ریسک استفاده از روغن موتور مصنوعی در خودروهای قدیمی

در خودروهای قدیمی بهتر است از روغن موتور معمولی به جای روغن موتور مصنوعی استفاده شود. استفاده از روغن مصنوعی در این خودروها می‌تواند باعث نشت موتور یا آسیب به موتور شود.

به گزارش مسترماشین باز و به نقل از yourmechanic، هنوز هم بین کارشناسان در مورد اینکه آیا استفاده از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی مفید است یا خطرناک است؛ بحث و جدل وجود دارد.

اما اگر بخواهیم خیلی کوتاه پاسخ دهیم بله، می‌توانید از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی استفاده کنید.

برخی روغن‌های مصنوعی برای خودروهای کلاسیک نیز وجود دارد؛ حتی پورشه از سال ۱۹۹۶ خودروهایش را در کارخانه با روغن مصنوعی پر کرد.

با این حال بهتر است توصیه‌های سازنده را بررسی کنید.

آیا می‌توان از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی استفاده کرد؟

روغن موتورهای مصنوعی از دهه ۱۹۷۰ وجود داشته است، پس چرا برخی فکر می‌کنند که نمی‌توان از آنها در خودروهای قدیمی استفاده کرد؟ Fenske مدعی است که برخی از روغن‌های مصنوعی اولیه می‌توانند به مهر و موم موتور آسیب برسانند، اما شرکت‌ها از آن زمان فرمولاسیون خود را تغییر داده اند و به طور خاص سازگاری مهر و موم را آزمایش کرده‌اند.

به طور کلی، روغن موتور مصنوعی برای خودروها، کامیون‌ها و شاسی‌بلندهای جدیدتر، مزایای متعددی دارد که شامل افزایش عمر قطعات تا کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری است.

اگر در مورد مزایای روغن موتور مصنوعی شنیده اید، ممکن است دوست داشته باشید از این روغن در خودروی خود استفاده کنید.

با این حال، اگر خودروی قدیمی‌تری دارید، استفاده از این نوع روغن موتور خطراتی دارد که بهتر است از آن مطلع باشید.

 

روغن موتور مصنوعی چیست؟

روغن موتور مصنوعی

قبل از استفاده از روغن مصنوعی به جای معمولی بهتر است تفاوت بین آنها را درک کنید.

روغن معمولی از نفت خام ساخته شده و در یک فرآیند تصفیه می‌شود تا ویسکوزیته روغن به اندازهٔ دلخواه کاهش یابد.  روغن‌های معمولی حاوی افزودنی‌هایی از جمله روی یا ZDDP هستند که به کاهش مشکلات شستشوی سیلندر کمک می‌کند.

اما روغن مصنوعی از طریق فرآیند انسانی ایجاد می‌شود. به صورت یک عصاره یا محصول جانبی نفت خام است، اما پس از آن از فرایندهای  پالایشی بسیار زیادتر گذر می‌کند.

هر برند روش خاص خود را برای ترکیب این روغن با مواد شیمیایی و افزودنی‌ها دارد.

روغن مصنوعی چندین فایده و برتری نسبت به روغن معمولی دارد. این روغن با تغییرات دما بهتر کار می‌کند و عملکرد بالاتری در روانکاری بخش‌های مختلف موتور دارد.

همچنین پایداری بالاتری در دماهای سرد داشته و در فرایند تمیز کردن گرد و غبار موتور موثرتر است.

همچنین روغن‌های مصنوعی می‌توانند برای مصارف دیگر، مانند استفاده در موتورهایی با کارایی بالا یا مسافت طی شده، بهتر فرموله شوند.

علاوه بر این، برخی از تولید کنندگان مدعی هستند در صورت استفاده از این روغن‌ها، شما می‌توانید مدت زمان بیشتری از روغن استفاده کنید و سررسید تعویض روغن دیرتر است.

 

آیا روغن مصنوعی ایمن است؟

در گذشته هشدارهایی در مورد استفاده از روغن مصنوعی ارائه شده است؛ زیرا ممکن است به موتور آسیب برساند.  دلیل این مشکلات این است که بسیاری از روغن‌های مصنوعی دارای استرها هستند؛ نوعی ترکیبات آلی مخلوط با الکل.

این ترکیب برای مهر و موم‌های موتور سخت بوده و باعث فرسودگی و نشت آنها می‌شود.

با این حال فناوری تولید روغن مصنوعی به مرور  بهبود یافته و بیشتر خودروهای امروزی می‌توانند هم از روغن مصنوعی یا معمولی استفاده کنند.

حتی برخی از خودروهای جدید به روغن مصنوعی نیاز دارند.

با این حال، استثنا به وسایل نقلیه قدیمی‌تر مربوط است؛ به ویژه خودروهایی که مسافت پیموده شده بالایی دارند.

 

نکاتی برای استفاده از روغن‌های مصنوعی در خودروهای قدیمی

روغن موتور مصنوعی

البته بهتر است بدانید منظور از خودروهای قدیمی، خودروهایی است  که قبل از سال ۱۹۹۰ یا قبل‌تر تولید شده اند.

مشکل از این است که مهر و موم‌ها، واشرها و سایر بخش‌های این خودروها به اندازه مدل‌های جدیدتر محکم نیستند.

از آنجایی که روغن مصنوعی زباله‌ها و کثیفی‌ها را بهتر تمیز می‌کنند؛ رسوباتی را که به عنوان آب بند هستند را از بین ببرد. این باعث نشتی شده و باعث می‌شود موتور روغن بسوزاند. بنابراین شما باید همیشه سطح روغن را کنترل کرده و آن را زود به زود تعویض کنید. اگر این کار را انجام ندهید، در خطر آسیب به موتور یا سایر بخش‌ها هستید.

البته درست نیست که  بگوییم به طور کلی نباید از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی استفاده کرد.

برخی روغن‌های مصنوعی به طور خاص برای خودروهای قدیمی‌تر طراحی شده اند. اگر خودرو  خوب نگهداری شده و در شرایط عالی باشد، روغن مصنوعی از خودرو محافظت کرده و طول عمر آن را بیشتر می‌کند.

علاوه بر این هر زمان که روغن معمولی را به روغن مصنوعی تغییر دادید، باید فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.

 

علائم مشکلات روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی‌تر

اگر قصد دارید از روغن مصنوعی برای ماشین قدیمی خود استفاده کنید، بهتر است در ابتدا با یک تعمیرکار حرفه ای صحبت کنید. کارشناسان می‌توانند خودروی شما را بررسی کرده و هر گونه تعمیرات لازم و یا تعویض را قبل از به کار گیری روغن مصنوعی انجام دهند.

این کار به محافظت از خودروی قدیمی شما کمک کرده و عمر آن را بیشتر کرده و عملکرد آن را بهتر می‌کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.