علت صدای جیر جیر خودرو در حین شتاب و روش‌های رفع آن

آیا خودروی شما در سرعت و شتاب بالا، صدای عجیبی می‌دهد؟ اگر این مشکل را دارید با ما همراه باشید تا با علت صدای جیر جیر خودرو در حین شتاب و روش‌های رفع آن آشنا شوید.

به گزارش مسترماشین باز، Grinding Sound در واقع صدای جیر جیر و یا تق تق موتور است و در برخی موارد به صورت سوت کشیدن در شروع حرکت خودرو به گوش می‌رسد.

صدای جیر جیر خودرو در حین شتاب

۵ دلیل مهم وجود دارد که ممکن است یک خودرو در حین شتاب گیری صدای جیر جیر تولید کند:

  • مشکل درسيستم انتقال قدرت
  • مشکلات دیفرانسیل
  • بلبرینگ چرخ بد
  • اتصالات CV آسیب دیده
  • پایه موتور فرسوده

بیایید به دلایل این مشکل و راه حل‌های بالقوه آن بپردازیم.

علت شماره یک – مشکل در سيستم انتقال قدرت

در ابتدا ممکن است این مشکل مربوط به  سيستم انتقال قدرت  باشد.

صدای تق تق گیربکس اتوماتیک هنگام شتاب گیری نشان می‌دهد که سیستم دنده‌ای فرسوده شده است. به زبان ساده، سرعت چرخ‌ها با موتور یکسان نیست و به همین دلیل ممکن است در حین شتاب این صدا به گوش برسد و یا فقط در یک دنده خاص این صدا را بشنوید.

روش رفع آن:

این مشکل باید توسط یک متخصص رفع شود. اگر خودروی شما هنگام شتاب گیری صدای تق تق می‌دهد و در نهایت متوجه شدید این مشکل از گیربکس است؛ باید آن را نزد یک متخصص ببرید.

علت شماره دو – مشکلات دیفرانسیل

صدای جیر جیر خودرو در حین شتاب

دیفرانسیل بخشی از پیشرانه‌ی خودرو است که به چرخ‌ها اجازه می‌دهد با سرعت‌های مختلف حرکت کنند. اگر این بخش وجود نداشت؛ هندلینگ خودرو غیرقابل پیش بینی و خطرناک بود.

یک دیفرانسیل نیروی تأمین شده توسط موتور را می‌گیرد و آن را بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد با سرعت‌های مختلف بچرخند. وقتی این سیستم درست کار نکند؛ ممکن است در حین شتاب گیری صدای تق تق یا سوت کشیدن به گوش برسد.

روش رفع آن:

متأسفانه و به احتمال زیاد باید کل دیفرانسیل را تعویض کنید. اگر فقط صدای سوت می‌شنوید؛ ممکن است مایع دیافراگم کم شده باشد و نیاز به روغن کاری داشته باشد تا چرخ دنده‌ها روی یکدیگر خراشیده نشوند.

علت شماره سه – بلبرینگ چرخ معیوب

بلبرینگ چرخ بخشی از سیستم چرخ است که چرخ‌ها را به محور متصل می‌کند. این سیستم به چرخ‌ها اجازه می‌دهد بدون ایجاد اصطکاک زیاد بچرخند.

اگر یکی از یاتاقان‌های چرخ فرسوده یا آسیب دیده باشد؛ ممکن است متوجه سایش و سوت لاستیک یا فرمان باشید و هندلینگ خودرو نیز ضعیف می‌شود. یکی دیگر از صداهای که این قسمت در صورت بروز مشکل تولید می‌کند؛ صدای جیر جیر در حین شتاب گیری خودرو است.

نادیده گرفتن مشکل بلبرینگ چرخ ممکن است برای شما و مسافران خطرناک باشد. علاوه بر این، اگر این مشکل را حل نکنید؛ آسیب بیشتری به گیربکس، CV و توپی چرخ‌ها وارد خواهد شد.

روش رفع آن:

اگر مشخص شد که مشکل از بلبرینگ چرخ است؛ بهترین آن را تعویض کنید. خوشبختانه، این کار پیچیده نیست، یعنی خودتان نیز می‌توانید آن را انجام دهید. البته قبل از آن ویدئوهای آموزشی را مشاهده کنید.

علت شماره چهار – آسیب دیدگی اتصالات CV

اتصالات CV بخشی هستند که گیربکس را به چرخ‌ها متصل می‌کنند. این بخش عمدتاً در وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو استفاده می‌شوند.

اگر خودروی شما در حین شتاب گیری در سرعت‌های پایین و پیچیدن سریع صدای تق، ضربه زدن یا ساییدن ایجاد می‌کند؛ احتمالاً این بخش خراب شده است. اگر یک اتصال CV خراب را تعمیر نکنید؛ ممکن است نتوانید خودرو را از پارک خارج کنید.

همچنین ممکن است در حین رانندگی متوجه لرزش‌هایی شوید.

روش رفع آن:

اگر خود اتصال CV ساییده شده و خراب است؛ تنها راه آن تعویض است. در حالی که این اتصال خیلی گران نیست؛ اما هزینه تعویض آن زیاد است.

علت پنجم – پایه‌های موتور فرسوده

وزن موتور یک سدان متوسط ​​حدود ۳۰۰ پوند است و پایه‌های موتور این وزن را تحمل کرده و آن را در جای خود نگه می‌دارند. این پایه‌ها از فلز ساخته شده‌اند؛ بنابراین در برابر خردگی حساس و آسیب پذیر هستند.

وقتی این مشکل رخ می‌دهد؛ خودروی شما ممکن است در حین شتاب گرفتن از حالت توقف و هنگام تعویض دنده، صدای تق تق دهد. این شرایط باعث ساییدگی تسمه می‌شود.

روش رفع آن

خوشبختانه، تعمیر موتور هزینه‌ی کمتری دارد. به یک تعمیرکار مراجعه کنید. اما اگر مشکل آنقدر جدی باشد که نیاز به تعویض داشته باشد باید هزینه بالایی را پرداخت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.