تفاوت چراغ‌های زنون، LED و هالوژن خودرو

با استفاده از چراغ‌های مختلف در خودرو، در حین رانندگی در شب دید بهتری خواهید داشت؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت‌های لامپ‌های LED، هالوژن، زنون در خودرو بپردازیم.

به گزارش مسترماشین باز، اگر رانندگی در شب را ترجیح می‌دهید؛ باید از چراغ‌های جلو مناسب با دید بهتر استفاده کنید. انواع مختلفی از این چراغ‌ها در بازار موجود است که ممکن است شما را سردرگم کند. بهتر است قبل از تصمیم گیری، با تفاوت‌های چراغ‌های جلوی زنون، LED و هالوژن آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین چراغهای جلو برای رانندگی در شب

چراغ‌های زنون

زنون نوعی چراغ جلوی HID است. HID به معنی تخلیه با شدت بالا است. ویژگی منحصر به فرد این لامپ‌ها گاز مورد استفاده‌ی آن‌ها است.

در چراغ‌های HID، جریان از لوله‌ای که با گاز پر شده است عبور می‌کند. این لوله دارای الکترودهایی در دو انتهای خود است. جریان عبوری بین الکترودهای مخالف حرکت کرده و گاز زنون را تحریک می‌کند. جرقه با ولتاژ بالا زنون را یونیزه کرده و جریان برق ایجاد خواهد شد.

مزایای چراغ جلوی زنون

  1. کارآمدتر

در حین شروع به کار، چراغ‌های جلو HID انرژی بیشتری نسبت به چراغ‌های هالوژن مصرف می‌کنند. با این حال، در ادامه و هنگامی که از آن‌ها استفاده می‌کنید؛ برق کمتری مصرف می‌شود و کارامدتر هستند.

  1. روشنایی قوی

برخی از HID های پیشرفته پرتو دوگانه دارند و روشنایی بیشتری ایجاد می‌کنند. همچنین چراغ‌های زنون می‌توانند پرتوهای وسیع‌تر و دورتری نسبت به چراغ‌های هالوژن ایجاد کنند.

لامپ‌های HID یک پرتو سفید به وجود می‌آورند و ظاهری شبیه نور روز دارند و حالت آزار دهنده‌ی چراغ‌های زرد رنگ را ایجاد نمی‌کنند.

  1. دوام بیشتر

چراغ‌های زنون با دوام ترند. لامپ HID به طور متوسط ​​تا ۲۰۰۰ ساعت دوام می‌آورند و برخی نمونه‌های دیگر آن تا ۸۰۰۰ ساعت یا بیشتر طول عمر دارند.

معایب چراغ جلو زنون

  1. قیمت بالا

در حالی که طول عمر این لامپ‌ها از هالوژن بیشتر است؛ شما باید هزینه‌ی بیشتری در حین خرید پرداخت کنید.

با توجه به اینکه نور زنون می‌تواند دو تا سه برابر بیشتر از هالوژن باشد و دوام آن زیادتر است؛ این هزینه‌ی بیشتر، منطقی است.

  1. تابش خیره کننده

یکی از بزرگترین اشکالات لامپ‌های HID، تابش خیره کننده آنها است. رانندگانی که از روبرو می‌آیند؛ اغلب به دلیل تابش خیره کننده، ممکن است دچار مشکل شوند.

علاوه بر این زمانی که پرتوها به آینه‌های دید عقب، برخورد می‌کنند؛ برای خودروهای جلویی دردسرساز می‌شود.

چراغ‌های جلو LED

مکانیسیم چراغ‌های LED متفاوت است. الکترون‌های منفی در امتداد بخش‌های نیمه هادی حرکت می‌کنند. همانطور که این الکترون‌ها در حال حرکت هستند؛ دیودهای ساطع کننده نور تولید می‌کنند.

مزایای چراغ‌های جلو LED

  1. قدرتمندتر

لامپ‌های آل ای دی برای کار کردن به برق زیادی نیاز ندارند و با روشن کردن آن‌ها به سرعت نور به وجود می‌آید.

  1. کارآمد

لامپ‌های ال‌ای‌دی علی‌رغم روشنایی، حداقل مصرف انرژی را دارند.

  1. پرتو دقیق‌تر

چراغ‌های LED پرتو متمرکزتری نسبت به HID ها دارند. شما می‌توانید یک چراغ LED را به روش‌های مختلفی استفاده کنید؛ به همین دلیل است که این نوع چراغ‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلفی در دسترس است.

معایب چراغ جلو LED

  1. مشکلات مربوط به اتصالات

به دلیل مکانسیم و اتصالات خاص شما نمی‌توانید از چراغ‌های جلو LED در هر وسیله نقلیه‌ای استفاده کنید. برای به کار بردن لامپ‌های آل ای دی باید فضایی برای سیستم خنک کننده ویژه نیز وجود داشته باشد.

  1. هزینه بالا

قیمت این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های هالوژنی بیشتر است. علاوه بر این آن‌ها گرانتر از چراغ‌های جلو زنون هستند.

چراغ‌های جلو هالوژن

چراغ‌های هالوژن سنتی‌ترین شکل چراغها در خودروها به حساب می‌آیند.

در این لامپ‌ها برای ایجاد پرتو نور، گازهای نیتروژن و آرگون در داخل لامپ قرار می‌گیرند. این لامپ‌ها دارای یک رشته تنگستن در مرکز است.

مزایا چراغ جلو هالوژن

  1. دسترسی آسان

چراغ‌های جلو هالوژن در دسترس ترین لامپ‌های موجود در بازار هستند.

به احتمال زیاد، خودروی شما با چراغ‌های هالوژنی تولید شده و به راحتی می‌توانید در صورت سوختن آن را تعویض کنید.

  1. طراحی شده برای استفاده در مسافت‌های کوتاه

اگر فقط در شب و مسافت‌های کوتاه سفر می‌کنید؛ احتمالاً لامپ‌های هالوژن تمام نیاز شما را برطرف می‌کنند. نور هالوژن برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد و برای خودروهای با استفاده کم مناسب‌تر است.

  1. مقرون به صرفه

چراغ‌های جلو هالوژن ارزان‌تر از دو مدل قبلی هستند.

حتی اگر مجبور شوید هر دو سال یکبار لامپ‌ها را تعویض کنید؛ باز هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌ترند.

مضرات چراغ جلو هالوژن

  1. گرما

لامپ‌های هالوژن به نسبت دو مدل قبلی گرمای بیشتری ایجاد می‌کنند. از آنجایی که نور برای ایجاد گرما به نیروی بیشتری نیاز دارد؛ مصرف انرژی نیز زیادتر خواهد شد.

  1. حساس‌تر

لامپ‌های هالوژن بسیار حساس هستند. شرایط محیطی حتی اثر انگشت می‌توانند در نحوه عملکرد لامپ‌ها مشکل ایجاد کنند.

  1. طول عمر کوتاه‌تر

بزرگ‌ترین شکایت چراغ‌های هالوژن کوتاه بودن طول عمر آن است. به طور متوسط، لامپ هالوژن ۴۵۰ تا ۱۰۰۰ ساعت دوام می‌آورد.

انتخاب چراغ‌های جلو مناسب برای وسیله نقلیه شما

ارزان‌ترین گزینه در بین این سه نوع لامپ، مدل هالوژن است، اما نمی‌توان انتظار عملکرد بالا و دوام زیادی داشته باشید.

در حالی که لامپ‌های زنون HID پرتوی قوی ارائه می‌دهند؛ باید مدت زمانی برای گرم کردن صرف کنند تا به پتانسیل کامل خود برسند. از سوی دیگر، LED ها دوام بیشتری را دارند؛ اما هر خودرویی را نمی‌توان به این لامپ‌ها مجهز کرد.

انتخاب یک لامپ مناسب برای خودرو تا میزان زیادی به شرایط شما و خودرویتان دارد. اینکه تا چه میزان از خودرویتان استفاده می‌کنید؛ ایا بیشتر در شب رانندگی می‌کنید؟ مدل خودرویتان چیست و یا از هر سه مدل چراغ پشتیبانی می‌کند و در نهایت اینکه بودجه‌ی شما چقدر است؟

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.