۵ نشانهٔ خراب شدن بلبرینگ چرخ و تشخیص آن

خودروها دارای بلبرینگ چرخ جلو و یاتاقان چرخ هستند. یاتاقان‌های چرخ میزان اصطکاک را در چرخ‌های خودرو کمتر می‌کنند؛ اما ممکن است خراب شوند.

به گزارش مسترماشین باز و به نقل از  oards،  در صورتی که اصطکاک زیادی باشد، گرمای زیادی در چرخ‌ها و لاستیک‌های خودرو به وجود می‌آید. بلبرینگ چرخ‌ها این گرما را با روان کننده در چرخ‌ها و لاستیک‌های خودرو کاهش می‌دهند.

در اکثر موتقع یاتاقان‌های چرخ‌ها برای چندین سال خوب به خوبی کار می‌کنند، البته این مقدار بسته به اینکه چقدر با خودروی خود رانندگی می‌کنید؛ متفاوت است.

با این حال، یاتاقان چرخ‌ها زمانی که توانایی شان را در روغن کاری چرخ‌ها و لاستیک‌ها از دست دهند؛ خراب می‌شوند. در این شرایط چرخ‌ها و لاستیک‌های خودروی بسیار بیشتر از حد معمول گرما تولید می‌کنند.

علاوه بر این چرخش چرخ‌ها و لاستیک‌های دیگر هموار نخواهد بود.

در واقع  شما نشانه‌های آزاردهنده زیادی را حس می‌کنید که از کل فرمان شما نشات می‌گیرد. این‌ها نشانه‌هایی هستند که نباید آنها را نادیده بگیرید زیرا هرچه می‌گذرد بدتر می‌شوند.

بلبرینگ چرخ چیست؟

بلبرینگ چرخ

بلبرینگ چرخ یک حلقه فلزی است که به چرخش چرخ خودروی شما کمک می‌کند تا آرام‌تر و با و اصطکاک کمتر بچرخد.

اگرچه شکل و نوع بلبرینگ در خودروهای مختلف متفاوت است، اما هدف آنها همیشه یکسان است: یعنی کمک به چرخش چرخ‌های خودرو.

بلبرینگ چرخ در قسمت توپی نصب می‌شود تا بتواند عملکرد چرخش چرخ را بهتر انجام دهد.

هرچه زمان می‌گذرد، بلبرینگ‌های چرخ استحکام خود را از دست داده و ضعیف می‌شوند. وقتی خراب شوند؛ سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند و زمان آن رسیده است که آن‌ها را تعویض کنیم.

چه چیزی به بلبرینگ چرخ آسیب می‌رساند؟

اگرچه تمام یاتاقان‌ها به درستی نصب شده باشند، فرسودگی و پارگی به مهر و موم آن‌ها آسیب می‌زند. در این شرایط آب و زباله وارد بلبرینگ شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

۵ علامت مهمی که نشان می‌دهد بلبرینگ چرخ خراب است

در زیر پنج مورد از رایج‌ترین علائم خراب شدن بلبرینگ چرخ‌های جلو یا عقب خودرو ذکر شده است:

۱) لرزش

اگر بلبرینگ چرخ‌ها خراب شده باشد، در حین رانندگی لرزش زیادی از چرخ‌هایتان حس می‌شود. این به دلیل اصطکاک زیاد چرخ‌ها است که باعث می‌شود از جای خود خارج شده و صدا تولید کنند.

این لرزش در صورتی بدتر خواهد شد که بلبرینگ چرخ‌ها را تعویض نکنید. در این صورت ارتعاشات در کل خودرو احساس می‌شود و آن را تنها در فرمان خودرو حس نمی‌کنید.

۲) خودرو کند می‌شود

ممکن است روزی در حال رانندگی باشید و متوجه شوید که سرعت خودرویتان به طور ناگهانی کاهش یافته است.

این شرایط به دلیل فرسودگی یا خراب شدن بلبرینگ چرخ است. در واقع خراب شدن بلبرینگ باعث شده که چرخ‌های شما به آرامی حرکت کنند، بنابراین حرکات چرخ کند و سرعت پایین می‌آید.

اگر مشکل را رفع نکنید، در نهایت باعث می‌شود که چرخ‌ها اصلاً حرکت نکنند. ماشین حرکت نمی‌کند و تا زمانی که بلبرینگ‌های خراب را تعویض نکنید، مشکل خواهید داشت.

کالیپر ترمز چسبنده نیز ممکن است مقصر این مشکل باشد.

۳) صداهای سنگ زدن و خراشیدن

وقتی بلبرینگ چرخ مشکل دارد؛ به عنوان روان کننده چرخ‌ها و لاستیک‌ها عمل نمی‌کند، در این صورت فلز با فلز دیگر تماس پیدا می‌کند. این باعث ایجاد اصطکاک زیادی می‌شود؛ همچنین صدای سنگ زنی را به گوش شما می‌رساند.

این صداهای خراشیدن در صورتی که با سرعت بیشتری رانندگی کنید بلندتر و بلندتر می‌شوند و از آنجایی که از چرخ‌های شما می‌آیند، سایر رانندگان متوجه آن شده و که کمی خجالت‌آور است. بنابراین خیلی سریع بلبرینگ‌ها را تعویض کنید.

۴) سایش تایر و آج لاستیک فرسوده

هرچه زمان زیادتری با بلبرینگ چرخ‌های معیوب رانندگی کنید، لاستیک‌های شما بیشتر فرسوده می‌شوند. با این حال، لاستیک‌ها به طور ناهموار فرسوده می‌شوند و فرسایش آج روی آن‌ها یکنواخت نیست.

هر چهار لاستیک به طور یکنواخت روی زمین قرار دارند؛ به این معنا که همه آنها باید به طور یکنواخت فرسوده شوند. اما از آنجایی که یاتاقان‌های چرخ در تراز لاستیک‌ها اختلال ایجاد می‌کنند، لاستیک‌ها به طور ناهموار فرسوده می‌شوند.

لاستیکی که بیشترین سایش را دارد معمولاً لاستیکی است که بلبرینگ چرخ آن باید تعویض شود.

۵) ارتعاشات در فرمان

وقتی که لرزش از چرخ‌ها می‌آید، هنگام نگه داشتن فرمان و رانندگی؛ ارتعاشاتی را در فرمان حس خواهید کرد. اما به جای احساس لرزش در سرعت‌های بالاتر، لرزش‌ها را در سرعت‌های پایین‌تر احساس خواهید کرد.

در نهایت، این لرزش‌ها با گذشت زمان بدتر می‌شوند و با شتاب گرفتن خودرو زیاتر خواهند شد.

تشخیص صدای بلبرینگ چرخ‌ها

در ابتدا، سر و صدای ناشی از آن کم خواهد بود. شما نمی‌توانید متوجه صدای آن شوید، اما در چند هفته، صدا بلندتر می‌شود.

به زودی صدایی همیشگی در سفر خواهید شنید.

تشخیص صدای بلبرینگ چرخ یکی از سخت‌ترین تشخیص هاست. چرا؟ زیرا برای شنیدن صدا باید ماشین را روشن کرده و رانندگی کنید. وقتی ماشین می‌ایستد، صدایی به گوش نمی‌رسد.

با این حال، چند راه برای تشخیص صدای بلبرینگ چرخ وجود دارد:

۱) در حین رانندگی گوش کنید

وقتی رانندگی می‌کنید، با دقت گوش دهید. آیا صدای چرخشی و ریتمیک است و با سرعت زیاد، صدا بیشتر می‌شود؟ آیا صدای آن بلندتر می‌شود و در سرعت‌های خاصی به گوش می‌رسد؟ اگر بله، احتمالاً صدای بلبرینگ چرخ دارید.

۲) تست در بالابر

با کمک شخص دیگری، ماشین خود را سوار بالابر کنید و از او بخواهید با سرعت مناسبی حرکت کند. به سر و صدای تمام چرخ‌ها گوش دهید. شما می‌توانید تشخیص دهید که یاتاقان چرخ‌ها صدا ایجاد می‌کنند.

۳) تست نوسان

این یک روش حرفه‌ای است که در آن باید خودروی خود را با سرعت ۸۰٫۴۵ کیلومتر در ساعت برانید و آن را به سمت راست و سپس به چپ و غیره بچرخانید. به آرامی این کار را انجام دهید. اگر صدای ریتمیک و از چپ به راست تغییر کند، مشکل بلبرینگ چرخ وجود دارد.

هنگامی که تشخیص دادید که یک یا چند یاتاقان چرخ صدا می‌خورند، تنها راه حل این است که بلبرینگ‌های آسیب دیده را تعویض کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.