ده نکته مهم برای رانندگی در اتوبان و بزرگراه‌ها

رانندگی در اتوبان و بزرگراه‌ها می‌تواند باعث ایجاد دلهره شود مخصوصاً اگر بخواهید برای بار اول رانندگی کنید، به همین دلیل معمولاً رانندگان جدید فقط در جاده‌های محلی رانندگی می‌کنند تا زمانی که به اندازه کافی باتجربه شوند و بتوانند در اتوبان رانندگی کنند. در اینجا برخی نکات مربوط به رانندگی در اتوبان آورده شده است که رانندگان جدید باید قبل از رانندگی در بزرگراه آن را در نظر بگیرند.

نکات کلیدی برای رانندگی در اتوبان

۱- یک سرعت مطمئن را انتخاب کنید و آن را حفظ کنید

سرعت در بزرگراه یکی از مهمترین مواردی است که نباید نادیده گرفته شود. حفظ سرعت زیاد در بزرگراه‌ها آسان است زیرا جاده‌ها گسترده هستند و به طور کلی ترافیک کم است. اگر علائم رانندگی محدودیت سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت را نشان می‌دهند از آنها به عنوان راهنما استفاده کنید و به آنها نزدیک شوید. آنها در درجه اول برای ایمنی شما و دیگران تصویب شده‌اند و همیشه باید آنها را رعایت کنید. اما این کار آسان نیست، برای شروع هیچ اجباری وجود ندارد ممکن است بخواهید با بقیه ترافیک همراه شوید که سرعت بالایی دارند. بنابراین، بهترین کار ارزیابی جاده، دیدن شرایط و تعیین سرعت مناسب است. جاده‌های بارانی، رانندگی در شب، سرعت زیاد و بزرگراه‌های کاملاً قفل باید بلافاصله زنگ خطر را به صدا درآورند. مراقب باشید، در این شرایط سرعت خود را کم کنید. اگر جاده باز شد و دید آن خوب است، کمی سرعت خود را افزایش دهید و از جاده لذت ببرید اما در این مورد هوشمند باشید و همیشه فاصله‌های ترمز را در ذهن داشته باشید.

حفظ سرعت مطمئن هنگام رانندگی در اتوبان

۲- تغییر خط در اتوبان بسیار مهم است

تغییر مسیر از مهمترین مانورهای رانندگی است. به خصوص در بزرگراه‌هایی که بیشتر خودروها با سرعت زیاد حرکت می‌کنند. دقت داشته باشید تغییر مسیر را به صورت اشتباه انجام ندهید زیرا عواقب آن می‌تواند شدید باشد. یکی از رایج‌ترین اشتباهات افراد رانندگی در لاین اشتباه است. قبل از تغییر مسیر از یک خط به خط دیگر تفاوت سرعت بین خطوط را تشخیص داده و بر این اساس سرعت خودرو را تغییر دهید. یک ماشین با سرعت کم در لاین سرعت می‌تواند خطرناک باشد. در صورت نیاز به تغییر مسیر، حتماً هشدارهای مناسب را ارائه کرده و سرعت دیفرانسیل را زیر نظر داشته باشید.

۳- فاصله مناسب خود را با خودروهای دیگر رعایت کنید

هنگام رانندگی در اتوبان، فاصله مناسبی بین خودروی خود و خودروهای دیگر داشته باشید. ترافیک همیشه غیرقابل پیش بینی است و ممکن است شرایطی پیش بیاید که وسیله نقلیه پیش روی شما ناگهان ترمز کند. رعایت فاصله ایمن زمان کافی را برای ترمز گرفتن یا جلوگیری از برخورد به خودروی جلویی فراهم می‌کند. همیشه قانون ۳ ثانیه را رعایت کنید. یک نقطه ثابت در مسیر خودروی جلویی‌تان را در نظر بگیرید، مثلاً تابلوی راهنمایی یا یک ساختمان. اگر قبل از اینکه تا سه بشمارید به آن نقطه رسیدید، فاصله شما با ماشین جلویی کمتر از میزان لازم است و باید فاصله‌تان را بیشتر کنید. در شب، این زمان را به حدود ۵ ثانیه افزایش دهید. در صورت رانندگی در هوای بارانی یا مه بیشتر احتیاط کنید.

۴- بیش از حد سبقت نگیرید

یکی دیگر از جنبه‌های مهم رانندگی در اتوبان سبقت گرفتن است. طبق یک نظرسنجی بیشتر تصادفات صورت گرفته در اتوبان به دلیل خطای قضاوت هنگام سبقت رخ می‌هد. قضاوت و زمانبندی صحیح از موارد اصلی تمرکز هنگام سبقت گرفتن است. همیشه سبقت از سمت چپ انجام می‌شود، بنابراین برای تغییر مسیر جهت سبقت از علامت راهنما استفاده نمایید. شما نه تنها باید به وسایل نقلیه پشت سر خود توجه کنید، بلکه باید به ماشین‌های روبرو نیز توجه داشته باشید. فقط در صورتی تغییر مسیر دهید که فاصله از ترافیک روبرو برای شما کافی باشد تا بتوانید با خیال راحت سبقت بگیرید. تردید در هنگام این حرکت می‌تواند فاصله ایمن بین شما و ترافیک روبرو را کاهش داده و خودروی سبقت گیرنده را مجبور به ترمز ناگهانی کند.

حفظ فاصله مناسب هنگام رانندگی در اتوبان

۵- هشدارهای رانندگی را رعایت کنید

به همان اندازه که باید از حرکت وسایل نقلیه در اطراف خود آگاهی داشته باشید، به همان اندازه باید سایر رانندگان را در مورد حرکات خود آگاه کنید. هنگام تعویض خطوط، چراغ راهنمای خود را روشن کنید و در صورت مشاهده انحراف یا انسداد در پیش رو (که نیاز به ترمز ناگهانی دارد) قبل از توقف چراغ خطر را به خوبی روشن کرده و سرعت خود را کاهش دهید.

۶- با استفاده از آینه‌ها یک بررسی انجام دهید

آینه‌های خودرو مانند یک چشم اضافی هستند، بنابراین بسیار مهم است که آینه‌ها را به طور مداوم بررسی کنید. عادت کنید به هر سه آینه نگاه کنید. هر بار که می‌خواهید حرکتی انجام دهید به آینه عقب نگاهی بیندازید. آینه‌های بغل نیز باید در فواصل منظم بررسی شوند. هنگام سبقت گرفتن و تغییر مسیر اولین کاری که باید انجام شود این است که بررسی کنید آیا وسیله نقلیه از عقب نزدیک می‌شود یا خیر. مراقب نقاط کور باشید زیرا آینه نمی‌تواند کل نمای پشت را ارائه دهد. شما می‌توانید آینه‌های نقطه کور را نصب کنید که اساساً آینه‌های کوچکی هستند که می‌توانند به آینه‌های بغل متصل شوند. آنها دامنه وسیع‌تری به شما می‌دهند و به کاهش نقاط کور کمک می‌کنند. آینه‌های دید عقب امروزه عملکردی شبانه روزی دارند که به وسیله آن می‌توانید بازتاب چراغ‌های جلوی رانندگان پشت سر خود را کاهش دهید.

استفاده از آینه‌ها هنگام رانندگی در اتوبان

۷- در ایستگاه‌های توقف کمی استراحت کنید

هنگام رانندگی در اتوبان توقف در فواصل منظم بسیار مهم است. علت ۲۰٪ تصادفات در بزرگراه‌ها ناشی از خستگی راننده است. سعی کنید هر دو ساعت یکبار چند دقیقه استراحت کنید.

۸- در جاده‌های مرطوب با دقت رانندگی کنید

رانندگی در شرایط مرطوب عامل خطر را بیشتر می‌کند. بعضی از خودروها دچار خرابی هستند و روغن و مایعات از آن‌ها نشت می‌کند. اگر این موارد با آب باران مخلوط شود یک ترکیب خطرناک است و اگر مراقب نباشید عواقب جدی به دنبال خواهد داشت. سرعت خود را محدود کرده و در صورت امکان از چاله‌ها و گودال‌های خیس خودداری کنید. از رانندگی در گودال‌های آب با سرعت زیاد اجتناب کنید زیرا ممکن است منجر به هیدروپلانی اتومبیل شود که در آن لاستیک‌ها قدرت و چسبندگی خود را از دست می‌دهند و ماشین از کنترل خارج می‌شود. همچنین از ترمزگیری بیش از حد خودداری کنید زیرا کنترل لاستیک در جاده‌های مرطوب دشوار است و ممکن است منجر به لغزیدن وسیله نقلیه از جاده یا خودروی دیگری شود. در هنگام بارندگی شدید چراغ های جلو را حتی در طول روز روشن نگه دارید زیرا این امر به سایر رانندگان کمک می‌کند وسیله نقلیه شما را ببینند. فقط در صورت توقف از چراغ خطر استفاده کنید.

پرهیز از رانندگی شبانه هنگام رانندگی در اتوبان

۹- از رانندگی شبانه پرهیز کنید

تا حد امکان از مسافرت در طول شب خودداری کنید. با این حال اگر رانندگی در شب ضروری است باید دید مناسبی داشته باشید. برای این کار شیشه جلو اتومبیل را تمیز نگه دارید و همه چراغ‌ها را چک کنید. چراغ‌های جلو را مطابق موقعیت نشستن خود هدف بگیرید و مطمئن شوید که نور بالا نباشند زیرا ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای رانندگان جلویی شود. به همین ترتیب سعی کنید هنگام سبقت گرفتن یا نزدیک بودن به وسیله نقلیه جلو از نور بالا استفاده نکنید. هوشیار باشید زیرا اکثر رانندگان کامیون و اتوبوس‌ها به دلیل رانندگی در طول روز خواب آلود هستند و ممکن است کندتر از آنچه انتظار دارید واکنش نشان دهند.

۱۰- هنگام خرابی خودرو آرامش خود را حفظ کنید

در شرایط ناگوار که وسیله نقلیه شما دچار خرابی شده است حفظ آرامش و پیروی از این مراحل بسیار مهم است. سرعت خود را به آرامی کاهش دهید و به سمت شانه بزرگراه حرکت کنید. با دقت در شانه راه متوقف شوید و چراغ‌های خطر خود را روشن کنید. شانه راه محلی برای توقف اضطراری خودروها و معبری برای گذر اضطراری به منظور پرهیز از یک حادثه است. مثلث خطر را در حدود ده تا پانزده فوت پشت ماشین قرار دهید تا به سایر رانندگان هشدار دهید. میزان آسیب را بررسی کنید و بر این اساس درخواست کمک کنید. در شب چراغ‌های داخلی را روشن کنید تا وسیله نقلیه تا جایی که ممکن است نمایان شوید. سعی کنید تا رسیدن کمک در خودرو منتظر بمانید.

منبع: highway driving tips

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.