چند نکته طلایی رانندگی برای مبتدیان

 

اگر قصد دارید گواهینامه بگیرید و یا به تازگی این مدرک را گرفته‌اید؛ با استفاده از نکات طلایی زیر می‌توانید رانندگی بهتر و با تجربه تری داشته باشید.

بخش ۱: افرادی ک در حال یادگیری رانندگی هستند:

به گزارش مسترماشین باز، اگر قصد دارید برای آموزش رانندگی به کلاس بروید و گواهینامه رانندگی بگیرید؛ بهتر است قبل از آن این نکات را به خاطر بسپارید.

با قابلیت‌های خودرو آشنا شوید

در ابتدا بهتر است قابلیت‌ها و تنظیمات خودرو را یاد بگیرید. که در این بخش به مهم‌ترین آن ها می‌پردازیم:

نحوه تنظیم صندلی: با تنظیم صندلی دید بهتری از طریق شیشه جلو و آینه‌ها دارید. در این شرایط وضعیت شما روی صندلی راحت‌تر است و به راحتی می‌توانید از فرمان و پدال‌ها استفاده کنید. مثلاً مجبور نیستید برای گاز دادن، پای خود را دراز کنید.

بیشتر بخوانید: طرز صحیح نشستن در رانندگی

تنظیم فرمان: تنظیم کردن فرمان خودرو در ارتفاع و فاصله مناسب بسیار ضروری است تا به قسمت‌های مختلف و کنترلر های فرمان دسترسی بیشتری داشته باشید.

چگونگی روشن کردن فن‌های گرمایشی و تنظیم آن‌ها: آگاهی از این قابلیت در زمان‌هایی که شیشه خودرو دچار مه گرفتگی شده است؛ بسیار کاربردی و مهم است.

بیشتر بخوانید: ۹ نکته‌ی کاربردی برای رانندگی ایمن در مه غلیظ

نحوه تنظیم آینه دید عقب و آینه‌های بغل: با تنظیم این بخش شما دید بهتری از قسمت پشت خودرو و اطراف آن خواهید داشت.

چگونگی روشن کردن لامپ‌های خودرو: اگر خودروی مدرنی دارید؛ این کار به صورت خودکار انجام می‌شود؛ در غیر این صورت باید روش روشن کردن چراغ‌های جلو و پشت خودرو را بلد باشید.

چگونگی فعال کردن برف پاک کن‌ها، چراغ‌های راهنما و چراغ‌های خطر نیز ضروری است.

هر روز تمرین رانندگی کنید

اگر در حال یادگیری رانندگی هستید؛ با تمرین هر روزه بهتر می‌توانید روند یادگیری سریعتری داشته باشید. حتی اگر برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تمرین کنید. سعی کنید هر بار که بیرون می‌روید تمرین پارک کردن، رانندگی در ترافیک، رانندگی با سرعت و غیره را انجام دهید. این کار هم مهارت شما را بیشتر خواهد کرد و هم اعتماد بنفس تان بالاتر می‌رود.

شرایط رانندگی خود را تغییر دهید

در نکته قبل به پوشش مهارت‌های مختلف رانندگی در هر نوبت رانندگی اشاره کردیم. علاوه بر این بهتر است در هر بار تمرین از مسیرهای رانندگی متفاوتی عبور کنید. اگر هر روز از یک مسیر برای تمرین رانندگی استفاده کنید؛ با آن جاده و شرایط عادت می‌کنید و مسلط خواهید شد؛ اما به محض ورود به یک خیابان جدید اعتماد به نفستان کم می‌شود.

سعی کنید هم در روز افتابی و هم بارانی رانندگی کنید.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی برای رانندگی در جاده‌ها و شرایط ناهموار

بخس دوم: افرادی که گواهینامه دارند اما مبتدی هستند

این دوره بسیار خطرناک است. زیرا اغلب افراد بعد ازگرفتن گواهینامه اعتماد به نفس بالایی پیدا می‌کنند و این ممکن است باعث ایجاد خطراتی شود.

از قوانین پیروی کنید

قوانین برای همه است؛ بنابراین غرور خود را کنار بگذارید و از قوانین راهنمای و رانندگی پیروی کنید.

بیشتر بخوانید: ده نکته مهم برای رانندگی در اتوبان و بزرگراه‌ها

چیزهایی که باعث حواس پرتی می‌شوند را کنار بگذارید

حواس پرتی در حین رانندگی یکی از عوامل مهم بروز تصادفات است. در حین رانندگی از گوشی همراه استفاده نکنید. استفاده از فناوری‌های جدید بدون دخالت دست تا حدود زیادی می‌توانند به شما کمک کنند.

هیچ وقت به صورت فیزیکی گوشی خود را در حین رانندگی برندارید؛ حتی زمانی که در ترافیک هستید و خودرویتان متوقف شده است.

بهتر است از فناوری‌های مانند Apple CarPlay یا Android Auto استفاده کنید و یا آن را در استند های مخصوص گوشی قرار دهید.

در ابتدا با افراد با تجربه رانندگی کنید

اگر قصد دارید به مکانی بروید که تا به حال نرفته‌اید؛ بهتر است یک فرد با تجربه تر را به همراه خود ببرید. کسی که تجربه رانندگی بیشتری دارد؛ می‌تواند به شما کمک کند.

فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ کنید

رعایت فاصله ایمن یک قانون کلی برای همه رانندگان است. “قانون ۳ ثانیه” استاندارد خوبی است؛ که در آن شما اتومبیلی را در جلوی خود مشاهده می‌کنید که از نقطه تعیین شده و جلوتر از شما عبور می‌کند؛ زمانی که از این نقطه گذشت؛ شما شروع به شمردن می‌کنید. اگر خودروی شما تا ۳ ثانیه یا بیشتر از نقطه مورد نظر عبور کرد؛ پس در فاصله ایمن هستید.

البته در روزهای بارانی بهتر است از قانون ۵ ثانیه‌ای استفاده شود.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های ایمن و ساده برای رانندگی در مرکز خط

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی برای رانندگی در ترافیک سنگین

مجهز باشید

آیا در خودرویتان لوازم و تجهیزات لازم در حین بروز مشکل را دارید؟ اول از همه، مدارک لازم برای اثبات مالکیت خودرو، بیمه و … را به همراه داشته باشید.

دوم، بهتر است یک کیت کمک‌های اولیه و برخی از لوازم اضطراری مانند لباس گرم، پتو، آب، چراغ قوه، بیل (در زمستان)، زنجیر چرخ و لاستیک زاپاس به همراه داشته باشید.

اطلاعاتی در مورد تعمیر و نگهداری خودرو بلد باشید

در نهایت، رانندگان مبتدی بهتر است در مورد نحوه نگهداری و تعمیر خودرو اطلاعات اولیه‌ای داشته باشند. به طور مثال یک راننده باید بداند که هر چند وقت یک بار باید روغن موتور خودرو را تعویض کند؛ یا چگونه از زنجیر چرخ در روزهای زمستانی استفاده کند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.