آموزش بررسی شمع‌ های خودرو

امروزه خودروها در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شوند؛ همه این خودروها یک قسمت مشترک دارند و آن شمع خودرو است.

به گزارش مستر ماشین باز، اگر یک شمع به درستی کار کند؛ سیگنال الکتریکی را از باتری خودرو به سیم پیچ احتراق می‌برد و جرقه‌ای را ایجاد می‌کند تا مخلوط هوا و سوخت در هر سیلندر مشتعل شوند.

اگر شمع خودرو بنا به دلایلی به درستی کار نکند؛ می‌تواند مشکلاتی ایجاد کرده و به روش‌های مختلفی این مشکل را بروز دهد. مثلاً شتاب خودرو کم می‌شود.

هدف این مقاله ارائه راهنمای کاربردی در بررسی عملکرد موتور خودرو بر اساس شمع‌های آن است.

چرا شمع‌های خودروهای مدرن بیشتر عمر می‌کنند؟

همانطور که در ابتدا گفتیم؛ کار شمع جرقه زدن مخلوط سوخت و هوا در هر یک از سیلندرهای موتور خودرو است. تا چند سال پیش، شمع‌ها باید هر ۱۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر تعویض می‌شدند و عمر کوتاه‌تری داشتند. اما امروزه شمع‌ها قادرند ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر را بدون نیاز به سرویس طی کنند.

چه چیزی تغییر کرده و چرا طول عمر شمع خودرو زیادتر است؟

شماره ۱ – تزریق سوخت

اول اینکه موتورهای خودرو امروزی با سوخت تغذیه می‌شوند. بنابراین مخلوط سوخت و هوا به خوبی توسط ماژول کنترل موتور کامپیوتری (ECM) مدیریت می‌شود. حرارت و دمای بیش از حد دشمن اصلی شمع‌ها است. اما در خودروهای امروزی که مخلوط‌های سوخت و هوا به خوبی کنترل شده‌اند؛ احتراق در دماهای پایین‌تر انجام می‌شود؛ بنابراین شمع‌ها در معرض حرارت کمتری هستند و طول عمرشان بیشتر خواهد شد.

شماره ۲ – گاز بدون سرب

دوم، حذف سرب از بنزین نیز به عمر شمع خودرو کمک کرده است. هنگامی که سوخت‌های سرب دار استفاده می‌شدند؛ رسوبات سرب روی شمع‌ها نشسته و باعث خردگی شمع‌ها می‌شد. در نتیجه بر روی عملکرد و طول عمر شمع‌ها تأثیر منفی می‌گذاشت.

شماره ۳ – مواد بهتر

شمع‌های امروزی از مواد بسیار بادوام‌تری نسبت به مدل‌های سال‌های قبل ساخته شده‌اند. قسمت حامل جریان الکتریکی شمع‌های امروزی از پلاتین، ایریدیوم یا مس گران قیمت ساخته شده که مقاومت بالاتری دارد.

این مواد شرایطی را به وجود می‌آورند که آندهای پلاگین به سرعت نمی‌سوزاند و جریان الکتریکی را با کارایی بیشتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر منتقل می‌کنند.

برای کمک به عمر بیشتر و عملکرد بهتر موتور، خرید شمع‌ها با کیفیت توصیه می‌شود.

بررسی شمع خودرو، رنگ و مشکلات آن

شمع خودرو در بالای محفظه احتراق، تحت تأثیر اتفاقات مختلفی قرار می‌گیرد و ممکن است به رنگ یا شکل متفاوتی ظاهر شود. بنابراین بررسی هر شمع می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد نحوه کارکرد موتور نشان دهد.

شماره ۱ – وضعیت عادی

شمع در شرایط خوب به رنگ خاکستری مایل به سفید یا خاکستری مایل به زرد تا قهوه‌ای است. الکترود جانبی شمع نیز تمیز است. این ظاهر شمع خودرو نشان می‌دهد که فرآیندهای احتراق خودرو طبیعی هستند.

ممکن است مقدار کمی روغن سوخته باشد اما جای نگرانی نیست. موتور خودروی شما به خوبی کار می‌کند.

شماره ۲ – دوده گرفته شده / کربن رسوب کرده

در صورتی که شمع خودرو دود گرفته شده و دارای رسوبات کربنی روی سطح خودش است؛ به این معنا است که موتور با سوخت زیادتری کار می‌کند. علاوه بر این این مشکل به دلیل فیلتر هوای کثیف، رانندگی بیش از حد در مسافت کوتاه و شمع خراب است.

بیشتر بخوانید: علت سیاه شدن شمع خودرو

شماره ۳ – سطح شمع روغن آلوده

سطح شمع آلوده به روغن و دارای پوشش سیاه و سفید مرطوب یا براق است.

این مشکل به دلیل روغن اضافی در محفظه احتراق است و به دلایل زیادی از جمله سطح روغن بیش از حد، مشکل در سیستم تهویه میل لنگ، فرسوده شدن و یا شکستگی حلقه‌های پیستون و یا مهر و موم میل سوپاپ رخ می‌دهد.

شماره ۴ – رسوب سرب

شمع آلوده به سرب که با لعاب زرد مایل به قهوه‌ای پوشیده شده و ممکن است دارای رنگ مایل به سبز باشد. در این شمع‌ها سطح لعاب ممکن است نازک یا ضخیم بوده و یا تا حدی کنده شده باشد.

علت این مشکل استفاده از سوخت سرب دار و یا استفاده از افزودنی‌های سوخت حاوی سرب است.

شماره ۵ – رسوب خاکستر

شمع خاکستری که با روکش سرامیکی ضخیم و روشن پوشیده شده‌اند. این سطح روی شمع شکننده است و ممکن است با ناخن یا چاقو خرد شود.

علت این مشکل استفاده بیش از حد از مواد افزودنی سوخت و یا روغن است.

شماره ۶ – الکترود مرکزی یا جانبی دچار فرسایش شده و یا ذوب شده است

علت این مشکل گرم شدن بیش از حد شمع خودرو و محفظه احتراق به دلیل سوخت بی کیفیت است.

شماره ۷ – سایش شدید الکترود مرکزی

علت این مشکل استفاده از یک شمع خودرو برای مدت زمان طولانی و بیشتر از زمان تأیید شده است.

شماره ۸ – سایش در الکترود جانبی

علت، سوخت بی کیفیت با اکتان خیلی کم است؛ علاوه بر این مشکلات دیگری مانند استفاده بیش از حد از مواد افزودنی سوخت و یا روغن نیز ممکن است باعث چنین مشکلی در شمع خودرو شوند.

شماره ۹ – عایق الکترود مرکزی شکسته است

علت این مشکل یک آسیب مکانیکی است. رسوبات بیش از حد در کنار الکترود مرکزی و همچنین شمع‌های قدیمی و از کار افتاده باعث این مشکل خواهند شد.

هشدار:

شمع‌های قدیمی را نمی‌توان به خوبی تمیز کرد. در در صورتی که شمع خودرویتان به صورت شمع‌های شماره ۲ تا ۹ شده است؛ بهتر است شمع جدیدی را جایگزین کنید.

شرایط شمع مشهود در گزینه‌های ۲، ۳، ۶ و ۸ نیازمند بررسی و ارزیابی بیشتر موتور، سوخت، و سیستم‌های جرقه زنی توسط یک تکنسین هستند. بنابراین هر چه زودتر به تعمیرگاه بروید.

منبع: cartreatments

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] بیشتر بخوانید: آموزش بررسی شمع‌ های خودرو […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.