ترفندهایی برای کاهش اثرات شب کوری در حین رانندگی

بسیاری از رانندگان در حین رانندگی در شب دچار شب کوری ناگهانی، ناشی از تابش خیره کننده چراغ های خودرو می‌شوند. در این شرایط  برای چند ثانیه احساس کوری می‌کنید؛ این مشکل شب کوری نام دارد؛ وضعیتی که می تواند شما را به کام مرگ بکشاند.

به گزارش مسترماشین باز، در این شرایط از آنجایی که چشمان شما به نور کم در شب عادت کرده است؛ ناگهان با نور زیاد و خیره کننده‌ای رو به رو می‌شود؛ مردمک‌ها به سرعت منقبض می‌شوند تا با نور شدید سازگار شوند. اما نمی توانند به سرعت و به اندازه کافی باز شوند. در نتیجه شما موقتاً کور می‌شوید.

اگرچه این یک شرایط موقتی است؛ اما در حین رانندگی می‌تواند خطرناک باشد و منجر به تصادف شود.

با این حال خوشبختانه روش‌هایی برای کاهش اثرات شب‌کوری وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

استفاد از عینک هایی با فریم نازک

بهتر است رانندگانی که عینک دارند؛ از مدل هایی با فریم های نازک استفاده کنند. زیرا قطعات جانبی پهن‌تر باعث کاهش دید محیطی می‌شوند. در این مورد، رانندگان باید معاینه چشمی انجام دهند تا بررسی شود که آیا دید محیطی آنها خوب است یا خیر.

 با فاصله مناسب در شب رانندگی کنید

در شب، چراغ‌های جلوی خودرو، محدوده بصری  بین ۶۰ تا ۹۰ متر جلوتر را روشن می‌کنند. با سرعت متوسط ​​۶۰ کیلومتر در ساعت، یک خودرو حدود ۹۰ متر را در چهار ثانیه طی می کند! بنابراین، سرعت پایین تر در رانندگی و رعایت فاصله استاندارد به شما این امکان را می‌دهد زمان بیشتری را برای شناسایی خطر و واکنش داشته باشید.

لاین های با سرعت کمتر

توصیه می‌شود در لاین کم سرعت خیابان رانندگی کنید؛ زیرا نور ترافیک روبرو باعث شب کوری شما نمی‌شود. قرار گرفتن در لاین سریع باعث می‌شود مستقیماً در مسیر نوری ترافیک روبرو قرار می‌گیرید و در نتیجه مشکل شما بیشتر می‌شود.

علاوه بر ین در برخی از بزرگراه ها ، سکونتگاه های انسانی وجود دارد و هیچ پل پیاده یا گذرگاه عابر پیاده ای نیست. بنابراین مردم بدون هشدار از بزرگراه عبور می‌کنند. حرکت در لاین میانی به شما امکان مانور بیشتری می‌دهد تا بتوانید از برخورد با آن‌ها جلوگیری کنید.

شیشه جلو تمیز

شیشه جلو تمیز به معنای دید بهتر است. تنها کثیفی در قسمت بیرونی شیشه جلوی خودرو نیست؛ که دید در شب را کاهش می‌دهد. حتی آلودگی‌های موجود در قسمت داخلی شیشه و یا اثر انگشت نور را پراکنده می‌کنند و دید را کاهش می دهند. بنابراین بهتر است هم قسمت داخلی و هم خارجی شیشه جلو را تمیز کنید.

افراد مسن به نور بیشتری نیاز دارند

با افزایش سن، عدسی های چشم زرد می ‌شوند و برای دیدن به نور بیشتری نیاز دارند. بسیاری از ما با نزدیک شدن به سن ۴۰ سالگی متوجه این موضوع می شویم.

زمانی که به سن ۶۵ سالگی می‌رسیم، برای دیدن همان جزئیات، به ۲٫۵ برابر میزان نوری که در ۲۰ سالگی نیاز داشتیم؛ نیاز داریم.

به همین دلیل، افراد مسن در شب باید آهسته تر رانندگی کنند.

رژیم غذایی بد و مصرف بیش از حد الکل نیز می‌تواند منجر به زردی زودرس چشم در جوانان شود.

ملاحظات غذایی

اگر چشم‌های ضعیفی دارید یا از مشکلات دید در شب رنج می‌برید؛ سبزیجات سبز رنگی مانند اسفناج مصرف کنید؛ که سرشار از لوتئین و زآگزانتین دو ماده مغذی حیاتی برای سلامت چشم‌ها هست.

ویتامین A به طور خاص کلید سلامت چشم است و می‌تواند در سبزیجات نارنجی یا سبز تیره (مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ)، میوه های نارنجی (مانند طالبی و هلو)، شیر، تخم مرغ و جگر گاو یافت شود.

برای کاهش مشکلات چشمی سعی کنید سیگار نکشید.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده، روغن های هیدروژنه و شکر نیز مشکل ساز است. کمبود ویتامین A را می توان به راحتی با مصرف روغن ماهی، جگر، محصولات لبنی برطرف کرد.

تا جای امکان در شب رانندگی نکنید

به طور کلی بهتر است در شب رانندگی نکنید. البته اگر مشکلات بینایی مانند شب کوری دارید؛ بهتر است به هیچ عنوان در شب رانندگی نکنید و یا با سرعت خیلی کم و در لاین کم سرعت حرکت کنید.

مسائل بهداشتی خطرناک برای رانندگی در شب

این مشکلات بر بینایی، به ویژه دید در شب تأثیر می گذارد:

  • آب مروارید. این وضعیت رایج باعث کدر شدن عدسی چشم می شود. افراد مبتلا به آب مروارید با برخورد نور به عدسی و پراکنده شدن، تابش خیره کننده ای را تجربه کنند.
  • دژنراسیون ماکولا. این وضعیت باعث می‌شود که مخروط های شبکیه عملکرد خود را از دست بدهند.
  • خشکی چشم. داشتن چشم های خشک می‌تواند باعث ایجاد تابش خیره کننده شود که دید را دشوار می کند.

به نور خیره نشوید

هنگام مواجهه با نور خیره کننده از روبرو، اگر سر خود را اندکی به سمت دیگر بچرخاند؛  می تواند به شما کمک کند. عدم نگاه مستقیم به منبع نور در صورتی که توجه تان به جاده و مسیر رو به رو است؛ از اثرات کاهش دید جلوگیری می کند.

به جای اینکه مستقیماً به چراغ‌های خودروی جلویی نگاه کنید؛ با چشم به پایین و به راست نگاه کنید و روی خط سفید سمت راست جاده تمرکز کنید. در موارد شدید، دکتر روچ به بیمارانش توصیه می‌کند که چشم چپ خود را برای مدت کوتاهی ببندند تا از شب کوری موقت در شب جلوگیری شود.

روش های عملی دیگر برای بهبود بینایی در شب

بینایی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا به عینک نیاز دارید یا خیر. برای برخی افراد، استفاده از عینک در شب بسیار مفید است.

چراغ های کابین خودروی خود را کم کنید. نورهای روشن منعکس شده روی داشبورد می‌تواند دید شما را مختل کند.

اطمینان حاصل کنید که چراغ های جلو تمیز بوده و تراز هستند.

منبع: carwale

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.