گیر کردن سوئیچ خودرو در استارتر و راهنمای خارج کردن آن

اگر در حین پارک کردن خودروتان، متوجه شدید که سوئیچ در استارتر گیر کرده است؛ نگران نباشید. این مشکل ممکن است برای هر کسی رخ دهد و شما با چند ترفند ساده می‌توانید آن را خارج کنید.

اما اگر با ترفند های زیر، سویچ به آسانی از استارتر خارج نشد؛ به هیچ عنوان به آن فشار وارد نکنید؛ زیرا ممکن است آسیب ببیند.

چگونه سوئیچ را از استارتر بیرون بیاوریم؟

آیا خودرو پارک شده است؟

به گزارش مستر ماشین باز، در خودروهایی با دنده‌ی اتوماتیک، باید خودرو را در موقعیت پارک قرار دهید.

تقریباً بیشتر خودروهای مدرن دارای یک ویژگی ایمنی هستند که در صورت عدم قرار گرفتن در حالت P یا N، کلید را در استارتر قفل می‌کنند. این کار باعث می‌شود خودرویی که در سطح شیب دار رها شده؛ حرکت نکند و تصادفی پیش نیاید.

قفل فرمان را باز کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های ضد سرقت خودرو قفل فرمان است. اگر بخواهید چرخ خودرو را بچرخانید در حالی که سوئیچ در وضعیت احتراق نیست؛ فرمان قفل می‌شود و اگر سوئیچ داخل استارتر باشد؛ آن هم در داخل قفل می‌شود.

برای برداشتن کلید ابتدا باید قفل فرمان را باز کنید.

این کار را با اعمال فشار به سوئیچ در جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید؛ در حالی که فرمان را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید. زمانی که قفل فرمان آزاد شود ؛ حال می‌توانید کلید را بردارید.

باتری را بررسی کنید

ماشین‌های مدرن برای تأمین انرژی به باتری وابسته هستند. سیستم جرقه زنی نیز برای کارکرد صحیح نیاز به برق دارد. در یک حالت نادر، اگر باتری شما در حالی که سوئیچ در استارتر قرار داده شده، ضعیف شود؛ ممکن است گیر کند.

برای برداشتن سوئیچ، باید ماشین را روشن کنید یا باتری ماشین خود را تعویض کنید. یا می‌توانید با یک چکش کوچک روی سیلندر احتراق ضربه بزنید تا سوئیچ رها شود.

روغن کاری سیلندر قفل

سیلندر احتراق یک جزء مکانیکی مهم خودرو است و هرازگاهی به روغن روان کننده نیاز دارد.

بهترین روان کننده، روغن گرافیت خشک است. چیزی که اکثر قفل سازها توصیه می‌کنند. گاهی اوقات، کثیفی‌ها به صورت رسوب در سیلندر احتراق قرار می‌گیرند و این به عنوان ساینده عمل می‌کند و سایش را بیشتر می‌کند.

اسپری WD-40

اسپری WD-40 برای تمیز کردن عالی است. کافی است سری wd-40 را در دهانه حفره‌ی سوئیچ قرار دهید و ۲-۳ بار اسپری کنید. این ماده همچنین از سطح فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

اگر همه‌ی این روش‌ها را امتحان کردید و هنوز هم سوئیچ در استارتر گیر کرده است به تعمیرکار مراجعه کنید.

دلایل گیر کردن سوئیچ در استارتر

سایش بیش از حد

سوئیچ‌هایی که روی جاکلیدی‌های سنگین قرار می‌گیرند می‌توانند باعث سایش داخل سیلندرهای کلید شوند.

جاکلیدی آویزان شده از سوئیچ مانند یک آونگ عمل می‌کند. سپس کلید بر روی پین‌های داخل سیلندر جرقه زنی خرد می‌شود. این کار به صورت مداوم باعث فرسودگی و پارگی می‌شود. بنابراین همیشه به دنبال یک جاکلیدی مینیمالیست و ساده باشید.

کثیفی روی سوئیچ

سوئیچ ماشین می‌تواند محل تجمع آلودگی‌ها باشد. استفاده از سوئیچ کثیف می‌تواند به پین‌ها آسیب وارد کند و در نهایت ممکن است سوئیچ شما در استارتر گیر کند.

برای تمیز کردن کثیفی‌ها از روی سوئیچ کثیف از الکل یا ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید. یک سواب پنبه‌ای می‌تواند برای تمیز کردن سطح سوئیچ مفید باشد.

خوردگی داخل استارتر

کلید و استارتر از فلز ساخته شده است. با گذشت زمان، خوردگی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. با اسپری کردن WD-40 در داخل حفره‌ی سوئیچ می‌توانید از این مشکل چلوگیری کنید.

سیلندر احتراق آسیب دیده

فلز یک ماده چکش خوار است و سایش و پارگی بر عملکرد مکانیزم احتراق تأثیر می‌گذارد.

ساییدگی و پارگی داخل سیلندر احتراق

بخش اصلی پین‌های ریز فنری شکل هستند که وقتی سوئیچ را وارد می‌کنید؛ کلید روی آن می‌لغزد. از آنجایی که پین‌ها ظریف هستند، ممکن است آسیب ببینند. روغن کاری با گرافیت خشک برای طول عمر آن عالی است. در صورت ساییدگی این بخش بهتر است قبل از اینکه ایجاد مشکل کند؛ آن را تعمیر کنید.

سوئیچ خراب و فرسوده

اگر دندانه‌های روی سوئیچ علائم ساییدگی دارند، بهتر است قبل از اینکه ایجاد مشکل کرده و در استارتر گیر کنند؛ آن را تعویض کنید.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.