نحوه تعویض ترمینال باتری خودرو

باتری‌ها اجزای ضروری هر خودرویی هستند و پایانه‌های باتری به عنوان پلی بین باتری و شارژر عمل می‌کنند. با گذشت زمان، پایانه‌های باتری شکننده و فرسوده می‌شوند. این مورد باعث نگرانی صاحبان خودرو می‌شود و بدون هیچ زحمتی شروع به جستجو برای تعویض ترمینال باتری می‌کنند. این مقاله در مورد چگونگی تعویض ترمینال باتری است و به تمام سؤالات مربوط به تعویض ترمینال باتری پاسخ خواهد داد. قبل از شروع بحث اصلی بگذارید مختصراً در مورد پایانه‌های باتری اطلاعاتی بیاموزیم.

ترمینال باتری چیست؟

پایانه‌های باتری اتصالات الکتریکی هستند و می‌توانند یک سلول منفرد یا چند سلولی باشد. آن‌ها به عنوان یک اتصال اصلی بین منبع اصلی خودرو، باتری، راه اندازی، شارژ و سیستم‌های الکتریکی عمل می‌کنند. به دلیل ماهیت عملیاتی باتری‌های خودرو، کابل‌های باتری اغلب مستعد خوردگی در داخل و هم در ترمینال هستند. ترمینال‌ها به کابل‌ها متصل می‌شوند یکی به مثبت و دیگری به منفی متصل می‌شود. این پایانه‌ها در انواع و اندازه‌های مختلفی موجود هستند، برای باتری‌های قابل شارژ اتومبیل، ترمینال “Auto Post Terminal” یا SAE رایج‌ترین نوع است.

نحوه تعویض ترمینال باتری در ۷ مرحله ساده

در این بخش نحوه تعویض ترمینال باتری در چند مراحل سریع و آسان توضیح داده خواهد شد. بیایید با هم شروع کنیم:

۱- کاپوت خودرو را باز کنید

کاپوت خودرو را باز کنید و پایانه‌های باتری مورد نیاز برای تعویض را پیدا کنید. این پایانه‌ها در بالای باتری قرار دارند و حاوی علامت (+) یا (-) هستند. برای جلوگیری از برق گرفتگی یا اتصال کوتاه، ابتدا باید ترمینال (-) را حذف کنید.

۲- مهره‌های ترمینال را شل کنید

در کنار هر ترمینال یک مهره وجود دارد، برای چرخاندن مهره از آچار قابل تنظیم استفاده کنید.

تعویض پایانه‌های باتری خودرو

۳- پایانه‌ها را جابجا کنید

ترمینال را از گره باتری دور کنید. آن را با یک دستمال یا حوله بگیرید. اجازه ندهید که با گره در تماس باشد. با استفاده از همان مراحل، پایانه مثبت را حذف کنید.

۴- صفحه سیم را بردارید

حالا صفحه سیم را از پیچ‌ها جدا کرده و کنار بگذارید. از آنجا که پایانه‌ها در این مرحله از هم جدا شده‌اند کاربران می‌توانند برای جدا کردن صفحات از دستان خود، کمک بگیرند.

۵- پایانه‌ها و صفحه‌های سیم را تعویض کنید

پایانه‌های قدیمی باتری را با موارد جدید جایگزین کنید. به همین ترتیب، صفحات سیم را نیز پس از برداشتن تغییر دهید.

۶- قسمت‌های مختلف را ایمن کنید

واشر مسطح و سر پیچ را که با ترمینال باتری جدید به صورت متوالی ارائه می‌شود روی پیچ عمودی قرار دهید. سر پیچ را بچرخانید تا صفحات سیم ایمن شوند. اگر با ترمینال باتری فقط یک مهره دارید پیچ را محکم کنید.

۷- مهره‌های پایانه را وصل کنید

از پارچه‌ای استفاده کنید تا پایانه‌های مثبت و منفی را یک به یک گره (+) و (-) گره بزنید. مهره جانبی ترمینال منفی را با آچار محکم کنید. همین کار را روی یک ترمینال مثبت انجام دهید تا جایگزینی ترمینال باتری انجام شود.

در اغلب موارد جایگزینی کابل‌های باتری یک روش بسیار ساده است که معمولاً تنها با چند ابزار دستی انجام می‌شود. با این حال، اگر شما احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

منبع: replace battery terminals

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.