نکات کلیدی برای رانندگی در ترافیک سنگین

ترافیک و ساعت شلوغی بدون شک بدترین کابوس برای هر راننده‌ای است. با افزایش تعداد خودروها و همچنین رانندگان، ترافیک سنگین روزانه رخ می‌دهد، خواه ساعت شلوغی باشد یا نه. این وضعیت باعث می‌شود نکات راهنمایی و رانندگی در ترافیک سنگین بیشتر از گذشته مورد نیاز واقع شود. بنابراین برای رسیدنِ به موقع به مقصد در اینجا چند نکته کلیدی را برای رانندگی در ترافیک سنگین و نیمه سنگین بیان می‌کنیم.

چگونه در ترافیک سنگین رانندگی کنیم؟

قطعاً ترافیک، روز به روز به مشکل بزرگتری تبدیل می‌شود و البته، هیچ راننده‌ای نمی‌خواهد در وسط وسایل نقلیه گیر کند مخصوصاً اگر بخواهد سریع به مقصد برسد. اما مهم این است که خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید زیرا خشم و بی‌حوصلگی می‌تواند برای دیگران خطرناک باشد و تصادف ایجاد کند. به همین دلیل برای شما لیستی از نکات کلیدی را برای رانندگی در ترافیک سنگین بیان می‌کنیم تا در جاده ایمن و مطمئن باشید.

۱- زمان رانندگی خود را برنامه ریزی کنید
داشتن یک برنامۀ خوب برای هر سفرِ موفقی ضروری است. هر رانندۀ متخصص قبل از حرکت، زمان رانندگی خود را با دقت برنامه ریزی می‌کند. در بیشتر موارد، شما به راحتی می‌توانید با ۲۰ دقیقه قبل یا بعد از ساعت شلوغی از ترافیک سنگین فاصله بگیرید. اگرچه ساعت اوج شلوغی به شهرهای مختلفی بستگی دارد اما معمولاً ساعت شلوغی از ۷ صبح تا ۹ صبح و همچنین ۵ عصر تا ۷ عصر است.

۲- حواس پرتی‌ها را حذف کنید
این توصیه برای تمام لحظه‌های رانندگی صادق است: تلفن را خاموش کنید! گیر افتادن در ترافیک سنگین، هر فردی را بی‌حوصله و بی‌تاب می‌کند و این امر ممکن است منجر به اقدامات ناخواسته‌ای شود. تعداد کمی از رانندگان به این امر آگاهی دارند که رانندگی با عصبانیت به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است. در این شرایط بهترین راه برای رهایی از استرس خاموش کردن همه حواس پرتی‌هاست: سکوت یا خاموش کردن تلفن همراه برای جلوگیری از تماس‌ها و پیام‌های ناخواسته و همچنین خاموش کردن موسیقی می‌تواند در این شرایط کمک کننده باشد.

رانندگی در ترافیک سنگین

۳- همیشه با سرعت مطمئن رانندگی کنید
به یاد داشته باشید شما در مسابقه نیستید بنابراین سرعت مطمئن خود را حفظ کنید و به پدال گاز ضربه نزنید. حتی در بزرگراه‌ها، مهم این است که به جای تلاش برای فرار کردن از جمعیت، سرعت خود را ایمن کنید. عجله نه تنها برای شما مشکل ایجاد می‌کند بلکه برای سایر رانندگان نیز تهدید جدی محسوب می‌شود. البته دقت داشته باشید که رانندگی خیلی آهسته هم باعث بی‌حوصلگی افراد دیگر و بروز رفتارهای خطرناک می‌شود.

۴- به جاده توجه کنید
همیشه توجه به جاده یکی از نکات کلیدی برای رانندگی در ترافیک سنگین است. نگاه به جلو می‌تواند به شما در اندازه گیری مسافت و همچنین تغییر سرعت مناسب کمک کند. ماشین‌هایی که نا ایمن به نظر می‌رسند یا مدام تغییر مسیر می‌دهند، خلاف می‌کنند یا سرعت بالا دارند را شناسایی کنید و از آنها فاصله بگیرید. هنگامی که به یک بخش شلوغ جاده نزدیک می‌شود باید پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا از سرعت ماشین کاسته شود. با اینکار هم سرعت ماشین کم می‌شود هم در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

۵- از دنده مناسب در ترافیک استفاده کنید
برای بهبود کارایی موتور ماشین از دنده پایین ولی نه خیلی سنگین، استفاده کنید. حتی در ماشین‌های دنده اتوماتیک که معمولا نیازی به تعویض دستی دنده‌ها نیست مگر برای پارک کردن یا دنده عقب رفتن، گاهی تنظیمات دنده پایین هم وجود دارد. اگر ماشین در دنده‌های پایین قرار داشته باشد سریع‌تر می‌توان ترمز کرد چرا که ترمز موتور به صورت طبیعی رخ می‌دهد.

رانندگی در ترافیک سنگین

۶- از یک قانون فاصله دوم استفاده کنید
یک فاصله سه ثانیه‌ای را با ماشین‌های جلویی خود حفظ کنید. به خودتان علامت دهید، سپس در حالی که وسیله نقلیه از جلوی آن علامت عبور کرد شمردن را ادامه ندهید. عددی که روی آن توقف کردید تعداد ثانیه‌هایی است که باید بین شما و ماشین‌های جلویی رعایت شود. سرعت خود را هم به همین نحو تنظیم کنید. با این کار در صورت ترمز ناگهانی یا حادثه‌ای اضطراری زمان بیشتری برای واکنش خواهید داشت. باید سعی کنید حتی در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها هشت کیلومتر زیر سرعت مجاز رانندگی کنید.

۷- از آزادراه فرار کنید
اگر احساس استرس دارید، در سریع‌ترین زمان ممکن از ترافیک فرار کنید! نیازی نیست عجله داشته باشید. اگر دیر کردید، مهم نیست اجازه دهید این دیر کردن اتفاق بیفتد اما زمان بیشتری را برای امنیت خود اختصاص دهید. در برخی شرایط، ممکن است به دلیل بیماری یا فضای نامرتب ناشی از ترافیک، احساس خوبی نداشته باشید. احساس استرس هنگام رانندگی در ترافیک سنگین بسیار رایج است و روش‌های زیادی برای جلوگیری از استرس رانندگی وجود دارد. در موارد پرترافیک، ما به رانندگان توصیه می‌کنیم با روشن کردن چراغ‌های اضطراری، از بزرگراه خارج شوند، به کنار جاده بکشند و استراحت کوتاهی انجام دهند تا اینکه ترافیک کمتر شود و آرام شوند. از این گذشته، راحت‌ترین کار در هنگام رانندگی بسیار مهم است!

منبع: driving tips in heavy traffic

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] اکثر مواقع رانندگی با کمردرد همراه است زیرا ترافیک و رانندگی برای مسافت طولانی هر روز افزایش می‌یابد. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.