چگونه فیلتر هوای خودرو را عوض کنیم

یک موتور خودرو برای ایجاد نیرو، هوا و بنزین را در محفظه احتراق ترکیب می‌کند. این هوا از طریق فیلتر هوا جریان می‌یابد و فیلتر هوا زباله‌های جاده، خاک، اشکالات و سایر آلودگی‌ها را از بین می‌برد تا به موتور آسیب وارد نشود. در عین حال فیلتر هوا باید به هوا اجازه دهد تا به موتور برسد و بتواند به طور مؤثر عمل کند. با گذشت زمان فیلتر هوا می‌تواند کثیف و آلوده شود و کمبود هوا می‌تواند بر عملکرد کلی ماشین تأثیر بگذارد. یک فیلتر هوای کثیف می‌تواند باعث کاهش اسب بخار شود و عمر خودرو را کاهش دهد، بنابراین تعویض فیلتر هوا هر ۶ ماه یکبار یک امری مهم و ضروری است. برای تعویض فیلتر هوای خودرو مراحل زیر را به ترتیب رعایت کنید:

– قبل از خارج کردن فیلتر قدیمی، ابتدا یک فیلتر جدید خریداری کنید. اکثر فیلترهای هوا بسیار ارزان هستند و بین ۱۰ تا ۱۳ دلار قیمت دارند. تشخیص فیلتر هوای مناسب برای خودرو بسیار آسان است. ابتدا می‌توانید کتابچه راهنمای خودرو را بررسی کنید یا می‌توانید با خود آن روبرو شوید. همچین می‌توانید به مکانیک محل خود مراجعه کرده و مدل و ماشین خود را بگویید، مکانیک به شما می‌گوید که به چه فیلتر هوایی نیاز دارید.

– کاپوت خود را باز کنید و به دنبال جعبه هوا بروید، کتابچه راهنمای خودرو را برای مکان دقیق فیلتر بررسی کنید. فیلتر هوا یک جعبه پلاستیکی سیاه است که در بالای موتور یا کنار موتور قرار دارد. جعبه فیلتر معمولاً دارای شلنگ غول پیکری است که از کنار آن خارج می‌شود.

– به محض پیدا کردن جعبه هوا، باید گیره یا پیچی در آن وجود داشته باشد که جعبه توسط آن بسته شده باشد.

– جعبه فیلتر را باز یا شل کنید تا بتوانید به فیلتر هوا دسترسی پیدا کنید.

– درپوش بالایی را باز کنید تا فیلتر هوا در دسترس باشد. فیلتر هوای قدیمی را بررسی کنید. به فیلتر قدیمی خود نگاهی بیندازید تا ببینید آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. آیا خاک و آشغالی در آن وجود دارد خیر؟

– پس از باز شدن آن، فیلتر هوای قدیمی را برداشته و اندازه و ابعاد آن را با نمونه جدید مقایسه کنید (فیلتر هوای جدید باید دقیقاً مانند فیلتر قدیمی باشد). سپس فیلتر قدیمی را دور ریخته یا بازیافت کنید.

– فیلتر هوای جدید را وارد کنید. فیلتر خود را در جعبه فیلتر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آن را به طور دقیق در جعبه قرار داده‌اید.

– پس از قرار دادن فیلتر هوا، مراحل باز کردن را معکوس کنید، به این معنی که جعبه را ببندید، مجدداً گیره یا پیچ جعبه را ببندید تا جعبه بسته شود.

فیلتر هوای خودرو

مزایای فیلتر تمیز

– افزایش راندمان سوخت: پس از اینکه خودرو چندین هزار کیلومتر طی کرد، فیلتر آن واقعا کثیف و آلوه می‌شود. یک فیلتر هوای کثیف اجازه نمی‌دهد که هوا به موتور وارد شود. به یاد داشته باشید موتور برای اینکه به صورت کارآمد کار کند به هوا نیاز دارد. کاهش مقدار هوا به این معنی است که موتور باید از سوخت بیشتری استفاده کند. پس برای کاهش مصرف سوخت‌ به طور مرتب فیلتر هوا را تعویض کنید.

عمر طولانی موتور: اگرچه موتورها بزرگ و قدرتمند هستند اما می‌توانند به طرز حیرت انگیزی نسبت به کوچکترین دانه شن حساس باشند. با گذشت زمان خاک و سایر ذرات می‌توانند آسیب جدی به قطعات داخلی موتور وارد کنند. بهتر است در حال حاضر ۱۰ دلار برای فیلتر هوای جدید هزینه کنید تا هزاران دلار بعد بابت خرید موتور جدید هزینه کنید.

کاهش انتشار هوای آلوده: هوای تمیز، انتشار گاز خروجی آلوده از اگزوز را کاهش می‌دهد. این امر به این دلیل است که هوای تمیز باعث احتراق کامل سوخت در خودرو می‌گردد.

فیلتر هوای خودرو

نکات
– اگر نمی‌دانید برای خودروی خود باید به دنبال چه فیلتری باشید، شمارهٔ مدل آن را در فیلتر قدیمی جستجو کنید و در قفسه‌های فروشگاه به دنبال همان فیلتر باشید.

– تعویض فیلتر هوای خودرو می‌تواند میزان مصرف بنزین بر مایل را کاهش دهد.

– همیشه توصیه می‌شود فیلتر هوا را تعویض کنید.

– بیشتر شرکت‌های خودروساز توصیه می‌کنند که فیلتر هوا را هر ۱۰،۰۰۰ مایل (۱۶،۰۰۰ کیلومتر) تعویض کنید. با این حال، اگر شما به طور معمول در مناطق روستایی یا خاکی رانندگی می‌کنید، احتمالاً باید هر شش هزار کیلومتر آن را تعویض کنید. تعویض فیلتر هوای خودرو به میزان استفاده ماشین بستگی دارد شاید لازم باشد فیلتر خود را زودتر از موعد تعویض کنید.

– امروزه فیلترهای گوناگونی در بازار دیده می‌شود که هر کدام قابلیت‌های متفاوتی دارند:
فیلتر هوای سلولزی یا همان فیلتر‌ هوای کاغذی، عمومی‌ترین و پرکاربردترین نوع فیلتر هوای استفاده شده توسط کمپانی‌های خودروسازی است.

فیلتر هوای اسفنجی که از یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان روغنی برای جذب مواد اضافی استفاده می‌کند.

فیلتر‌های هوای کتان از ۶ لایه پارچه مخصوص روغنی برای جذب بهتر مواد اضافی استفاده می‌کند. فیلتر‌های هوای کتان قابل شستشو هستند به همین دلیل عمر بسیار طولانی‌تری دارند.

– اگر نتوانستید فیلتر هوای جایگزینی را در قفسه‌های فروشگاه پیدا کنید به فروشنده بگویید تا آنها جایگزینی مناسبی برای شما پیدا کنند.

– با اتومبیل خود با احتیاط رفتار کنید.

– اگر گیج شده‌اید و خیلی مشکل دارید به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید.

هشدارها
– هرگز مدل فیلتر هوا را تغییر ندهید.

– همیشه قبل از خراب کردن قسمت قدیمی ابتدا قسمت جدید را تهیه کنید.

– ورود اشیاء خارجی یا کثیفی در موتور بسیار بد است.

منبع: change a car air filter

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] فیلتر هوا یا فیلتر سوخت فیلتر روغن نیست اگر برای مدت طولانی در […]

  2. […] شدن سَری شمع خودرو همچنین می‌تواند در اثر کثیفی فیلتر هوا،  رانندگی مداوم در سرعت کم، ورود بیش از حد سوخت به […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.