صفر تا صد جک زدن خودرو

ممکن است در حین سفر و رانندگی، برای تعویض لاستیک مجبور به جک زدن خودرو شوید؛ در این مقاله اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا به آسانی این کار را انجام دهید.

راهنمای کامل جک زدن خودرو

از کدام جک خودرو استفاده کنیم؟

به گزارش مسترماشین باز، دو نوع اصلی جک ماشین وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید: جک قیچی و جک طبقه‌ای. در حالی که هر دو یک کار را انجام می‌دهند؛ اما مکانیسم متفاوتی دارند. بنابراین بهتر است با روش کار آن‌ها آشنا شوید و سپس یک مدل مناسب را تهیه کنید.

در ابتدا نگاهی دقیق به این دو جک خودرو می‌اندازیم:

جک‌های طبقه‌ای:

جک‌های طبقه‌ای پرکاربردترین جک خودرو هستند و در برابر بارهای سنگین مقاومت بالاتری دارند. آن‌ها معمولاً دارای چهار چرخ هستند تا بتوانید آن را حرکت دهید و همچنین یک دسته بلند دارند که به شما اجازه می‌دهد بالابر هیدرولیک را پمپ کنید تا خودرو از روی زمین بلند شود.

این جک‌ها بزرگ هستند و بیشتر در گاراژهای خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جک‌های قیچی:

جک‌های قیچی کوچک و قابل حمل هستند؛ بنابراین اگر به دنبال وسیله‌ای برای حمل در خودرو و تعمیرات کنار جاده هستید؛ این مدل بهتر است. در واقع، برخی از خودروسازان جک قیچی را به همراه چرخ یدکی عرضه می‌کنند، بنابراین ممکن است شما یکی از آن‌ها را داشته باشید.

جک‌های قیچی تقریباً با هر خودروی سازگار هستند؛ اما برخی از آنها مخصوص یک برند یا مدل خاص ساخته شده‌اند.

برخلاف جک‌های طبقه‌ای که از پمپ هیدرولیک استفاده می‌کنند، جک‌های قیچی از مکانیزم پیچی ساده برای ایجاد قدرت بالابر استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که آنها بسیار کوچک، سبک و قابل حمل هستند.

اگر کارهای تعمیر و نگهداری خودرو را در خانه و در گاراژ شخصی‌تان انجام می‌دهید؛ مثلاً تعویض فیلتر روغن و لنت ترمز و … را خودتان انجام می دهید؛ جک طبقه‌ای را توصیه می‌کنیم.

اگر از آن برای تعویض چرخ‌ها در مواقع اضطراری استفاده می‌کنید، جک قیچی یک انتخاب مقرون به صرفه است؛ زیرا قابل حمل بوده و استفاده از آن آسان است.

آموزش جک زدن خودرو

وقتی اصول اولیه را بدانید؛ استفاده از جک خودرو آسان است.

برای استفاده از هر دو نوع جک، در ابتدا مطمئن شوید که خودروی شما در دنده خلاص قرار گرفته و ترمز دستی کشیده شده است تا خودرو حرکت نکند.

استفاده از جک طبقه‌ای:

قبل از اینکه خودروی خود را با جک بالا ببرید، باید بدانید که نقاط بالابر ایمن آن کجا است. این نقاط قوی‌ترین قسمت‌های شاسی خودرو هستند و معمولاً در جلو یا پشت قوس چرخ‌ها قرار دارند.

جک را زیر نقاط بالابر مورد نظر قرار دهید؛ به طوری که صفحه پایه مستقیم زیر آستانه قاب قرار گیرد.

با پمپ کردن بازوی تنظیم ارتفاع شروع کنید. وقتی صفحه پایه به ماشین نزدیک شد به آرامی حرکت کنید تا بتوانید آن را به درستی تراز کنید و مطمئن شوید که وزن به طور مساوی توزیع شده است.

پمپاژ بازوی تنظیم ارتفاع را تا زمانی که ماشین از روی زمین بلند شود ادامه دهید. اکثر جک‌های طبقه‌ای دارای مکانیسم قفل هستند که بازو را در جای خود نگه می‌دارد تا بتوانید با خیال راحت در زیر خودرو حرکت کنید.

وقتی زمان پایین آوردن خودرو فرا رسید؛ بازوی تنظیم ارتفاع را به حالت عمودی حرکت دهید و آن را بچرخانید. با این کار هوای داخل پمپ آزاد می‌شود و خودرو به آرامی روی زمین قرار می‌گیرد.

استفاده از جک قیچی:

در استفاده از جک قیچی، جک حتماً باید مستقیماً بر روی نقاط بالابر ایمن خودرو قرار گیرد. بنابراین مطمئن شوید که این نقاط دقیقا در کجا قرار دارند.

اغلب، جک‌های قیچی را می‌توان تنها در نقاط خاصی از شاسی، با صفحه پایه مخصوص ساخته شده که در شیارهای زیر خودرو قرار می‌گیرد؛ استفاده کرد.

جک‌های قیچی معمولاً دو قسمت دارند: خود جک و دسته‌ای که باید قبل از استفاده آن را وصل کنید. هنگامی که جک در جای خود قرار گرفت، دستگیره را بلغزانید و شروع به چرخش در جهت علامت گذاری شده “R” کنید. به یاد داشته باشید که با نزدیک شدن جک به زیر شاسی خودرو، به آرامی بچرخانید تا به درستی تراز شود.

پس از بالا آمدن کامل خودرو، توصیه می‌کنیم دسته آن را بردارید.

برای پایین آوردن خودرو، به سادگی دسته چرخش را در جهت مخالف که اغلب با علامت “L” مشخص شده، بچرخانید؛ تا زمانی که هر چهار چرخ به طور ایمن روی زمین قرار گیرند.

استفاده از استند جک:

اگر قصد دارید برای مدت طولانی زیر خودروی خود کار کنید و نیاز به پایداری بیشتری دارید؛ استند یا پایه‌ی جک بسیار مفید هستند.

نحوه اتصال خودرو به پایه‌های جک:

نقطه بالابر ایمن را در جلوی خودرو پیدا کنید و مراحل بالا را دنبال کنید تا با خیال راحت قسمت جلوی خودرو بلند شود.

هنگامی که دو چرخ جلو به طور کامل از زمین جدا شدند؛ دو پایه جک را در نقاط بالابر ایمن در هر طرف خودرو قرار دهید. سپس به آرامی جک را پایین بیاورید تا دو پایه جک، وزن قسمت جلویی خودرو را بر دوش بکشند.

حال مراحل بالا را برای قسمت عقب خودرو تکرار کنید. به طوری که هر چهار چرخ کاملاً از زمین جدا شده و وزن خودرو روی هر چهار پایه جک قرار گیرد.

وقتی می‌خواهید خودرو را به پایین بیاورید؛ جک را در یک قسمت خودرو (عقب یا جلو) قرار دهید و پایه‌ها را بردارید. سپس همین کار را برای طرف دیگر انجام دهید و خودرو را به آرامی به پایین بیاوید.

توصیه‌های ضروری و ایمنی
  • بالا بردن خودرو می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین عجله نکنید و از تجهیزات مناسب استفاده کرده و نقاط ایمنی خودرو خود را به دقت پیدا کنید.
  • اگر به دفترچه راهنمای دسترسی ندارید؛ به صورت آنلاین جست و جو کنید و نقاط ایمنی خودرو خود را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید هرگز این کار را شروع نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که جک و پایه جک برای وزن خودرو شما مناسب است.
  • جک را فقط روی یک سطح صاف، هموار و سخت استفاده کنید.
  • اگر زیر خودرو کار می‌کنید؛ همیشه از پایه‌ی جک استفاده کنید. جک فقط برای نگه داشتن خودرو هنگام تعویض چرخ کاربردی است؛ نه برای زمانی که زیر ماشین هستید.

منبع: holtsauto

بیشتر بخوانید: راهنمای تعویض لاستیک خودرو با دست

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.