چگونه باتری خودرو را شارژ کنیم؟

با توجه اتفاقات کنار جاده‌ای که برای بسیاری از رانندگان اتفاق می‌افتد، آمادگی بیشتر برای سفرهای جاده‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل باید وسایل نقلیه ما به طور مرتب چک شود تا از توقف‌های پیش بینی نشده و ناگهانی کنار جاده جلوگیری شود. باتری یکی از قطعات بسیار مهم در وسیله نقلیه است که اغلب توسط صاحبان خودرو و راننده مورد غفلت قرار می‌گیرد. یک باتری خودرو تا سه سال دوام می‌آورد، این بدان معناست که حدود ۳۰ درصد از اتومبیل‌ها هر سال به باتری احتیاج دارند. با مراقبت و نگهداری لازم، باید بتوانیم از سلامت باتری اطمینان حاصل کنیم تا رانندگان ما کمتر دچار خطر شوند! در ادامه مطلب نحوه شارژ باتری خودرو را بیان می‌کنیم:

اول از همه: آماده سازی قبل از شروع شارژ
شارژ باتری خودرو بسیار ساده است ولی به دلایل تضمین سلامتی توصیه می‌شود نکات ایمنی را رعایت کنید، هر چند همیشه این امر ممکن نیست.

باتری‌های مدرن این مزیت را دارند که دیگر به پر کردن آن‌ها با آب مقطر نیازی نیست. برای اینکه یک باتری ماشین قابلیت اطمینان را داشته باشد، با استفاده از شارژر باتری ماشین می‌توان سطح شارژ خوبی را تضمین کرد.

نکته مهم: هنگام استفاده از باتری‌های سرب اسیدی نکات ضروری را رعایت کنید. با استفاده نادرست، ممکن است الکترولیت موجود در استارتر باتری فرار کند و یا پاشیده شود. اگر وسیله نقلیه قدیمی به باتری مدرن مجهز نیست بهتر است برای تعویض به یک مکانیک مراجعه کنید.

نکته مهم: صرف نظر از این مورد هنگام سرویس دهی، تعویض یا نصب باتری باید از عینک محافظ و دستکش استفاده کنید. این کار برای جلوگیری از اتصال کوتاه، جلوگیری از اتصال پایانه‌ها یا تماس با مواد فلزی یا رسانا ضروری است، در غیر این صورت خطر برق گرفتگی یا آسیب جسمی وجود دارد.

نحوه شارژ باتری خودرو

نحوه شارژ باتری خودرو – مرحله به مرحله

کابل‌های اتصال را جدا کنید
نکته مهم: ابتدا کابلی را قطع کنید که به ترمینال منفی وصل شده است. این کار مانع از اتصال کوتاه بین ترمینال مثبت و زمین می‌شود. سپس کابل قرمز را جدا کنید که به ترمینال مثبت وصل شده است.

وضعیت باتری را بررسی کنید
برای باتری‌های سرب اسیدی که بدون نیاز به مراقبت هستند، توصیه می‌کنیم که به یک مکانیک مراجعه کنید. تحت هیچ شرایطی نباید خودتان میزان اسید آب را بررسی کنید. با وجود باتری‌های بدون نیاز به مراقبت چک کردن الکترولیت لازم نیست. در اینجا، فقط باید خاک را از لوله‌های دریچه تمیز کرد. صرف نظر از دلیل شارژ (به عنوان مثال در مورد باتری مرده، زمان ایستادن طولانی، سفرهای کوتاه) توصیه می‌شود هرازگاهی آزمایش باتری انجام شود. این روش تنها راه اطمینان از روشن شدن اتومبیل است. طبق اعلام آلمان ADAC، بیش از ۴۰ درصد از کل خرابی‌ها ناشی از باتری‌های ضعیف است.

شروع به شارژ کنید
نکته مهم: اگر باتری برای شارژ مجدد از ماشین جدا شده است، باید مراقب باشید که باتری هنگام بلند کردن و حمل آن به حالت ایستاده باشد. در صورت شارژ باتری خودرو، باید تمام مصرف کنندگان برق قبل از اتصال شارژر خاموش شوند.

نکته مهم: شارژر قبل از وصل شدن به شبکه باید به باتری وصل شود. برای اتصال شارژر به باتری، ابتدا کابل قرمز را به ترمینال مثبت باتری ببندید، سپس کابل سیاه را به ترمینال منفی وصل کنید.

نکته مهم: روش بعدی بستگی به نوع باتری دارد. برای انتخاب حالت صحیح کار، کاربر باید اطلاعات موجود در دستورالعمل‌های مربوط به دستگاه شارژ را دنبال کند.

روند شارژ را به پایان برسانید
پس از پایان فرایند شارژ، ابتدا شارژر را از شبکه جدا کنید تا کابل‌ها از باتری جدا نشوند. هنگام نصب باتری در خودرو، ابتدا باید کابل قرمز به ترمینال مثبت وصل شود. سپس، کابل سیاه منفی به ترمینال منفی وصل شود.

نحوه شارژ باتری خودرو

چند نکته کلیدی
شارژ باتری خودرو با فناوری EFB یا AGM یکسان است، با این حال باید توجه داشته باشید که این دستگاه برای باتری‌هایی با فناوری start-stop مناسب است. در این حالت باید اطلاعات موجود در دستورالعمل‌های عملیاتی رعایت شود.

هنگام استفاده از باتری‌های ماشین از روش‌های مناسب و ایمن استفاده کنید.

باتری‌های سرب اسیدی حاوی گازهای اکسیژن هیدروژن هستند که می‌توانند مواد منفجره باشند و اسید سولفوریک نیز می‌تواند باعث سوختگی شدید شود. برای جلوگیری از خطر و آسیب دیدگی، هنگام استفاده یا کار با باتری سرب اسیدی این موارد را رعایت کنید:

از عینک ایمنی یا محافظ صورت استفاده کنید.
برای محافظت از صورت، دست و بدن لباس‌های مناسب بپوشید.
مطمئن شوید که محل کار به خوبی تهویه می‌شود.
هرگز در هنگام آزمایش یا شارژ شدن، باتری را خم نکنید.
از سیگار، شعله‌های آتش، جرقه‌ها و سایر منابع احتراق خودداری کنید، آنها می توانند باعث منفجر شدن آن شوند.
برای جلوگیری از اتصال کوتاه و جرقه هنگام کار با ابزارهای فلزی یا هادی احتیاط را رعایت کنید.
درپوش‌ها را محکم نگه دارید.
در صورت تماس مستقیم با مایعات باتری، ناحیه مورد نظر را با آب بشویید و سریعاً با پزشک تماس بگیرید.
باتری‌ها را دور از دسترس اطفال نگه دارید.

منبع: charge car battery

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. […] باتری خودرو جریان الکتریکی لازم را برای روشن کردن اتومبیل تأمین […]

  2. […] آن‌ها به عنوان یک اتصال اصلی بین منبع اصلی خودرو، باتری، راه اندازی، شارژ، و سیستم‌های الکتریکی عمل می […]

  3. […] آن‌ها به عنوان یک اتصال اصلی بین منبع اصلی خودرو، باتری، راه اندازی، شارژ و سیستم‌های الکتریکی عمل می‌کنند. […]

  4. […] و سپس مقایسه بین باتری‌های ماشین می‌توانید اندازه باتری مورد نیاز خود را پیدا کنید. سایز مناسب باتری آنهایی […]

  5. […] هشتاد و چهار سری باتری اتومبیل را برای هر نوع وسیله نقلیه و همچنین آب و هوایی ارائه می […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.