علائم خرابی فیلتر روغن

علائم خرابی فیلتر روغن و فیلتر روغن نامناسب شامل گرفتگی، نشت روغن و یا نوع روغن مصرفی نامناسب در موتور است. یکی از وظایف بسیار مهم فیلتر روغن در موتور، روغن کاری موتور و اجزای متصل به آن است. روغن در هنگام گردش در موتور و از طریق دریچه‌های موتور به تمامی اجزای ورودی و خروجی آن تمامی آلاینده‌ها و مواد زائد را در طول مسیر جمع‌آوری کرده و روغن به عنوان یک فیلتر صافی و جذب کننده آلودگی‌ها و مواد زائد در موتور عمل می‌کند تا با دور نمودن آن از موتور طول عمر موتور را افزایش دهد. تنها راه جلوگیری از آسیب رساندن آلاینده‌ها و آلودگی به موتور فیلتر روغن است که می‌تواند در وهله اول از ورود آنها به موتور جلوگیری کند. سلامت موتور به همان اندازه که به نوع روغن بستگی دارد به فیلتر روغن نیز وابسته است اگر در خودروی خود فیلتر روغن نداشته باشید آلودگی هوا به سرعت در موتور و اجزای متصل به آن رسوب کرده و منجر به مسدود شدن راه‌های ورودی و خروجی موتور می‌شود که این مسئله باعث می‌شود علاوه بر اینکه عملکرد صحیح موتور و خودرو در حال حرکت دچار اختلال گردد فشار شدیدی نیز به موتور وارد آمده که در نهایت منجر به کاهش طول عمر مفید موتور و قطعات متصل به آن می‌گردد.

علائم خرابی و نامناسب بودن فیلتر روغن

اغلب رانندگان به هنگام تعویض روغن ماشین تمایل دارند تا فیلتر آن را نیز تعویض نمایند اما بعضی مواقع جایگزینی فیلتر روغن با فیلتر جدیدتر در فاصله کمی طولانی‌تر پس از تعویض روغن مناسب‌تر است، با این حال زمانی که متوجه علائم خاصی در وسیله نقلیه خود شدید این نشانه‌ها به شما می‌گویند که باید فیلتر روغن نیز تعویض گردد؛ در غیر این صورت شما می‌توانید تعویض فیلتر را به زمان دیگری موکول نمایید. در مطلب زیر شما می‌توانید با ۵ مورد از علائم رایج خرابی فیلتر روغن از جمله گرفتگی، نشت روغن به بیرون و همچنین ریختن یک روغن موتور نامناسب به موتور آشنا شوید و به محض رویت این علائم به یک فروشگاه لوازم جانبی خودرو و یا تعویض روغنی مراجعه کرده و علاوه بر تعویض روغن، فیلتر روغن مناسب نیز تهیه و نصب نمایید.

علائم خرابی فیلتر روغن

۱- گرمای بیش از حد در موتور

مانند فیلتر هوا یا فیلتر سوخت فیلتر روغن نیز اگر برای مدت طولانی در محفظه روغن موتور باقی بماند آن را مسدود می‌کند. با داشتن فیلتر روغن کثیف نیز این مشکل به شکل شدیدتری بروز می‌کند و حتی از ورود روغن موتور جلوگیری می‌شود، هنگامی که این اتفاق بیفتد موتور هیچگونه روغن‌کاری برای اجزای متصل به خود دریافت نکرده و در نتیجه خشک کار می‌کند و سطح تماس مابین قطعات آن بیشتر شده که باعث از کار افتادن قطعات در خودرو می‌گردد. همانطور که می‌دانید اصطحکاک مابین اجزای فلزی در خودرو، گرمای زیادی تولید می‌کند اگر این گرما توسط روغن خنک نشود می‌تواند به گرمای بیش از حد موتور منجر شده که در این صورت وقتی موتور داغ می‌کند چراغ check engine یا چراغ چک روشن می‌شود.

۲- عملکرد ضعیف موتور

عملکرد وسیله نقلیه به شما می‌گوید که موتور ماشین‌تان خوب کار می‌کند یا خیر. اگر آلودگی در موتور رسوب کند نشانه آن است که روغن به درستی توسط فیلتر روغن تصفیه نشده است و این عمل از توانایی موتور در تولید برق در خودرو می‌کاهد؛ این بدان معنا خواهد بود که وقتی روی پدال گاز فشار وارد می‌کنید سرعت خودرو افزایش نمی‌یابد و موتور بد کار کرده و ماشین در حرکت سرعت نخواهد گرفت.

۳- دود اگزوز کثیف و تیره

اگر نگاهی به دود حاصل از اگزوز و موتور ماشین بیندازید خواهید دید که رنگ شفافی داشته و قابل رویت نیست اما اگر دود اگزوز خاکستری، دودی و یا آبی به نظر برسد مشکل روغن‌سوزی در ماشین وجود دارد. این اتفاق گاهی اوقات نتیجه فیلتر روغن کثیف، گرفته و یا مسدود شده است که باعث می‌شود روغن در اگزوز در محفظه احتراق بسوزد و دود حاصل به بیرون منتشر گردد. در این حالت گاه ممکن است که بوی حاصل از سوختگی به درون وسیله نقلیه نیز منتشر شود در این صورت باید حتماً و در سریع‌ترین زمان ممکن فیلتر روغن را تعویض نمود.

علائم خرابی فیلتر روغن

۴- فشار روغن کم

فشارسنج تعبیه شده روی داشبورد وسایل نقلیه نشان دهنده فشار مداوم روغن در موتور و عملکرد فیلتر روغن در خودرو است. معمولاً درجه نرمال فشار روغن در هنگام حرکت تغییر نمی‌کند و ثابت است اما اگر فشار روغن موتور کاسته شود آن وقت باید مطمئن شد که مشکلی جدی در فیلتر روغن و روغن در موتور به وجود آمده که نیاز به تعویض فیلتر روغن و یا روغن موتور دارد.‌ یکی از دلایل عمده در فشار پایین روغن موتور می‌تواند نشت یا گرفتگی روغن و یا فیلتر روغن باشد که مانع از ورود روغن به موتور شده است.

۵- تق تق و نویزهای فلزی

هنگامی که از ورود روغن به موتور به دلایل گفته شده جلوگیری می‌شود تمامی اجزای فلزی موتور در نتیجه برخورد بدون روغن با یکدیگر ساییده شده تغییر حالت می‌دهند و خرد می‌شوند. اصطحکاک مابین اجزا موتوری باعث می‌شود که دو حالت اتفاق بیفتد: ۱- موتور بیش از حد گرم شود ۲ -نویز و سر و صداهای فلزی ایجاد شوند که در حالت دوم به دلیل خرابی فیلتر روغن و کاهش شدید روغن موتور این اتفاق رخ می‌دهد. در این حالت، صفحه تماس قطعات با یکدیگر بیشتر شده و درگیری مابین قطعات منجر به ساییدگی اجزای داخلی موتور و آسیب شدید در قطعات شده که برای رفع آن و جلوگیری از بروز دوباره آن لازم است که سطح روغن و فیلتر روغن هرازچند گاهی بررسی شود تا مشخص گردد علت این اتفاق چه بوده است.

منبع: symptoms of wrong oil filte

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] درون موتور تجمع کرده و داخل ماشین گیر می‌کنند. حتی با فیلتر روغن، لجن جمع شده با گذشت زمان موتور را مسدود می‌کند که […]

  2. احمدرضامیرزایی می گوید

    سلام در هنگام تعویض فیلتر روغن، یک پیچ را باز کرد و واشر که بدور یک میله دراز و همراه با فنر بود را برداشت و گفت این اورینگ باعث میشود که سوراخ عبور روغن کوچک باشد و موتور کم روغن شود،از وقتی انرا برداشته موتور سورن،داغ میکند بطوریکه حتی حرارت بیش از حد به همه اجزای کاپوت میرسد و در استارت اول بعد از مدتی که ماشین راه رفت روشن نمیشود بعد از ۲۰ دقیقه که خنک شد روشن میشود لطفا راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.