علت سیاه شدن شمع خودرو

شمع‌ها از جمله قطعات کاربردی و پیشرانه در خودرو هستند که بر روی سرسیلندر سوار می‌شوند و مرتباً با سه عامل سوخت، برق و اکسیژن در تماس هستند. شمع خودرو با دریافت برق با ولتاژ بالا از باتری و همچنین ایجاد جرقه با استفاده از مخلوط اکسیژن هوا و سوخت بنزینی باعث انفجار در محفظه سوخت سیلندر و در نهایت استارت و روشن شدن ماشین می‌شود. همین تماس‌های مکرر شمع‌ها با جریانات شیمیایی و الکتریکی باعث تغییرات شیمیایی و ظاهری بر روی شمع‌ها شده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد شمع، خرابی و سیاه شدن آن می‌گردد. برای تشخیص ایجاد اختلال در شمع ابتدا باید ماشین را خاموش کرده و توجه داشت که حتماً برق در پشت آمپر جریان نداشته باشد و سپس شمع‌ها را با یک آچار مخصوص باز نمود و از سر سیلندر جدا کرد.

مشخصات ظاهری شمع سالم

هر شمع سالمی به طور کلی از یک عایق چینی و تعداد الکترود فلزی سوزنی تشکیل شده و ظاهری سفید و تمیز داشته و هیچ گونه زنگ‌زدگی و خوردگی بر روی بدنه آن دیده نمی‌شود.

سیاه شدن شمع خودرو

مشخصات ظاهری شمع خراب و ناسالم

هرگونه عیب و نقص در عملکرد شمع‌ها پس از یک دوره طولانی استفاده و بر اساس تغییر شکل ظاهری آنها قابل شناسایی است. علاوه بر علائم اختلال عملکردی در نحوه کار ماشین تغییرات ظاهری در ظاهر شمع‌ها نیز می‌تواند از جمله علائم شناسایی نقص در عملکرد موتور و شمع‌ها باشند. تغییر رنگ شمع‌ها از سفید روشن به تیره خاکستری، دودی و سیاه شدگی می‌تواند نشانه خرابی و ایجاد اختلال در عملکرد شمع و همچنین سایر قطعات موتور باشد. شمع‌ها نشانگر مناسبی از نوع عملکرد پیشرانه در خودرو هستند و می‌توان با ارزیابی ظاهری این قطعه به راحتی پی به اختلال و یا اشکال در پیشرانه برد. تاکید ما در وهله اول استفاده از نوع شمع مخصوص به همان خودرو است تا قبل از بروز اختلال در عملکرد در خودرو جلوی بروز این اتفاق را گرفته و از بروز اختلال در شمع و همچنین خرابی در قطعات دیگر نیز پیشگیری گردد. ارزیابی و شناسایی اختلال در شمع‌ها وضعیت عملکرد موتور را به شما نشان می‌دهند. هنگامی که متوجه بروز اشکال در ظاهر شمع‌ها شدید به راحتی پی به نقص در عملکرد موتور خود خواهید برد و نوع نقص را نیز تشخیص خواهید داد.

دلیل سیاه شدن شمع خودرو

همانطور که قبلاً نیز بدان اشاره شد؛ تماس‌های مکرر شمع با سوخت بنزین اکسیژن و برق خودرو باعث تجمع رسوبات کربنی به رنگ قهوه‌ای خاکستری یا دودی تیره و سیاه بر روی شمع‌ها می‌شود که این سیاهی و تیرگی شمع نشانه وجود جرقه ناقص و ضعیف و یا ورود سوخت بیش از حد و ترکیب آن با اکسیژن هوا در محفظه احتراق خودرو در سیلندر است.

رسوب کربن در شمع می‌تواند ناشی از بروز چندین اختلال در موتور خودرو باشد: قفل شدن و گیر کردن ساسات، برهم خوردن تنظیمات سیلندر هوای کاربراتور، آسیب دیدگی در سوزن سوپاپ کاربراتور، خروجی ضعیف کویل‌ها، مقاومت بالا در سیم‌های متصل به شمع‌ها، نشتی انژکتور، نشتی در حسگرهای اکسیژن و آسیب دیدگی در آن، آسیب به سنسور خنک کننده سیستم و موتور.

سیاه شدن سَری شمع خودرو همچنین می‌تواند در اثر کثیفی فیلتر هوا، رانندگی مداوم در سرعت کم، ورود بیش از حد سوخت به محفظه احتراق و خاموش بودن وسیله نقلیه برای مدت زمان طولانی صورت گرفته باشد.

سیاه شدن شمع خودرو

رفع آسیب دیدگی در شمع‌ها

هنگامی که شمع‌های ماشین آسیب می‌بینند تنها راه حل تعویض سریع و به موقع شمع‌ها می‌باشد. شمع‌ها از جمله قطعات کاربردی اما بسیار ارزان هستند که معمولاً پس از ایجاد خرابی در موتور اولین اقدام، تعویض شمع‌ها و رفع خرابی آنها است زیرا معمولاً هزینه خرابی‌های به وجود آمده در نتیجه عدم تعویض به موقع شمع چند صد برابر تعویض این قطعه کوچکِ ارزان اما بسیار کاربردی است.

منبع: spark plugs

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] بیشتر بخوانید: علت سیاه شدن شمع خودرو […]

  2. […] بیشتر بخوانید: علت سیاه شدن شمع خودرو […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.