نگاهی به مزایا و معایب خودروی برقی

با گذشت زمان صنعت خودرو در حال تکامل و سازگاری است و یکی از مسائلی که صنعت خودرو را فعال‌تر از قبل کرده این است که با استفاده از فناوری مشکل سوخت را رفع کند. در شرایط فعلی، نزدیکترین جایگزین موجود برای موتورهای بنزینی، موتورهای الکتریکی هستند. با این حال، بسیاری از مردم در سراسر جهان هنوز در مورد استفاده از خودروهای برقی شک و تردید دارند. بسیاری از آن‌ها احساس می‌کنند که اتومبیل‌های برقی پاسخی به مشکلات سوخت نیستند. آن‌ها همچنین احساس می‌کنند که برق قادر نخواهد بخود جایگزین مناسبی برای موتورهای بنزینی و دیزلی باشد. در این راستا خودروهای برقی طی یک دهه گذشته، مسیری طولانی را طی کرده‌اند. این خودروها علاوه بر اینکه از نظر قیمت بهبود پیدا کرده‌اند، شارژ سریع‌تر و انعطاف پذیری پیشرفته‌تری نیز ارائه داده‌اند. با این وجود، برای خرید خودروی برقی یا کراس اوور لازم است تا مزایا و معایب آن‌ها را بدانید.

مزایای خودروی برقی
– مزیت اصلی خودروهای برقی این است که به سوخت نیازی ندارند. یک نمونه Chevy Bolt EV می‌باشد که برد باتری آن ۳۸۴ کیلومتر است که ۶۴ کیلومتر بیشتر از محدوده رفت و آمد متوسط طی می‌کند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت با این خودروی برقی به محل کارتان رفت و آمد کنید.

– می‌توانید ماشین را به هر خروجی ولتاژ مناسب وصل کرده و خودرو را شارژ کنید. برق می‌تواند ارزان‌تر از گاز باشد و شما می‌توانید از این لحاظ پس‌انداز چشمگیری داشته باشید. به خصوص اگر از طریق ارائه دهنده خدمات محلی خود واجد شرایط تخفیف برق باشید. در گزارش‌های منتشر شده هزینه شارژ خودروهای برقی یک سوم هزینه سوخت گیری برای خودروهای دیزلی و بنزینی است.

خودروی برقی

– فایده مهم دیگر خودروهای برقی، نقش آنها در کاهش آلودگی هواست. اتومبیل‌های برقی هیچگونه نقشی در تولید گازهای گلخانه‌ای ندارند. خودروهای برقی از این نظر حتی از خودروهای هیبریدی نیز بهتر هستند. هیبریدهای موجود در گاز باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می شوند، در حالی که اتومبیل‌های برقی ۱۰۰ درصد عاری از آلاینده‌ها هستند.

– خودروهای برقی می‌توانند به کاهش هزینه‌های شما نیز کمک کنند زیرا هزینه‌های نگهداری از آن‌ها بسیار کم است. بسیاری از قطعات مربوط به سیستم‌های احتراقی به مرور زمان دچار استهلاک و فرسودگی می‌شوند اما این مشکل در خودروهای برقی دیده نمی‌شود. به همین دلیل این خودروها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مقرون به صرفه هستند.

معایب خودروهای برقی
– اولین نقطه ضعف خودروهای برقی قیمت آنها است. باتری‌های ماشین برقی ارزان نیستند و هرچقدر باتری آنها بزرگتر باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. قیمت بسیاری از خودروهای برقی از ۳۰،۰۰۰ دلار شروع می‌شوند و حتی مقرون به‌صرفه‌ترین مدل‌ها از مارک‌هایی مانند تسلا به راحتی می‌توانند از ۵۰،۰۰۰ دلار یا نیز ۶۰،۰۰۰ دلار فراتر روند.

– حتی اگر این خودرو یک خودروی آرام باشد، سکوت آن می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف محسوب شود. بعضی افراد دوست دارند با سرعت بالا رانندگی کنند و صدای آن را بشنوند اماخودروهای برقی صدایی ندارند و به عقیده بسیاری از منتقدان عملکرد موتور آنها ضعیف است و هیچ جذابیتی ندارند. خودروهای برقی قطعات متحرک زیادی ندارند، در حقیقت، آنها فقط یک قسمت متحرک دارند یعنی موتور الکتریکی. اما موتور بنزینی دارای هزاران قطعه متحرک در داخل است که برای تولید نیرو باید دائماً ضربه بزنند. امواج صوتی ایجاد شده از تماس بین این قسمت‌ها به عنوان صدای اگزوز شنیده می‌شود و در داخل کابین خودرو به عنوان لرزش احساس می‌شود.

خودروی برقی

– خودروهای برقی در تمام مناطق کشور موجود نیستند. به عنوان مثال برخی خودروها تنها در برخی ایالت‌ها ارائه می‌شوند اگرچه برخی خودروها هم در سطح ملی در دسترس هستند.

– اکثر اتومبیل‌ها برای شارژ مجدد باتری به زمان زیادی نیاز دارند. به عنوان مثال، Nissan LEAF را می‌توان در عرض ۴۰ دقیقه به میزان ۸۰٪ ظرفیت شارژ کرد، اگرچه انجام این کار به ایستگاه شارژ سریع ۴۸۰V DC نیاز دارد. با استفاده از یک خروجی خانگی استاندارد ۱۲۰ ولتی باید یک شب اتومبیل خود را درحالت شارژ بگذارید.

– اگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنید و به سیستم شارژ خانگی دسترسی ندارید، باید از گزینه‌های شارژ عمومی استفاده کنید. ممکن است رانندگانی که عاشق مسافرت‌های طولانی در جاده هستند، از این بابت به مشکل برخورد کنند.

منبع: Advantages and Disadvantages of Electric Cars

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] خودروی برقی دارید، پیدا کردن راه‌هایی برای شارژ آن بسیار مهم است. […]

  2. […] تولید انبوه این خودروها روی آورده‌اند. یکی از مشکلات خودروهای برقی این است که برای شارژ مجدد باتری به زمان زیادی نیاز […]

  3. […] جهان به تولید انبوه این خودروها روی آورده‌اند. یکی از معایب خودروهای برقی این است که برای شارژ مجدد باتری به زمان زیادی نیاز […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.