نحوه کنترل استرس و عصبانیت هنگام رانندگی

احساس استرس و اضطراب در پشت فرمان آنقدر شایع است که تعداد زیادی از رانندگان این مسئله را در سراسر جهان تجربه می‌کنند. برخی افراد همیشه هنگام رانندگی احساس نگرانی می‌کنند، برخی دیگر ممکن است در اثر برخی حوادث خاص تحریک شوند. این وضعیت می‌تواند به دلیل برخی مشکلات شخصی باشد مانند ترس از دیر رسیدن و ترافیک. هرچه هست، لااقل وقتی پشت فرمان هستید یاد بگیرید که احساسات خود را کنترل کنید.

برخی نکات برای کنترل استرس هنگام رانندگی

برای ایمنی خود و سایر افراد در هنگام رانندگی به میزان خاصی از آرامش نیاز دارید. احساسات شما نباید تا حدی باشد که باعث شود واکنش غیر منطقی نشان دهید.

در اینجا چند نکته در مورد نحوه کنترل استرس هنگام رانندگی آورده شده است:

مسیرهای روزانه خود را برنامه ریزی کنید

رانندگی در ساعات اوج باعث از دست دادن آرامش بسیاری از افراد می‌شود زیرا هیچ کس دوست ندارد در زمان ترافیک رانندگی کند. این تعجب آور نیست زیرا ممکن است بارها دیده باشید که رانندگان در حالی که پشت چراغ قرمز هستند، عصبانی می‌شوند و سر یکدیگر فریاد می‌کشند. برای جلوگیری از عصبانیت و ترافیک باید مسیرهای خود را برنامه ریزی کنید مثلا ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت زودتر رانندگی خود را شروع کنید یا جاده‌ای متفاوت و کم جمعیت را انتخاب کنید، بعضی راه‌ها ممکن است به شما کمک کند، در صورت امکان، رفت و آمد روزانه خود را در ساعات متفاوتی از روز انجام دهید.

هرگز در هنگام ناراحتی و عصبانیت رانندگی نکنید

احساسات منفی مانند عصبانیت و غم، حواس ما را پرت می‌کند که این وضعیت در هنگام رانندگی یک مشکل جدی است. تمرکز در زمان رانندگی‌ بسیار مهم است به همین دلیل توصیه می‌کنیم در زمان عصبانیت یا خستگی پشت فرمان ننشینید چون ممکن است در پشت صندلی بخوابید یا خیلی خسته باشید و در مواقع اضطراری نتوانید سریع پاسخ دهید.

کنترل استرس هنگام رانندگی

موسیقی را روشن کنید

موسیقی تأثیر آرامش بخش فوق العاده‌ای بر اعصاب ما دارد، گوش کردن موسیقی مورد علاقه ممکن است به کاهش استرس و آرامش ذهن کمک کند. موسیقی همچنین یک دستگاه خلقی است، بنابراین اگر به هر دلیلی ناراحت یا عصبی هستید، موسیقی مانند درمان عمل می‌کند. در صورتی که این کار برای شما مفید باشد می‌توانید به جای اینکه به آهنگ‌ها گوش دهید، به کتاب صوتی یا جلسه پادکست گوش دهید.

چند نفس عمیق بکشید

جادوی نفس عمیق را همیشه و همه‌جا خوانده‌اید. به طرزی اعجاب‌آور این حرکت ساده می‌تواند از بسیاری از رفتارهای نامتعارف جلوگیری کند. این روش یک روش قدیمی است اما هنگام استرس یا احساس ناراحتی بسیار موثر عمل می‌کند. استنشاق و بازدم عمیق به عنوان تنفس دیافراگمی شناخته می‌شود که به ضربان قلب و ریتم منظم آنها کمک می‌کند. یک نفس عمیق از بینی بکشید و از دهان خود بازدم کنید. این روش با ارسال مقدار زیادی هوا به دیافراگم، ریه‌های شما را تازه می‌کند. ماشین را در جایی امن نگه دارید و حداقل ۱۰ بار این تنفس را انجام دهید. این ممکن است در آرامش بدن و آرام کردن ذهن بسیار تاثیرگذار باشد.

موقعیت خود را تنظیم کنید

تنظیم موقعیت در ماشین و سست نگه داشتن بدن می‌تواند به کنترل استرس هنگام رانندگی کمک کند. اگر متوجه شدید فرمان را بیش از حد محکم نگه داشته‌اید، دست و انگشتان خود را شل کنید. سعی کنید به عقب تکیه دهید یا صندلی ماشین را تنظیم کنید تا راحت‌تر روی صندلی قرار بگیرید. شانه‌های خود را به بالا و پایین حرکت دهید و فک خود را در حالت قفل نگه ندارید. هنگامی که پشت یک چراغ قرمز قرار گرفتید، بازوهای خود را در هوا بکشید تا هرگونه تنش احتمالی عضلانی را برطرف کنید.

کنترل استرس هنگام رانندگی

رانندگان خاطی را به پلیس معرفی کنید

این وظیفه شما نیست که بتوانید نحوه رفتار سایر رانندگان را مدیریت کنید. این یک واقعیت است که شما گاه به گاه با رانندگانی روبرو می‌شوید که رانندگی شما را دوست ندارند. خوشبختانه دیگران مسئولیت رفتار خودشان را بر عهده دارند، هرچند که شما با روش‌های آنها مخالف هستید. مسئولانه‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که رانندگان خاطی را به پلیس معرفی کنید. حتی اگر شما درگیر یک نزاع نیستید ولی از دور ماجرا را رصد می‌کنید، می‌توانید با تماس گرفتن با پلیس و ارائه اطلاعات راننده یا راننده‌های عصبی، از بروز حوادث بعدی جلوگیری کنید.

یک راننده دلسوز و همدل باشید

از خود بپرسید که چرا راننده حواس پرت است یا تمرکز ندارد. آیا آنها به خاکسپاری می‌روند؟ آیا به بیمارستان می‌روند؟ دلایل بی‌شماری باعث عصبانیت و عدم تمرکز افراد در رانندگی می‌شود. اگر دیدگاه خود را تغییر دهیم می‌توانیم درست رانندگی کنیم و عصبانیت خود را کمتر کنیم. به خود بگویید من نمی‌دانم چرا آنها بد رانندگی می‌کنند و در چه شرایطی قرار دارند پس من با آنها همدلی می‌کنم و آرام می‌مانم. با تغییر دیدگاه منفی خود به یک احساس دلسوزی و همدلی می‌توانیم احساس خشم را کمتر کنیم بنابراین یک وضعیت بالقوه خصمانه را با دلسوزی آرام ‌کنیم.

فضای اضافی بگذارید

اگر در رانندگی خود احساس استرس دارید، قرار دادن یک فضای کم بین خودروی شما و سایر اتومبیل‌های اطرافتان می‌تواند به شما کمک کند تا ترس از برخورد به دیگران را برطرف کنید و برای اتفاقات غیر منتظره آماده شوید. اگر شب هنگام یا در هوای بد رانندگی می‌کنید، فضای خود را افزایش دهید تا به خود زمان بیشتری برای توقف دهید.

استرس رانندگی می‌تواند بر بدن و ذهن آسیب برساند، بنابراین شما باید از این روش‌های استرس زا پیروی کنید تا تمرکز خود را به جاده برگردانید.

منبع: how to reduce driving stress

مطالب پیشنهادی:
بعد از وقوع تصادف چه باید کرد؟

۱۰ تکنیک ساده که شما را به یک راننده بهتر تبدیل می‌کند

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] سنگین بسیار رایج است و روش‌های زیادی برای جلوگیری از استرس رانندگی وجود دارد. در موارد پرترافیک، ما به رانندگان توصیه […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.