سطح مناسب روغن موتور چقدر است؟

روغن موجود در ماشین دقیقاً مانند خون در بدن انسان است، اگر بیشتر و کمتر از حد مورد نیاز باشد خوب نیست و ممکن است مشکلاتی برای خودرو ایجاد کند. در واقع روغن خودرو کلیدی برای موتور است و موتور نمی‌تواند بدون روغن مورد نیازش روشن شود. یک خودرو به چه مقدار روغن نیاز دارد، این سوال یک سوال بسیار رایج است که مردم بارها از ما می‌پرسند. سطح مناسب روغن در خودرو از بسیاری از عناصر خودرو محافظت کرده و دمای خودرو را کنترل می‌کند. امروز ما به شما توضیح خواهیم داد که چه مقدار روغن برای خودرو کافی است و چه زمانی باید دوباره مخزن روغن را دوباره پر کنید.

اهمیت روغن برای موتور

قبل از پاسخ به این سوال که سطح مناسب روغن موتور چقدر است باید از اهمیت روغن مطلع شوید، بنابراین یادتان باشد که سطح روغن خودرو را در سطح مناسبی حفظ کنید. روغن یکی از نیازهای اساسی موتور است و مصرف مناسب موتور به عملکرد صحیح عناصر خودرو کمک می‌کند. کاهش روغن موجود در ماشین باعث افزایش اصطکاک بین قطعات می‌شود. اگر سطح مناسبی از روغن در خودرو وجود نداشته باشد، موتور نمی‌تواند عملکرد کاملی داشته باشد و همچنین باعث افزایش واحد پرولوژن می‌شود. کمبود روغن باعث افزایش دما و اصطکاک می‌شود که صدمات بسیاری به خودرو وارد می‌کند. عناصری که به دلیل دمای بیش از حد آسیب می‌بینند قابل ترمیم نیستند و راه حل فقط تعویض این عناصر است که برای شما هزینه‌بر خواهد بود. اگر هر روز از ماشین خود برای مسیری طولانی استفاده می‌کنید بررسی تنظیم روغن بسیار ضروری است، با این کار، خود را در برابر هر گونه خطری مصون نگه می‌دارید.

سطح مناسب روغن موتور

سطح مناسب روغن موتور

هر موتوری با توجه به ظرفیت خود به سطح خاصی از روغن نیاز دارد. موتور با ظرفیت بالا به ۵ تا ۸ کوارت و موتور کوچک فقط به ۵ کوارت روغن نیاز دارد. حجم مناسب روغن هرگز باعث اصطکاک نمی‌شود. هر خودرویی چند لیتر روغن مصرف می‌کند یک سوال بسیار متداول است و پاسخ این است:

موتور ۴ سیلندر به ۵ کوارت روغن نیاز دارد.

موتور ۵ سیلندر به حدود ۶ کوارت نیاز دارد.

روغن ۸ سیلندر بین ۵ تا ۸ کوارت نیاز دارد، به اندازه موتور بستگی دارد.

مقدار روغن به اندازه موتور بستگی دارد که در پاراگراف بالا ذکر شده است بنابراین به خاطر داشته باشید که روغن قدیمی عملکرد خودرو را کاهش می‌دهد و دما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آگاهی از سطح مناسب روغن موتور بسیار مهم است تا بتوانید حجم روغن را مدیریت کرده و برای پر کردن و تغییر آن مراقب باشید. با این حال اگر اطلاعات کافی ندارید می‌توانید از مکانیک در مورد سطح مناسب روغن موتور سوال کنید.

خودرو موتور نوع و حداقل گرید روغن حجم روغن موتور با فیلتر(لیتر)  حجم روغن موتور بدون فیلتر(لیتر)
 تندر۹۰/ساندرو k4m ۱۰w40 SL ۴.۸ ۴.۷
 وانت باردو OHV ۲۰w50 SG ۴.۵ ۴
وانت آریسان OHV ۲۰w50 SG ۴.۵ ۴
 پژو۲۰۶ TU3  TU3  ۱۰w40 SL  ۳.۲۵  ۳
  پژو۲۰۶ TU5  TU5  ۱۰w40 SL ۳.۲۵ ۳
H30 Cross TU5  ۱۰w40 SL ۳.۲۵  ۳
 پژو۲۰۶ SD TU5  ۱۰w40 SL  ۳.۲۵  ۳
 پژو ۴۰۵/پارس TU5  TU5  ۱۰w40 SL  ۳.۲۵  ۳
 پژو ۴۰۵/پارس/سمند/سورن XU7  XU7  ۲۰w50 SL  ۴.۷۵  ۴.۵
 دنا/سمند/سورن EF7 EF7   ۱۰w40 SJ  ۴.۹  ۴.۷
 دنا/سمند/سورن EF7 توربو  EF7 TC   ۱۰w40 SJ  ۴.۹  ۴.۷
 سوزوکی کیزاشی  J24b(DOHC)   ۵w30 SL  ۴.۵  ۴.۳
 سوزوکی گرندویتارا   J24b(2.4)  ۱۰w40 SL  ۴.۸  ۴.۶
 رنو کپچر TCe 1.2  ۱۰w40 SN  ۴.۷  ۴.۵
هایما S7 HMC7200 ۱۰w40 SL  ۳.۳  ۳.۱
هایما S7 HM484QT ۱۰w40 SL  ۴.۷  ۴.۵
هایما S5 HMAGN15-TF ۱۰w40 SL  ۴.۹  ۴.۶
پژو ۲۰۰۸ EP6  ۱۰w40 SN ۴.۲۵  ۴
پژو ۵۰۸ EP6  ۱۰w40 SN ۴.۲۵  ۴
پژو ۳۰۱ EC5  ۱۰w40 SN ۳.۲۵  ۳
پراید B3  B3 ۱۰-۲۰w40-50 SF/SG ۳.۴ ۳.۱
پراید M13 یورو۴ M13  ۱۰w40 SJ/CF ۳.۴ ۳.۱
تیبا/ساینا/کوییک M15 M15 ۱۰w40 SJ/CF ۳.۴ ۳.۱
برلیانس ۲۲۰-۲۳۰ BM15L  ۱۰w40 SL ۴.۲
برلیانس ۳۲۰-۳۳۰-کراس BM16LB  ۵w30 SL ۴
چانگان ۱.۶ DOHC ۱۰W40 SM ۳.۸
رونیز/نیسان پیکاپ ۴*۴ KA۲۴DE ۱۰-۲۰w40-50 SG/SL/SJ ۴.۱ ۳.۸
رونیز ۴*۲ KA۲۴DE ۱۰-۲۰w40-50 SG/SL/SJ ۳.۶ ۳.۳
ماکسیما VQ۳۰-۶ ۱۰-۲۰w40-50 SL/SJ ۴ ۳.۷
سراتو دستی ۱.۶ ۱۵-۲۰w40-50 SM/SL/SJ ۳.۷ ۳.۳
سراتو اتوماتیک ۲ ۱۵-۲۰w40-50 SM/SL/SJ ۴.۷

 

اهمیت روغن برای موتور

چه زمانی به پر کردن دوباره روغن نیاز دارید؟

شارژ مجدد روغن به استفاده از وسیله نقلیه بستگی دارد. اگر به طور منظم از ماشین استفاده می‌کنید، باید هفته‌ای یکبار آن را چک کنید و بهتر است بعد از هر ۲ تا ۳ روز آن را بررسی کنید. اگر روغن را چک نکرده‌اید و در هنگام رانندگی مشکل یا اصطکاک قطعات را احساس می‌کنید قبل از اینکه با مشکل بزرگی روبرو شوید، ماشین و سطح روغن را بررسی کنید. در این شرایط رانندگی را ادامه ندهید و از اصطکاک موتور جلوگیری کنید زیرا در صورت چک نکردن به موقع آن ممکن است به بسیاری از عناصر خودرو آسیب جدی برسانید. روغن باید بعد از چند روز عوض شود زیرا روغن قدیمی هرگز برای موتور مفید نیست.

علامت هشدار دهنده برای تعویض روغن

زمانی که علائم ذکر شده در زیر را مشاهده کردید زمان تعویض روغن فرارسیده است. معمولاً پس از طی مسافت پیموده شده مشخصی باید روغن قدیمی را تعویض کنید.

  • وقتی احساس می‌کنید موتور به راحتی کار نمی‌کند و صدای موتور تغییر می‌کند این یک علامت هشدار برای تعویض روغن است.
  • اگر تعویض دنده مشکل دارد، به این معنی است که شما بیش از حد مسافت پیموده شده را با روغن قدیمی طی کرده‌اید و باید ابتدا آن را تعویض کنید.
  • اگر هنگام پارک خودرو نشتی وجود دارد، باید سطح آن را بررسی کنید و روغن ماشین خود را عوض کنید.
  • باید اگزوز و بخار موتور طبیعی باشد اما اگر دود اضافی از لوله خروجی خارج شود نگران کننده است و نیاز به تعویض روغن دارد.

نتیجه
حفظ سطح مناسب روغن موتور و تعویض به موقع آن یکی از موارد ضروری خودرو محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید با یک مسئله پرهزینه مواجه شوید باید به زمان تعویض روغن اهمیت دهید و سطح مناسب آن را حفظ کنید. نکات ذکر شده در بالا به شما کمک می‌کند تا از زمان تعویض روغن و میزان روغن مورد نیاز برای رانندگی روان مطلع شوید.

منبع: how much oil does my car need

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] بیشتر بخوانید: سطح مناسب روغن موتور چقدر است؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.