علت کد خطای P0121 چیست و چگونه رفع می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم در مورد کد خطای P0121 و علت رخ دادن آن حرف بزنیم و در نهایت روش هایی را برای رفع این خطا ارائه دهیم.

به گزارش مسترماشین باز، خودروهای امروزی برای کارکردن به صورت ایمن و کارآمد به شبکه‌ای از ماژول‌ها، دستگاه‌های هوشمند و سیم کشی متکی هستند؛ در صورتی یکی از این بخش‌ها دچار مشکل شود؛ خودرو به درستی کار نمی‌کند.

با این حال، علی‌رغم روش‌های ساخت پیشرفته، هر خودرویی ممکن است دچار خطای الکتریکی شود. چنین خطاهایی می‌توانند از نظر شدت متفاوت باشند؛ برخی منجر به روشن شدن چراغ چک موتور خودرو می‌شوند و برخی به صورت مشکلات جدی‌تری بروز می‌کنند.

یکی از این خطاهای الکتریکی که می‌تواند بر روی عملکرد خودرو تأثیر منفی بگذارد؛ خطای تشخیصی P0121 است. این کد نشان‌دهنده مشکلاتی در سنسور موقعیت دریچه گاز خودرو است و می‌تواند بسیار جدی باشد.

سنسور موقعیت دریچه گاز چیست؟

وظیفه‌ی سنسور موقعیت دریچه گاز به عنوان یک پتانسیومتر، اندازه گیری مقدار باز شدگی دریچه گاز در خودرو است. هنگامی که دریچه گاز بیشتر باز می‌شود؛ قرائت بر حسب ولت زیادتر می‌شود.

کد P0121 به چه معناست؟

به زبان ساده، نرم افزار مدیریت خودرو طوری برنامه ریزی شده است که ولتاژهای خاصی را در سنسور موقعیت دریچه گاز موتور پیش بینی کند.

هنگامی که این ولتاژها خارج از این محدوده قرار می‌گیرند؛ یک کد خطا ثبت می‌شود. در صورت وجود ولتاژ نامنظم در مدار “A” سنسور موقعیت دریچه گاز، کد خطای DTC P0121 ثبت می‌شود.

در بسیاری از موارد، وقوع چنین کد خطا با یک پاسخ خودکار سیستم برطرف می‌شود.

علائم بروز کد خطای P0121

کد عیب تشخیصی P0121 با تعدادی نشانه‌هایی همراه است. در حالی که همه این علائم در همه موارد وجود ندارند؛ اما در بیشتر موارد چند تا از این نشانه‌ها رویت می‌شوند.

رایج‌ترین نشانه‌ها و علائم مرتبط با کد خطای DTC P0121:

  • از کار افتادن خودرو و ایستادن آن
  • مشکل در استارت
  • عدم پاسخگویی دریچه گاز
  • شتاب نامنظم خودرو
  • کاهش قدرت موتور

سنسور موقعیت دریچه گاز

کد خطای تشخیصی P0121 می‌تواند به دلیل مشکلات مختلفی ایجاد شود که برخی از آنها شایع‌تر از بقیه هستند. درک علت ظاهر شدن خطای DTC P0121، روند تشخیص را ساده‌تر می‌کند.

رایج‌ترین دلایل ایجاد کد P0121:

  • دریچه گاز معیوب یا آسیب دیده
  • دریچه گاز کثیف
  • سنسور موقعیت دریچه گاز معیوب
  • اتصال ضعیف سنسور موقعیت دریچه گاز
  • پین‌های خورده شده در کانکتورهای مرتبط به مدار موقعیت دریچه گاز
  • مدار TPS باز یا کوتاه

آیا کد P0121 یک مشکل جدی است؟

کد خطای P0121 به دلیل پیامدهای احتمالی آن، ماهیت بسیار جدی دارد.

در بسیاری از موارد، DTC P0121 با علائم جدی رانندگی همراه است که می‌تواند بر توانایی فرد در رانندگی و ایمنی آن تأثیر بگذارد.

برخی از جدی‌ترین علائم مرتبط با DTC P0121 شامل توقف خودرو، کاهش قدرت موتور و شتاب نامنظم است. به این ترتیب، ظاهر شدن این کد می‌تواند بر روی رانندگی شما تاثیرگذاشته و جان شما را به خطر بیندازد.

در هر صورت، باید علت اصلی کد P0121 در اولین فرصت تشخیص داده شده و برطرف شود.

آموزش رفع کد خطای P0121

برای تشخیص و رفع علت اصلی کد P0121، مراحل زیر را دنبال کنید. مانند همیشه، قبل از انجام هر گونه تعمیرات، در مور مدل خودرو و شرایط خاص آن اطلاعاتی به دست آورید.

شماره ۱ – بررسی DTC های دیگر

قبل از شروع مراحل تشخیصی، باید کدهای خطای دیگر را نیز بررسی کنید. هر گونه کد خطای دیگر که بروز داده می‌شود؛ باید به طور کامل بررسی شده و اصلاح شود.

شماره ۲ – بررسی ظاهری TPS و سیم کشی آن

فرآیند تشخیص با یک بررسی بصری کامل از سنسور موقعیت دریچه گاز خودرو و سیم کشی آن آغاز می شود.

اگر سیم آسیب دیده یا فرسوده مشاهده کردید؛ باید تعمیر شود. ممکن است TPS یا بدنه دریچه گاز دچار آسیب دیدگی شده باشد و یا پین‌های کانکتور TPS خودرو خراب شده باشد. بنابراین بدنه و پین‌ها را بررسی کنید.

شماره ۳ – تمیز کردن بدنه دریچه گاز

در مرحله بعد، بدنه دریچه گاز خودرو باید تمیز شود تا رسوب کربن اضافی برداشته شود. این کار را می‌توان با استفاده از پارچه و یک پاک کننده خوب، انجام داد.

شماره ۴ – تست ولتاژ بین مدارها

اگر DTC P0121 همچنان نشان داده می‌شود؛ برای کشف مشکل مدار باز یا اتصال کوتاه به بررسی بیشتری نیاز دارید.

این کار از طریق استفاده از مولتی متر هنگام کار با بدنه دریچه گاز و ابزار اسکن با کیفیت هنگام آزمایش بدنه دریچه گاز کنترل شده انجام می‌شود.

تمام داده‌ها باید با حداقل و حداکثر مقادیر ارائه شده توسط سازنده خودرو مقایسه شود.

منبع: cartreatments

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.