علائم خرابی دیفرانسیل چیست؟

دیفرانسیل یکی از قسمت‌های مهم هر خودرویی است که در زیر خودرو بین دو چرخ جلو یا عقب، قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم می‌کند. دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار مهم است و وظیفهٔ انتقال حرکت از جعبه دنده به چرخ‌ها را بر عهده دارد. دیفرانسیل‌ها قسمتی از وسائل انتقال نیروی محرکه هستند که سبب می‌شوند چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف و با نیرویی مساوی بچرخند. دیفرانسیل جلو و عقب به چرخ‌ها کمک می‌کند تا با سرعت‌های مختلف بچرخند، در غیر این صورت وسیله نقلیه هنگام چرخش به یک طرف می‌رود و خطر تصادف افزایش می‌یابد. به همین دلیل مهم است که از علائم خرابی دیفرانسیل آگاه باشید تا از ایمنی خود در جاده اطمینان حاصل کنید.

خرابی دیفرانسیل جلو یا عقب باعث عدم تنظیم سرعت چرخ‌ها هنگام چرخش می‌شود، در نتیجه فشار روی محور و چندین مؤلفه دیگر وارد می‌شود. بیایید در مورد علائم خرابی دیفرانسیل صحبت کنیم تا بتوانید در زمان مناسب آنها را تشخیص داده و تعمیر را انجام دهید.

علائم خرابی دیفرانسیل جلو و عقب

هنگامی که دیفرانسیل جلو یا عقب در یک وسیله نقلیه شروع به خرابی می‌کند، شروع به نشان دادن برخی از علائم می‌کند. مراقب این علائم رایج باشید:

صداهای زیاد

این صداهای عجیب و غریب یکی از رایج‌ترین علائم خرابی دیفرانسیل است، صداها آنقدر واضح و با صدای بلند هستند که هیچ کس نمی‌تواند آنها را نشنیده بگیرد. صدایی که معمولاً ناشی از لقی بین کرانویل و پینیون یا خرابی بلبرینگ‌های داخلی دیفرانسیل است و در دورهای بالاتر آزار دهنده‌تر نیز می‌شود. سر و صداها نتیجه روغن کاری ناکافی اجزای دیفرانسیل است. چرخ دنده‌ها هنگام چرخش به دلیل پایین بودن سطح روغن یا کثیف بودن آن، ناله می‌کنند یا سروصدا می‌دهند. نشت مایعات می‌تواند یکی دیگر از دلایل بالقوه باشد. عدم تعویض روغن در فواصل زمانی مشخص ممکن است منجر به این مشکل شود. روغن قدیمی هرگز مانند روغن تازه اجزای دیفرانسیل را روغنکاری نمی‌کند و ممکن است سرعت خراب شدن آن را تسریع کند. بنابراین همیشه برنامه تعویض و نگهداری روغن را برای هر سیستم موجود در وسیله نقلیه دنبال کنید.

علائم خرابی دیفرانسیل

بوی سوختگی

رانندگی با دیفرانسیل خراب ممکن است باعث بوی سوختگی از گیربکس یا دیفرانسیل شود. لکه قرمز رنگ زیر اتومبیل می‌تواند این بو را همراهی کند. یک دلیل احتمالی می‌تواند نشت روغن از هر یک از مهر و موم‌های موجود در سیستم باشد. بوی سوختگی همچنین می‌تواند روغنکاری ضعیف را نشان دهد، بنابراین تعویض روغن می‌تواند این مسئله را برطرف کند. بیشتر افراد تعویض روغن را فراموش می‌کنند زیرا گمان می‌کنند این روغن به اندازه مایعات در سیستم‌های دیگر نیازی به تعویض ندارد. اما هر زمان که با یک مشکل افتراقی روبرو شدید، تعویض روغن می‌تواند راه حل ممکن باشد.

خرابی نابهنگام لاستیک

چگونه بگوییم دیفرانسیل عقب خراب است؟ لاستیک‌ها را نگاه کنید. دیفرانسیل خراب بدان معنی است که چرخ‌ها هنگام چرخاندن یک گوشه با همان سرعت حرکت می‌کنند، این امر منجر به سایش زودرس لاستیک داخلی می‌شود.

علائم خرابی دیفرانسیل

ارتعاشات Shaft Drive

یکی دیگر از علائم اولیه خرابی دیفرانسیل، وجود ارتعاشات در درایو شفت است، وسایل نقلیه تمام چرخ و خودروهای چهار چرخ دارای یک درایو شفت هستند که قدرت را از پرونده انتقال به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کنند. وجود لرزش در درایو شفت نشانه‌ای از علائم خرابی دیفرانسیل عقب است، این ارتعاشات نتیجه فرسودگی بیش از حد در اتصالات است. درست مانند صداهای ناله، با بالا رفتن سرعت خودرو لرزش افزایش می‌یابد. نشت مایعات دیفرانسیل این مشکل را بدتر می‌کند. ممکن است بسیاری از رانندگان به این مشکل توجه نکنند، زیرا یک وسیله نقلیه به دلایل مختلف می‌تواند لرزش داشته باشد. اما انجام اقدامات اولیه ممکن است دیفرانسیل شما را از عدم موفقیت کامل نجات دهد.

صدای دنده

جدا از صداهای ناله، صداهای وزوز یا زوزه زدن نیز از علائم خرابی دیفرانسیل هستند. خوب هنگامی که بر روی پدال گاز فشار می‌دهید تا وسیله نقلیه سرعت پیدا کنید، این صدا افزایش می‌یابد.

هزینه تعمیر دیفرانسیل عقب و جلو

هنگام تشخیص هر یک از این علائم خرابی دیفرانسیل، باید سریعاً وسیله نقلیه را به مکانیک برسانید. کار تعمیر چقدر است؟
خوب، کل هزینه‌ها به شرایط اجزای دیفرانسیل بستگی دارد، مگر در مواردی که سیستم عملکردی نادرست داشته باشد، انتظار دارید مبلغی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار بپردازید و با وجود سرویس‌های دیگر، تعویض روغن و .. بعید نیست که ۴۰۰ دلار بابت آن بپردازید. در صورت نیاز به بازسازی دیفرانسیل، هزینه‌ها می‌توانند به ۱۰۰۰ هم دلار برسند. اما با تعویض کل دیفرانسیل هزینه‌ها تا ۲۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

منبع: bad differential symptoms

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.