شایع‌ترین علت نشتی رادیاتور

رادیاتور از گرمای بیش از حد موتور محافظت می‌کند و آن را به یکی از مهمترین اجزای ماشین تبدیل می‌کند. اگر رادیاتور خودرو نشت می‌کند، سریعاً آن را به یک مکانیک قابل اعتماد نشان دهید تا علت آن را مشخص کند و تعمیرات مناسب آن را انجام دهد. دلایل متعددی می‌تواند باعث نشت رادیاتور شود که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می‌تواند خطرساز باشد. ما دوست داریم ماشین شما با بهترین عملکرد خود کار کند، بنابراین در این بخش شایع‌ترین علت نشتی رادیاتور را توضیح می‌دهیم.

شکستن درپوش رادیاتور
اگر سرپوش رادیاتور شکسته باشد باید آن را به سرعت تعمیر کنید، در غیر این‌صورت درپوش شکسته ممکن است باعث نشت شیلنگ‌های خنک کننده و گرمای بیش از حد خودرو شود. اگر فکر می‌کنید این مشکلات در خودروی شما وجود دارد، آن را در اسرع وقت برای تعمیرات رادیاتور به تعمیرگاه ببرید تا مشکل بدتر نشود.

سوختن واشر سرسیلندر
هنگامی که واشر سرسیلندر منفجر می‌شود، مایع خنک کننده به داخل لاستیک خودرو نشت می‌کند و باعث آسیب به سیستم روغن، شمع موتور و سایر اجزای سازنده می‌شود. اگر موتور خودرو در اکثر موارد داغ می‌کند یا زمان چک کردن آن متوجه شدید رنگ روغن تغییر پیدا کرده است، احتمالاً واشر سرسیلندر به تعویض فوری نیاز دارد. عدم ترمیم سریع این مشکل می‌تواند به خرابی موتور منجر شود.

شیلنگ‌های شکسته
با گذشت زمان، خودرو در معرض گرد و غبار جاده و مواد شیمیایی قرار می‌گیرد که این می‌تواند باعث شل شدن یا شکنندگی شیلنگ‌های رادیاتور شود و در نهایت منجر به نشت رادیاتور می‌شود. اگر علائم فرسودگی شلنگ را مشاهده کردید، ماشین خود را برای تعمیرات به تعمیرگاه ببرید.

علت نشتی رادیاتور

خوردگی
یکی دیگر از دلایل عمده نشت رادیاتور، خوردگی رادیاتور ناشی از لجن است که در صورت عدم مراقبت ممکن است تعمیر آن بسیار پرهزینه باشد. اگر هنگام پارک کردن ماشین متوجه شدید در زیر خودرو چاله‌ای از مایع روشن وجود دارد، این یک علامت واضح است که رادیاتور خودرو در حال نشت مایعات است و به شدت به سرویس نیاز دارد. خوردگی می‌تواند باعث بروز نشتی در هر سیستمی شود اما چه چیزی باعث خوردگی داخلی رادیاتور می‌شود؟ امروزه بیشتر رادیاتورها از پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده‌اند که هیچکدام به راحتی دچار خوردگی نمی‌شوند. متأسفانه، ضد یخ قدیمی یا بی‌کیفیت می‌تواند باعث ایجاد خوردگی در رادیاتور شود، بنابراین مهم است که مرتباً رادیاتور خود را شستشو دهید.

ضربه
ضربه شایعترین علت نشت رادیاتور در خودروهای امروزی است. هر چیزی از برخورد کوچک یک سنگ گرفته تا تصادف می‌تواند باعث صدمه به رادیاتور شود. بیشترین ضربات غیرقابل اجتناب هستند، بنابراین شما می توانید رادیاتور خود را بازرسی کنید، به ویژه جاهایی که قابل مشاهده هستند.

چرخه گرمایش معمولی
چرخه گرمایش و سرمایش باعث فرسودگی هر ماده‌ای می‌شود و با گذشت زمان باعث ضعیف شدن آن و ایجاد ترک می‌شود. این نوسانات شدید دمایی باعث ایجاد فشار حرارتی زیادی بر روی فلز و پلاستیک موجود در رادیاتور می‌شود و می‌تواند با گذشت زمان بدون در نظر گرفتن اهمیت مراقبت از وسیله نقلیه خود باعث نشتی شود. آلومینیوم و پلاستیک موجود در رادیاتور هیچ تفاوتی ندارند و اغلب اوقات مخازن انتهای پلاستیکی رادیاتور اولین قسمت‌هایی هستند که در ابتدا خراب می‌شوند. اگر نشتی اندک باشد می‌توانید از رو‌ش‌های تعمیر استفاده کنید اما در صورت بزرگ بودن آنها، تنها گزینه‌ درست تعویض رادیاتور می‌باشد.

فن‌های رادیاتور
فن‌های رادیاتور می‌توانند از دو طریق مختلف باعث نشت رادیاتور شوند. اگر فن رادیاتور روشن نمی ‌شود، می‌تواند باعث بالا رفتن درجه حرارت و فشار در سیستم شود که همین منجر به نشتی رادیاتور می‌شود. از طرف دیگر، اگر فن رادیاتور در حال چرخش است اما جهت درستی ندارد، می‌تواند با لوله‌های رادیاتور تماس برقرار کرده و به آن‌ها آسیب وارد کرده و علت نشتی رادیاتور شود.

یکی از بهترین راه‌های افزایش طول عمر موتور این است که حتما به رادیاتور ماشین نگاهی بیندازید تا نشتی نداشته باشد.

منبع: Cause of radiator leakage

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] سطح پایین خنک کننده اغلب نشان دهنده مشکل دیگری مانند نشت رادیاتور یا شلنگ است. اگر وسیله نقلیه، مایع خنک کننده را […]

  2. […] این بو را همراهی کند. یک دلیل احتمالی می‌تواند نشت روغن از هر یک از مهر و موم‌های موجود در سیستم باشد. بوی […]

  3. […] گرفتگی رادیاتور اتومبیل می‌تواند مشکلاتی مانند گرم شدن بیش از حد را […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.