نکات کلیدی برای رانندگی در جاده‌ها و شرایط ناهموار

علاوه بر شرایط شدید آب و هوایی از جمله بارش شدید برف، بارندگی و یا طوفان تگرگ یکی از آزار دهنده‌ترین و سخت‌ترین شرایط برای رانندگی ایجاد چاله‌ها و حفره‌ها در جاده‌های شهری است. در واقع رانندگی در جاده‌های ناهموار شهری برای خودرو مشکلاتی ایجاد می‌کند و گاهی باعث آسیب‌های جدی به خودرو می‌شود. با این حال، باید بپذیریم که بسیاری از مناطق دور افتاده با شرایط آب و هوایی دلپذیر جاده‌های خوبی ندارند، بنابراین رانندگی در زمین‌های ناهموار یا جاده‌های خراب در شهر یا حومه شهر، بسیار دشوار می‌شود و یادگیری نکات کلیدی در این رابطه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا این امر ثابت می‌کند که برای رانندگی در شرایط سخت و ناهموار آماده هستید.

رانندگی در شرایط سخت و ناهموار

قبل از حرکت سیستم ترمز، چراغ، لاستیک، گاز و کلاچ خودرو را با دقت بررسی کنید.
سرعت خود را به خوبی کنترل کنید تا خطرات جاده به کمترین حد ممکن کاهش یابد.
همیشه هنگام برخورد با ترافیک، آرامش و روحیه خود را حفظ کنید.

جاده ناهموار عمدتاً به دلیل رسوب آب در زیر جاده‌های بتونی و جابجایی وسایل نقلیه در منطقه آسیب دیده شکل می‌گیرد. بنابراین نکات و ترفندهای اساسی خاصی وجود دارد که به افراد امکان می‌دهد با سهولت در چنین خطوط و جاده‌هایی رانندگی کنند.

رانندگی در شرایط ناهموار

۱- سیستم محرک خودرو را تشخیص دهید

این نکته بسیار مهم است که تشخیص دهید سیستم محرک ماشین به چه صورت است: دیفرانسیل عقب (RWD)، دیفرانسیل جلو (FWD) یا به صورت چهار چرخ محرک (AWD/4WD). مشخص کردن این ویژگی در واقع این ایده را به شما می‌دهد که چگونه بتوانید با شرایط متنوع جاده‌ای برخورد کنید. علاوه بر این، این ویژگی، فرد را از قفل شدن لاستیک اتومبیل در جاده‌های گل آلود یا چاله‌های عظیم نجات می‌دهد. خودروهای دیفرانسیل جلو از عمومیت بیشتری برخوردار بوده و در یک مقیاس کلی نسبت به انواع دیفرانسیل عقب حجم تولید بیشتری را در کارخانه‌های خودروسازی سراسر دنیا به خود اختصاص داده‌اند اما عاقلانه‌ترین کار این است که در جاده‌های شنی یا جاده‌های ناهموار از رانندگی با خودروهای دیفرانسیل جلو خودداری کنید زیرا ممکن است به علت فشار بیش از حد، چرخ‌های خودرو آسیب ببینند. با این حال اگر این خودرو چهار چرخ باشد نه تنها رانندگی برای فرد آسان نیست بلکه این خودرو از انعطاف پذیری بیشتری هم برخوردار است. در واقع در پیمودن مسیرهای صعب‌العبور، اتومبیل‌های چهار چرخ محرک توان بهتری برای حرکت دارند، در خودروهای دو دیفرانسیل ممکن است چرخ‌های جلو یا عقب دچار هرزگردی و گیر افتادن در گل شوند.

۲- در صورت نیاز وسیله نقلیه را تعمیر کنید

یک راننده باتجربه قبل از حرکت از سالم بودن وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل می‌کند، این کار نه تنها باعث افزایش راندمان وسیله نقلیه می‌شود بلکه یک تجربه لذت بخش را نیز برای فرد به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال چیزی که با گذشت زمان به بهبود نیاز دارد، کیفیت تایر است. در حقیقت، استفاده از تایرهایی که برای جاده‌های سخت طراحی شده‌اند، ایمنی و تنظیم آن را افزایش می‌دهد. اگر تجربه رانندگی در مسیرهای شنی، گلی، صخره‌ای و یا محیط‌های خارج از جاده‌ای را دارید، بهتر است از لاستیک آفرود استفاده کنید. استفاده از لاستیک‌های آفرود بزرگ یکی از مهمترین راه‌ها برای افزایش ارتفاع خودرو است، در واقع افزایش ارتفاع خودرو به داشتن سواری راحت‌تر و هموار‌تر بر روی پستی‌ها و بلندی‌های مسیر کمک می‌کند.

۳- با خود تجهیزات اضطراری داشته باشید

داشتن ابزار خاص در خودرو بسیار مهم است به گونه‌ای که در مواقع اضطراری می‌توان با استفاده از لوازم مورد نیاز، مشکل را تا حد زیادی رفع کرد. اين كيف ابزار اضطراری خودرو دارای كپسول آتش‌نشانی، تستر فيوز كوچك و بزرگ‌‌، جليقه اضطراری، دستكش، تسمه بكسل، چراغ‌قوه، اسپری پنچری، كاتر و كابل باتری به باتری، پارك فون، كش باربند، آچار همه كاره، چسب جوشكاری معجزه گر و خودكار آهنربايی است. البته این نکته را به یاد داشته باشید که تنها ماشین به لوازم ضروری نیاز ندارد، بلکه بهتر است برای خود و سرنشینان نیز نیز وسایلی به همراه داشته باشید.

رانندگی در شرایط ناهموار

۴- در لاین سرعت رانندگی کنید

بهتر است در بزرگراه‌های بین شهری از رانندگی در لاین سمت راست خودداری کنید. معمولاً تریلرهای سنگین یا ماشین‌های باربری از این قسمت جاده استفاده می‌کنند و باعث ایجاد تعداد زیادی حفره و چاله در جاده می‌شوند. بنابراین، بهتر است در لاین سمت چپ رانندگی کنید، لاین سمت چپ از نظر وضعیت بهتر از جاده لاین راست است. شتاب باید آن قدر باشد که در گل گیر نکنید و آن قدر تند نروید که کنترل خودرو از دستتان خارج شود.

۵- با حداقل سرعت رانندگی کنید

سعی كنيد در جاده حداقل سرعت را رعايت كنيد، لزومی ندارد همگام با ديگران با حداكثر سرعت برانيد. این نکته مهم راهنمایی و رانندگی مطمئناً می‌تواند هر کسی را از مواجهه با هرگونه صدمه جدی در اثر گرفتگی، حفره‌ها یا برآمدگی‌های بزرگ نجات دهد. زیرا در صورت رانندگی با حداقل سرعت در جاده‌ها و شرایط ناهموار سخت، فرد به اندازه کافی وقت برای واکنش دارد و در نهایت از ورود به هر منطقه مشکل ساز دیگر نجات پیدا می‌کند.

بعد از دانستن این نکات، مطمئناً برای رانندگی در شرایط و جاده‌های سخت و ناهموار احساس اطمینان خواهید کرد و از این طریق خود را از تصادف و آسیب دیدگی محافظت می‌کنید.

منبع: tips driving on rough roads

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.