چرا خودرو بعد از تعویض روغن روشن نمی‌شود؟

تعویض منظم روغن خودرو یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید. این کار بسیار آسان است؛ اما اگر به درستی انجام نشود ممکن است خودروی شما بعد از تعویض روغن، روشن نشود.

به گزارش مسترماشین باز، اگر خودروی شما پس از تعویض روغن روشن نمی‌شود؛ ممکن است از روغن موتور اشتباهی با ویسکوزینه ی نامناسب استفاده کرده باشید و یا فیلتر روغن بی‌کیفیت باشد.

بیشتر بخوانید: چرا تعویض روغن خودرو مهم است؟

بیشتر بخوانید:۶ نشانه برای تعویض روغن موتور خودرو

اکثر خودروها بدون روغن موتور برای مدت زمان طولانی کار نمی‌کنند؛ زیرا روغن کاری موتور خودرو حیاتی است و این روغن به خنک نگه داشتن موتور کمک می‌کند.

اگر بعد از تعویض روغن، موتور روشن نمی‌شود؛ باید بررسی کنید که مقدار روغن اضافه شده درست باشد و روغن نیازهای موتور را برآورده کند و ویسکوزیته مناسبی داشته باشد.

چرا خودرو بعد از تعویض روغن روشن نمی‌شود (۵ دلیل)؟

روغن موتور برای محافظت از قطعات متحرک موتور، بسیار حیاتی است. بیشتر موتورهای مدرن به روغن‌ موتورهایی با مواد افزودنی مناسب، نیاز دارند تا بتوانند در برابر گرما و فشار طاقت بیاورند.

علت ۱٫ استفاده از روغن موتور اشتباه

استفاده از روغن موتور اشتباه می‌تواند منجر به روشن نشدن موتور شود؛ به خصوص اگر موتور خودروی شما جدید باشد و به روغن موتور بسیار خاصی نیاز داشته باشد.

در روغن موتورهای مدرن، انوع مواد افزودنی وجود دارد که از موتور خودرو در برابر طیف وسیعی از شرایط رانندگی محافظت می‌کند. استفاده از روغن موتور با مشخصات درست برای سلامت موتور خودرو، اهمیت بالایی دارد.

از مشخصات مهم روغن، ویسکوزیته است. به خصوص زمانی که هوا سرد است. بیشتر سایش و آسیب احتمالی موتور در زمان روشن شدن موتور در هوای سرد رخ می‌دهد.

معمولاً چند ثانیه طول می‌کشد تا پمپ روغن، روغن را از میل لنگ‌های اطراف موتور خارج کند. وزن یا ضخامت روغن زمانی که سرد است می‌تواند بر سرعت حرکت این اجزا در اطراف موتور و میزان پوشش روی موتور تأثیر بگذارد.

اگر از روغن سنگین‌تر از ویسکوزیته توصیه شده استفاده شود؛ ممکن است مانع روشن شدن خودرو شود.

روغن موتور با ویسکوزینه ی بالای در دمای سرد می‌تواند مانع از چرخاندن موتور شود و اگر فشار روغن کافی نباشد ECU ممکن است از روشن شدن خودرو جلوگیری کند.

علت ۲٫ روغن موتور ناکافی

اگر مقدار روغن موتور اندازه نباشد؛ این شرایط بر اجزای داخلی موتور فشار وارد می‌کند و ممکن است باعث روشن نشدن خودرو شود.

هنگامی که خودرو شما در حال کار است؛ روغن موتور توسط پمپ روغن به اطراف موتور پمپ می‌شود. ECU با استفاده از دو نوع سنسور اصلی، سنسور فشار روغن و سنسور میزان روغن، بر روغن موتور نظارت دارد.

سنسور سطح روغن در مخزن روغن قرار دارد و اگر سطح روغن را پایین تشخیص دهد؛ مانع از روشن شدن خودرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: سطح مناسب روغن موتور چقدر است؟

علاوه بر این، سنسور فشار روغن، فشار روغن را هنگام پمپاژ تحت نظر دارد. اگر هنگام روشن شدن موتور، فشار روغن کم تشخیص داده شود؛ ECU ممکن است موتور را خاموش کند.

علت ۳٫ درپوش پرکننده روغن آسیب دیده

اگر درپوش مخزن روغن آسیب دیده، نشتی داشته باشد یا به درستی نصب نشده باشد؛ ممکن است پس از تعویض روغن، موتور خودرو روشن نشود.

این درپوش در بالای موتور قرار دارد و از آن برای دسترسی به موتور هنگام پر کردن روغن استفاده می‌شود.

درپوش‌های روغن در خودروهای مدرن از پلاستیک با مهر و موم داخلی لاستیکی ساخته شده‌اند. در موتورهای قدیمی ممکن است جنس درپوش از فلز باشد.

دمای بالای موتور می‌تواند به این درپوش‌ها و مهر و موم آن‌ها آسیب وارد کند که در نهایت منجر به نشت روغن موتور و حتی افت فشار روغن می‌شود.

اگر در حین تعویض روغن، درپوش را محکم نکرده باشید؛ ممکن است باعث کمبود فشار روغن یا کاهش روغن شود.

علت ۴٫ فیلتر روغن تعویض نشده و یا از نوع اشتباه استفاده شده است

نصب فیلتر روغن با مشخصات نادرست یا تعویض نکردن فیلتر روغن فرسوده می‌تواند تأثیر مخربی بر روغن موتور داشته باشد و از روشن شدن موتور جلوگیری کند.

به طور کلی، یک موتور خاص باید از نوع، شکل و اندازه خاصی از فیلتر روغن استفاده کند. برخی از موتورها از یک فیلتر چرخشی استفاده می‌کنند.

انتخاب فیلتر با اندازه مناسب برای جلوگیری از نشتی و به حداکثر رساندن راندمان بسیار اهمیت دارد. همچنین کیفیت فیلتر نیز مهم است.

فیلتر روغن نامناسب می‌تواند جریان روغن را در موتور مسدود کند و منجر به افت شدید فشار روغن شود.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی فیلتر روغن

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلتر روغن و مشخصات فنی آن

علت ۵٫ آسیب در سیم کشی یا سنسورها

اگر یکی از اجزای موتور مانند سنسور یا سیم کشی سنسورها در حین فرآیند تعویض روغن آسیب ببیند؛ ممکن است چراغ چک موتور را فعال شده و خودرو روشن نشود.

ممکن است در حین تعویض روغن در خودروهای مدرن مجبور شوید برخی از پوشش‌های پلاستیکی و شیلنگ‌ها یا سیم‌کشی را کنار بزنید. اگر مراقب نباشید ممکن است در حین تعویض روغن به آن‌ها آسیب وارد شود.

برداشتن فیلتر روغن در برخی موتورها نیز دشوار است.

اگر موتور خودرو بعد از تعویض روغن روشن نمی‌شود و چراغ چک موتور روی داشبورد ظاهر شده است؛ سیم‌کشی‌های اطراف محفظه‌ی روغن و فیلتر روغن را بررسی کنید تا شل نشده باشند.

خودرو بعد از تعویض روغن روشن نمیشود؛ چه کار کنیم؟

اگر خودروی شما بعد از تعویض روغن روشن نمی‌شود؛ چند نکته وجود دارد که می‌توانید بررسی کنید.

اگر چراغ چک موتور روی داشبورد ظاهر شده؛ به این معنی است که ECU در جایی از موتور، ایرادی را تشخیص داده است. گاهی اوقات ممکن است این مشکل به سادگی شل شدن اتصال دهنده یا شلنگ باشد.

ECU را به منظور کدهای خطای موتور بررسی کنید.

کدهای خطای مربوط به فشار روغن کم شامل P0522 یا P0524 است. همچنین ممکن است کدهای خطای موتور P0300 تا P0306 را مشاهده کنید.

نشت روغن را بررسی کنید.

نشت روغن می‌تواند مانع از روشن شدن موتور شود. گاهی اوقات اگر درب محفظه‌ی روغن به درستی نصب نشده باشند؛ ممکن است مقداری روغن از مخزن روغن یا فیلتر روغن نشت کند.

سطح روغن و نوع روغن را بررسی کنید. با استفاده از دیپ استیک، بررسی کنید که روغن کافی در موتور وجود داشته باشد.

مشخصات روغن و ویسکوزیته آن را بررسی کنید. بیشتر اوقات ویسکوزیته زیاد روغن و مناسب نبودن آن برای موتور، مانع از روشن شدن خودرو می‌شود.

علاوه بر این آسیب به سنسور، سیم کشی یا شیلنگ مانع از روشن شدن موتور خودرو می‌شود.

اگر دیاگ موتور هیچ کد خطای را تشخیص نداد؛ با بررسی قسمتی از موتور که روی آن کار می‌کردید شروع کنید. ممکن است سنسورها یا سیم کشی شل شده و یا آسیب دیده باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور

منبع: themotorguy

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.