طرز صحیح نشستن در رانندگی

اولین درسی که یک معلم رانندگی باید آموزش دهد، نکات اساسی مربوط به ایمنی و طرز نشستن است. در هنگام رانندگی نحوه نشستن شما بسیار مهم است، اگر در هنگام رانندگی درست بنشینید، کمتر دچار خستگی و بدن درد می‌شوید. چه برای گذران زندگی رانندگی کنید و چه هر چند وقت یکبار، داشتن وضعیت صحیح رانندگی برای سلامتی و ایمنی جاده شما یک نکته اساسی است. باور کنید یا نه موقعیت مناسب رانندگی می‌تواند با اطمینان شما را از تصادفات رانندگی نجات دهد. از این رو دانستن بهترین روش برای نشستن در اتومبیل ضروری است.

چگونه می‌توان به طرز صحیح نشستن در رانندگی دست پیدا کرد

با پیروی از این پیشنهادات می‌توانید از موقعیت مناسب رانندگی اطمینان حاصل کنید

قد مناسب را تنظیم کنید

درست نشستن برای حالت صحیح رانندگی اجباری است. برای داشتن قد ایده‌آل، اطمینان حاصل کنید که سطح چشم از بالای فرمان ۸ سانتی‌متر باشد. نشستن در ارتفاع مناسب به این معنی است که رانندگان بدون حرکت دادن سر و موقعیت ناراحت کننده بتوانند جاده را ببینند. همزمان بررسی کنید که آیا سرعت سنج و سایر وسایل قابل مشاهده هستند. مراقب باشید که با سر به سقف برخورد نکنید.

به صندلی تکیه دهید

در حالی که صاف نشستن بسیار مهم است اما انجام این کار در زاویه دقیق ۹۰ درجه باعث می‌شود راننده در مدت زمان کوتاهی احساس ناراحتی کند. بهترین راه برای داشتن موقعیت مناسب صندلی ماشین، جمع کردن صندلی به اندازه ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه است. خیلی به سمت عقب خم نشوید زیرا می‌تواند باعث کشیدگی گردن شود.

طرز صحیح نشستن در رانندگی

زانو را در موقعیت مناسبی قرار دهید

در حالت مناسب رانندگی، زانوهای راننده باید در همان سطح باسن یا بالاتر از لگن قرار بگیرند. معمولاً ۲۰ تا ۳۰ درجه از زاویه رو به بالا کافی است. پاها باید به گونه‌ای قرار بگیرند که کمترین فشار در ناحیه ران ایجاد شود و همچنین، کشیدگی در عضله پشت ساق پا ایجاد نشود. دسترسی آسان به پدال‌ها نیز ضروری است. در حالی که انگشتان پا می‌توانند پدال‌ها را فشار دهند، پاشنه‌ها باید به صورت آرام روی زمین باشند. صندلی را طوری تنظیم کنید که فرد بتواند پدال‌ها را کاملاً فشار دهد بدون اینکه کمر او از صندلی خارج شود.

فاصله از فرمان به اندازه باشد

بین چرخ فرمان و سینه باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. بازوها باید در حدود ۱۲۰ درجه خم شوند.

سرشانه را تنظیم کنید

پشتی مناسب نقش مهمی در جلوگیری از آسیب بدن دارد. تنظیمات لازم را انجام دهید تا در وسط سر شما استراحت کند.

موقعیت آینه را درست تنظیم کنید

در حالی که موقعیت آینه را ثابت می‌کنید اولین کاری که باید انجام دهید نشستن در راحت‌ترین حالت است. آینه‌ها باید دید مناسبی را برای شما از اطراف خودرو ایجاد کنند و به همین خاطر، با توجه به وضعیت صندلی راننده، باید تنظیم شوند. تنظیم آینه‌ها نیز به گونه‌ای است که کمترین فشار و کشیدگی برای دیدن اطراف برای راننده ایجاد شود. آینه را طوری تنظیم کنید که بتوانید بدون حرکت دادن گردن، ترافیک پشت و کنار را ببینید.

پشتیبانی کمر را تنظیم کنید

صندلی‌های اتومبیل معمولاً دارای پشتیبانی کمر هستند تا از کمر پشتیبانی کنند. می‌توان عمق آن را تنظیم کرد تا زمانی که به اندازه مناسب برسد تا قوس پشت شما را پر کند.

طرز صحیح نشستن در رانندگی

آیا لازم است کمی استراحت کنید؟

استراحت هنگام رانندگی به اندازه طرز صحیح نشستن در رانندگی مهم است. نشستن روی صندلی رانندگی مانند نشستن روی صندلی یک دفتر است. از این رو کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هنگام رانندگی استراحت منظم داشته باشید. در صورت امکان پس از هر ۲۰ دقیقه رانندگی استراحت کنید. همچنین برای جلوگیری از احساس سفتی و سایر اختلالات جسمی بیش از دو ساعت رانندگی نکنید. استراحت منظم باعث آرامش و راحتی راننده می‌شود. در عین حال از صدمات مختلف جسمی ناشی از تصادفات جاده‌ای جلوگیری می‌کند.

نکات اضافی برای بهبود وضعیت‌های بدن

اینها برخی از روش‌های دیگر برای اطمینان از حالت آرام و راحت بدن و طرز صحیح نشستن در رانندگی است.

از ابتدا شروع کنید. وسیله نقلیه متناسب با وزن بدن را خریداری کنید. برای کسی که حدود ۶ فوت و ۱۰ اینچ قد دارد یک ماشین سوپرمینی برای دستیابی به وضعیت بدنی بسیار کوچک خواهد بود. همچنین اطمینان حاصل کنید که صندلی‌ها از نظر زاویه و ارتفاع به طور جداگانه قابل تنظیم هستند. برای تنظیم وضعیت مناسب، فرمان و پشتی قابل تنظیم نیز لازم است.
اطمینان حاصل کنید که ماشین با ایجاد فضای کافی بین لبه صندلی و پشت زانوها، امکان حفظ موقعیت راحت را برای شما فراهم می‌کند.
در صورت عدم وجود تکیه گاه کمر، از کوسن برای قرار دادن پشت کمر استفاده کنید. همچنین، چیزی را در جیب پشت خود نگه ندارید تا راحت بنشیند.
نشستن طولانی در همان حالت، حتی اگر حالت خوبی باشد باعث ناراحتی می‌شود. از این رو سعی کنید اغلب موقعیت‌های رانندگی را تغییر دهید.
رانندگان باید از هر دو دست خود بر روی فرمان استفاده کنند که در نهایت باعث خستگی می‌شود. برای جلوگیری از آن موقعیت‌های دست را مرتباً تغییر دهید.

نتیجه
علاوه بر اطمینان از ایمنی اتومبیل، وضعیت صحیح رانندگی با کمک به راننده در راندگی موثرتر، مهارت رانندگی را نیز بهبود می‌بخشد. بنابراین، تمام رانندگان باید یاد بگیرند که چگونه به درستی در اتومبیل بنشینند و آن را تمرین کنند، حتی اگر مدت کوتاهی رانندگی کنند.

منبع: right driving posture

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.