علت صدای تق تق ماشین در حین شتاب گیری چیست؟

صدای تق تق ماشین در حین شتاب گیری یا در هر حالت از رانندگی می‌تواند آزار کننده باشد؛ اما دلیل این صدا چیست و چگونه رفع می‌شود؟

به گزارش مسترماشین باز و به نقل از  dubizzle، چنین صدای غیرمعمولی نشان از خرابی قطعه‌ای در خودرو را می‌دهد که مانع از سواری نرم خواهد شد. در چنین شرایطی، بررسی مشکل اصلی و رفع به موقع مهم است.

صدای تق تق ماشین در شتاب گرفتن

در اینجا دلایل بالقوه ای را شرح می‌دهیم که چرا یک خودرو در شتاب گیری صدای غیر عادی ایجاد می‌کند.

همچنین راه حل‌هایی برای تعمیر این مشکل ارائه کرده‌ایم.

شل شدن قطعات اگزوز

اگر قسمتی از اگزوز شل شوند، هنگام شتاب گیری متوجه صدای عجیبی می‌شوید. در برخی موارد در حین شتاب گیری، صدای تق تق خودرو ناشی از مشکلات سیستم اگزوز خودرو است.

مشکلات رایج عبارتند از آویزان شدن اگزوز یا شکسته شدن، لوله‌های آسیب دیده، یا نشت منیفولد اگزوز است.

اگرچه تمام این بخش‌ها به هم متصل اند، اما به مرور زمان شل شده و خراب می‌شوند و در حین شتاب گیری صدایی در خودرو ایجاد می‌شود. همچنین باعث ایجاد صدای تق تق در صدا خفه کن خودرو خواهد شد.

برای رفع این مشکل سیستم را از نظر نشانه‌های خرابی منیفولد اگزوز، اگزوز شل یا شکسته یا مبدل‌های کاتالیزوری بررسی نمایید. بسته به مشکل، باید قطعات معیوب را تعویض یا تعمیر کنید.

 

مبدل کاتالیزوری خراب شده است

وقتی که یک مبدل کاتالیزوری خراب می‌شود، ساختار لانه زنبوری داخلی شکسته و یا شل می‌شود. در نتیجه در حین کار لرزش ایجاد خواهد کرد. صدای تق تق خودرو در حین شتاب گیری زمانی که جریان و فشار اگزوز افزایش می‌یابد؛ بیشتر می‌شود.

برای رفع این مشکل باید یک مبدل کاتالیزوری جدید و مطابق با مشخصات خودرو، مدل و موتور تهیه کنید.

 

محافظ حرارتی آسیب دیده و یا شل شده است

یک محافظ حرارتی اگزوز به سیستم اگزوز محکم شده تا گرمای ایجاد شده از بخش‌هایی مانند صدا خفه کن یا منیفولد اگزوز را جذب کند.

این قطعه در زیر خودرو قرار گرفته است؛ تا از اجزای حساس در برابر گرما محافظت کنند.

با گذشت زمان، این بخش نیز می‌توانند شل یا آسیب ببیند. از آنجایی که آنها با قسمت‌هایی از اگزوز تعامل دارند، هنگام شتاب متوجه صدای تق تق خواهید شد.

 

چطوری میشه این صدا را رفع و مشکل را برطرف کرد

سپرهای حرارتی صفحات فلزی هستند که در زیر خودرو قرار دارند و از قطعات حساس در برابر گرمای بیش از حد محافظت می‌کنند. با گذشت زمان، آنها می‌توانند شل یا آسیب ببینند و باعث ایجاد صداهای خش خش شوند. اتصال مجدد یا تعویض سپرهای حرارتی شل یا آسیب دیده می‌تواند صدای تق تق را از بین ببرد.

 

قطعات موتور فرسوده شده‌اند

در برخی شرایط، صدای تق تق خودرو نشان دهنده یک مشکل شدید در موتور است. وقتی که قسمت‌های محفظه احتراق مانند پیستون‌ها، سوپاپ‌ها یا زنجیر تایم فرسوده و خراب می‌شوند، صداهای غیرعادی تولید می‌کنند.

طبق تجربه یاتاقان خراب از دلایل رایجی است که باعث می‌شود خودرو در هنگام شتاب گرفتن صدای غیرعادی داشته باشد.

پایه‌های موتور را بررسی کنید تا فرسوده یا آسیب دیده نباشند. تعویض پایه‌های موتور فرسوده باید این مشکل را حل کند.

 

سطح روغن پایین است و یا فشار روغن پایین است

دلایل زیادی برای کاهش فشار روغن وجود دارد که باعث ایجاد صداهای غیرعادی خواهد شد. زمانی که فشار روغن کم می‌شود، از یاتاقان‌های میل لنگ صدای تق تق به گوش می‌رسد. در نتیجه به موتور آسیب می‌رساند. برای رفع این مشکل سطح روغن را بررسی کرده و در صورت نیاز فیلتر جدید نصب کنید.

همچنین، اگر سطح روغن پایین است، به دنبال دلیل نشتی باشید.

 

سیستم تعلیق آسیب دیده است

سیستم تعلیق خودرو با دریافت ضربه‌ها و ارتعاشات از جاده، وظیفه یک سواری نرم را بر عهده دارد. هنگامی که بخش‌های سیستم تعلیق مانند پایه‌ها و فنرها خراب شده و شل یا آسیب دیده اند، صدای تق تق ایجاد می‌کنند.

برای رفع این مشکل، بهتر است خودروی خود را نزد تعمیرکار ببرید.

 

تسمه درایو معیوب است

تسمه درایو شل یا آسیب دیده یکی دیگر از دلایل صدای تق تق در حین شتاب گیری است.

این تسمه‌های محرک مانند تسمه سرپانتین به مرور زمان فرسوده، ترک خورده یا دچار مشکل می‌شوند و در هنگام شتاب گیری صدای تق تق در خودرو ایجاد می‌کنند.

برای رفع مشکل ابتدا تسمه‌های محرک را از نظر ساییدگی بررسی کرده و تسمه‌های فرسوده را تعویض کنید.

 

سیستم جرقه زنی مشکل دارد

اگر صدای تق تق با کاهش عملکرد موتور یا مشکلات استارت همراه است، ممکن است مشکل سیستم جرقه زنی باشد. خراب شدن شمع‌ها، کویل‌های احتراق یا تایم جرقه‌زنی باعث ایجاد لرزش‌های موتور شده و در حین شتاب صدای عجیبی به وجود می‌آورد.

بنابراین اگر صدای تق تق خودرو با کاهش عملکرد موتور یا روشن نشدن موتور همراه است، مشکل در سیستم جرقه زنی است و باید قسمت‌های آسیب دیده تعمیر شود.

در نهایت، این موارد دلایلی هستند که باعث می‌شوند خودرو در حین شتاب گیری صدای عجیبی تولید کند.

برای رفع این مشکلات راهکاری‌هایی ارائه شده که می‌توانید به کار ببرید؛ اما اگر مشکل حل نشد و همیشه با چنین مشکلاتی مواجه هستید، تعویض خودرو گزینهٔ بهتری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.