علت سفت شدن فرمان ماشین

سیستم فرمان بخش مهمی از مکانیسم کنترل ماشین است که کنترل ماشین را بر مسیر مورد نظر راننده فراهم می‌کند. مشکلی مانند سفت شدن فرمان ماشین بسیار خطرناک است زیرا مممکن است هنگام رانندگی در بزرگراه یا خیابانِ پر از اتومبیل باعث تصادف شود. فقط شرایطی را تصور کنید که نیاز به تغییر خطوط یا چرخاندن فرمان ماشین را دارید اما میله‌های چرخ فرمان آهسته حرکت می‌کنند. اگر در یک جادۀ پرپیچ و خم کوهستانی رانندگی کنید این شرایط می‌تواند یک وضعیت مرگبار باشد.

سفت شدن فرمان ماشین – دلایل چیست؟

نگهداری نامنظم و عدم سرویس به موقع همراه با فرسودگی برخی قطعات از دلایل اصلی سفت شدن فرمان ماشین هستند. دانستن علت آنها بسیار مهم است زیرا به شما کمک می‌کند علائم را زود تشخیص دهید و ماشین را قبل از وخیم شدن به سرویس دهی ببرید.

۱- فشار تایر
با کمال تعجب، فشار بد تایر می‌تواند دلیلی برای سفت شدن فرمان ماشین باشد. فشار نامناسب تایرها، به خصوص لاستیک‌های دارای شکاف می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود، بنابراین تمام لاستیک‌های خودرو باید با PSI توصیه شده توسط شرکت سازنده مطابق باشند. همچنین، تنظیم بودن تایرهای جلو نکته مهم دیگری است، ناهمواری لاستیک‌های جلویی باعث می‌شود که ماشین شما هنگام رانندگی یا چرخش به سمت یک طرف کشیده شود. آج نابرابر تایر منجر به سوء استفاده از چرخ‌ها می‌شود، همین امر می‌تواند دلیلی بر سفت شدن فرمان ماشین باشد.

فشار نامناسب تایر

۲- خراب شدن قفسه فرمان
قفسه فرمان از طریق یک سری شفت‌ها و اتصالات U به چرخ وصل می‌شود، این قسمت‌ها و قفسه بندها به دلیل رانندگی روزمره آسیب می‌بیند و فرسوده می‌شوند. طول عمر قفسه فرمان (با نگهداری منظم) در حدود ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر است و بعد از آن ممکن است دچار نقض و آسیب شود.

۴- آسیب دیدن کمربند مارپیچ فرمان
یکی دیگر از دلایل شایع سفت شدن فرمان، ترک خوردن یا شکستن کمربند مارپیچ فرمان است. کمربند به مرور زمان فرسوده می‌شود زیرا تمام مدت کار می‌کند. هنگامی که کمربند شروع به فرسایش و شل شدن می‌کند فرمان سفت می‌شود. تاخیر در تعمیر یا تعویض باعث خراب شدن کمربند می‌شود و در نتیجه فرمان از کاپوت خارج می‌شود. هنگامی که فرمان به سختی می‌چرخد، بازرسی از قرقره بر روی فرمان مهمترین کاری است که باید انجام دهید. توجه کنید که موتور اتومبیل را فقط هنگام خاموش بودن موتور چک کنید تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. اطمینان حاصل کنید که شرایط کمربند قرقره بدون ترک و لبه‌های فرسوده به اندازه کافی مناسب است. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید با استفاده از موتور اتومبیل در حال کار بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که کمربند قرقره به خوبی در حال کار است. اگر مشاهده کردید که کمربند در حال لغزش است، می توانید با فرمان سفت و نامنظم روبرو شوید.

۴- نشت سیال
عدم مایعات کافی در سیستم فرمان یکی دیگر از دلایل سفت شدن فرمان ماشین است. این اتفاق زمانی می‌افتد که قسمتی از شلنگ به دلیل فشار دچار نشتی می‌شود یا شل می شود. نشت مایعات از طریق ترک شلنگ، منجر به کاهش فشار در سیستم و خشک شدن پمپ می‌شود. در نتیجه فرمان برای انجام آزادانه کار به اندازه کافی مایعات ندارد.

خراب شدن قفسه فرمان

۵- نقص پمپ
در کنار سیالات خودرو، پمپ نیز در ایجاد فشار مناسب و نیروی فرمان نقش اصلی دارد. اگر پمپ خراب شود یا به هر دلیلی کار را متوقف کند، چرخاندن فرمان دشوار خواهد بود. پمپ خراب شده فرمان را به طور کامل حرکت نمی‌دهد. البته شما قادر خواهید بود آن را حرکت دهید اما به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت که این وضعیت در صورت نیاز به گردش شدید در جاده می‌تواند خطرناک باشد.

۶- مایع ضخیم
همانند سایر مایعات موجود در خودرو، مایع فرمان برقی نیز با گذشت زمان گرد و غبار و زباله‌ها را جمع می‌کند. اگر آن را در مدت زمان مشخص تغییر ندهید غلیظ‌تر می‌شوید در نتیجه روانکاری تمام قسمت‌های سیستم به درستی انجام نمی‌شود، به خصوص باعث سفت شدن فرمان ماشین می‌شود. تنها راه حل ریختن مایعات جدید و پر کردن مجدد آن با مایع تازه است. بسیاری از درایورها به شما خواهند گفت که تغییر روغن در فرمان هیدرولیک اصلاً ضروری نیست، زیرا سازنده هیچ توصیه‌ای را ارائه نمی‌دهد اما بهتر است آن را مدام چک کنید تا غلیظ نشود.

منبع: causes of steering wheel hard to turn

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] چرخ فرمان و سینه باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.