عادات بد رانندگی که به خودروی شما آسیب می‌زند

اکثر خودروهای مدرن برای عملکرد و ایمنی طولانی مدت طراحی شده‌اند؛ اما نحوه رانندگی و عادات شما می‌تواند در طول زمان بر عملکرد و ایمنی خودرو تأثیر بگذارد.

به گزارش مسترماشین باز، خودروها فقط یک وسیله حمل و نقل نیستند، بلکه شریک و همراه شما در جاده هستند که باید مراقب آن باشید و برای نگهداری از آن ها تلاش کنید.

عادات بدی مانند ترمز کردن زیاد و شتاب گیری سریع می‌تواند باعث سایش زودرس قطعات خودرو و منجر به تعمیرات بیشتر شود. درک عادات بد می‌تواند به شما کمک کند تا از خودروی خود در برابر آسیب‌های غیرضروری محافظت کند.

در اینجا ۱۲ عادت بد رانندگی که به خودروی شما آسیب می زند؛ ذکر شده است. با ما همراه باشید.

ترمز کردن زیاد

حتی مقدار کمی فشار روی ترمزها باعث می‌شود لنت ترمز با روتور تماس پیدا کند. فشار دادن مداوم پدال ترمز می‌تواند به ترمزهای خودروی نیروی زیادی وارد کند و آنها را خیلی سریع‌تر فرسوده کند.

به جای اینکه به صورت مداوم پای خود روی پدال ترمز نگه دارید، سعی کنید به جای آن دنده‌ها را پایین بیاورید. هنگام رانندگی در ترافیک، سعی کنید فاصله بیشتری با راننده جلویی داشته باشید تا مجبور نباشید ترمز کنید.

رانندگی با باک بنزین خالی

رانندی با باک بنزین خالی و کم برای پمپ بنزین خودروی شما مضر است.

در بسیاری از خودروهای مدرن، پمپ بنزین در داخل باک بنزین قرار دارد و در آنجا توسط سوخت روغن کاری شده و خنک می‌شود. کم بودن سوخت به این معنی است که پمپ بنزین روغن کاری نمی‌شود و ممکن است به مرور زمان دچار سایش و پارگی شود.

علاوه بر این، برخی از خودروهای قدیمی دارای مخازن سوخت فولادی هستند که اگر سوخت کافی در باک وجود نداشته باشد، ممکن است دچار خوردگی شوند. به جای اینکه صبر کنید تا باک بنزین خالی شود و سپس به پمپ بنزین بروید؛ بهتر است زمانی که سوخت به یک چهارم باک رسید آن را پر کنید.

ترمز ناگهانی

ممکن است در برخی شرایط مجبور شوید به شدت ترمز کنید؛ برای مثال اگر از یک تپه شیب دار پایین می‌روید. با این حال، ترمزهای شدید، لنت‌های ترمز شما را فرسوده می‌کنند. علاوه بر این ترمز شدید و سریع می‌تواند برای سایر رانندگان در جاده خطرناک باشد.

برای جلوگیری از ترمزهای شدید و غیرضروری، سعی کنید هنگام رانندگی مراقب محیط اطراف باشید و حرکات بعدی رانندگان را پیش بینی کنید. از سایر وسایل نقلیه فاصله بگیرید و در هنگام خستگی رانندگی نکنید.

شتاب سریع

شتاب گیری سریع یکی از عادت بد رانندگی است که با وارد کردن فشار به موتور، گیربکس و لاستیک‌ها به خودروی شما آسیب می‌رساند. انجام و تکرار این حرکت می‌تواند باعث فرسوده شدن قطعات شود. شتاب سریع سوخت بیشتری می‌سوزاند و این امر باعث می‌شود مصرف سوختتان نیز بالاتر برود.

در صورت امکان، سعی کنید به آرامی و به تدریج شتاب بگیرید تا از سایش و فرسودگی قطعات و همچنین مصرف سوخت زیاد جلوگیری کنید.

حرکت سریع از روی سرعت گیرها

حرکت سریع از روی سرعت‌گیرها یا چاله‌ها می‌تواند به سیستم تعلیق خودروی شما آسیب وارد کند. به‌علاوه، حرکت با سرعت بالا از روی سرعت‌گیرها می‌تواند تراز چرخ‌های خودروی شما را از بین ببرد.

وقتی چاله‌ای را در جاده می‌بینید؛ سعی کنید از روی آن عبور نکنید؛ و یا در صورت بی خطر بودن، سرعت خود را کم کنید. برای حرکت از روی سرعت گیرها، سرعت خودرو را کاهش دهید. این برای خودرو شما بهتر است و مسافران نیز اذیت نمی‌شوند.

لاستیک‌های کم باد و یا پرباد

وقتی تایرهای شما فشار و باد مناسبی داشته باشند؛ رانندگی شما ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. لاستیک‌هایی که کم باد می‌شوند سریعتر خراب می‌شوند. آن‌ها همچنین زمان بین ترمز گرفتن و ایستادن خودرو را افزایش می‌دهند؛ که می‌تواند برای شما و دیگران خطرناک باشد.

بهتر است یک بار در ماه و به خصوص قبل از اینکه یک رانندگی طولانی را شروع کنید؛ فشار باد لاستیک خود را چک کنید. هنگام باد کردن لاستیک‌های خود از دستورالعمل‌های موجود پیروی کنید.

استفاده از دنده عقب بدون توقف

در خودروهای اتوماتیک، ممکن است این کار وسوسه انگیز باشد.

شما برای هیجان بیشتر قبل از توقف کامل خودرو، از حالت رانندگی رو به جلو به دنده عقب یا برعکس تغییر حالت می‌دهید. انجام این کار فشار زیادی به خودرو وارد می‌کند.

گیربکس برای تعویض دنده طراحی شده است نه برای اینکه خودروی شما را متوقف کند. وقتی قبل از توقف کامل تعویض دنده می‌کنید؛ گیربکس را مجبور می‌کنید که خودروی شما را متوقف کرده و سپس دنده را تغییر دهد.

بهترین راه برای محافظت از گیربکس در برابر آسیب‌های غیرضروری این است که از ترمزهای خود برای توقف کامل خودروی خود قبل از تغییر دنده (تغییر دنده جلو به دنده عقب و برعکس) استفاده کنید.

نادیده گرفتن چراغ‌های هشدار دهنده

وقتی چراغ‌های هشدار در خودرو روشن می‌شوند؛ ممکن است شما برای چند روز آن را نادیده بگیرید. با این حال، چراغ‌های هشدار به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا قبل از حاد شدن مشکل به شما خبر دهند.

نادیده گرفتن چراغ‌های هشدار می‌تواند منجر به مشکلات جدی و خرابی‌های بیشتر و گران‌تر شود.

اضافه بار

وقتی شما و خانواده‌تان به سفر می‌روید، در ابتدا باید مطمئن شوید که چمدان یا بار خودرو بیشتر از ظرفیت آن نیست. هر چه وزن خودرو سنگین‌تر باشد؛ فشار بیشتری بر روی سیستم تعلیق، ترمزها و پیشرانه‌ها خودرو وارد می‌شود. بهتر است فقط وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید.

فراموش کردن ترمز دستی

استفاده از ترمز دستی در زمان پارک کردن خودرو ضروری است.

قرار دادن دست روی دنده

نگه داشتن دست روی فرمان یک عادت خوب است؛ اما روی دنده نه. وقتی دست خود را روی دنده نگه می‌دارید؛ فشار غیرضروری به آن وارد می‌کنید و می‌تواند به مرور فرسوده شود.

عدم تعمیر و نگهداری دوره‌ای از خودرو

نگهداری از خودرو زمان بر یا سخت نیست. در واقع، بهتر است به صورت دوره‌ای این کار را انجام دهید تا مشکلات حادتری به وجود نیاید.

شما باید خودروی خود را هر ۶ ماه یکبار سرویس کنید. اگر متوجه هر گونه مشکلی در خودروی خود شدید؛ باید آن را زودتر برطرف نمایید.

نتیجه گیری

برخی از عادات بد رانندگی با اینکه خیلی کوچک هستند؛ اما می‌توانند به مروز مشکل بزرگی ایجاد کنند، به خصوص اگر به طور مداوم آن را انجام دهید. بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن خودرو و صرف هزینه‌های زیاد برای تعمیر آن، از این عادات بد کوچک دوری کنید.

البته برخی از این عادات بد آنقدرها هم آسیب وارد نمی‌کنند و جای نگرانی ندارند؛ اما برخی دیگر می‌توانند آسیب جدی به خودرو وارد کنند. مانند سریع کردن فرایند فرسودگی و یا بدتر کردن آن که منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر شود.

بیشتر بخوانید: عادت‌های غلط رانندگی که به خودرو آسیب می‌رساند

منابع: melvillemazda و blog.beforward.jp

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.