چگونه باتری ماشین را تعویض کنیم؟

مهم نیست که چقدر با وسیله نقلیه خود کار می‌کنید، باتری‌های ماشین هر چند سال یک بار از بین می‌روند و به تعویض نیاز دارند. این فقط یکی از موارد نگهداری خودرو می‌باشد که ما به عنوان دارندگان خودرو با آن سر و کار داریم. خوشبختانه، نصب باتری جدید کار ساده‌ای است و ما به همه افراد توصیه می‌کنیم با رعایت چند نکته ساده باتری ماشین را خودشان تعویض کنند. شما می‌توانید صبح جمعه این کار را در گاراژ منزل انجام دهید و اطمینان داشته باشید که وسیله نقلیه شما از صبح شنبه و هر روز صبح حتی در سردترین روزهای سال شروع به کار خواهد کرد. در اینجا نحوه جدا کردن باتری قدیمی ماشین و نصب باتری جدید آورده شده است. قبل از اقدام به نصب باتری ماشین، یادتان باشد که شما به یک باتری نیاز دارید که با ویژگی‌های خودروی شما هماهنگ باشد. پس به نکاتی مثل ابعاد باتری و حداکثر فضای موجود برای باتری، آمپر باتری فابریک، میزان مصرف و قدرت ماشین توجه داشته باشید. این نکات بسیار مهم هستند، زیرا باتری‌های خودرو با اندازه و ظرفیت‌های الکتریکی متفاوتی تولید می‌شوند و شما باید یک باتری متناسب با اندازه سینی یا جای باتری خودروی خود خریداری کنید. برای تعویض باتری نکات زیر را انجام دهید:

۱- برای پیدا کردن جای باتری، کتابچه راهنمای خودرو را بررسی کنید. در بسیاری از وسایل نقلیه جدید، باتری خودرو در فضای زیر کاپوت قرار دارد، اما در برخی خودروها ممکن است در صندوق عقب، زیر کف اتومبیل یا حتی دور از چشم در پشت چرخ قرار بگیرند.

۲- قطب‌های مثبت و منفی و کابل‌های وصل شده به آن را شناسایی کنید. ممکن است یک پوشش پلاستیکی قرمز روی قطب مثبت وجود باشد و یا کابل وصل شده به آن قرمز باشد. همچنین باید یک نماد “+” روی باتری وجود داشته باشد.

۳- با استفاده از آچار، مهره یا پیچ را شل کنید (پیچی که ترمینال منفی و کابل را در قطب منفی باتری محکم می‌کند).

۴- هنگامی که پیچ و مهره را شل می‌کنید، ابتدا از غلطک ترمینال استفاده کنید تا کابل و ترمینال را از قطب باتری منفی جدا کنید. همین کار را با ترمینال مثبت هم انجام دهید.

باتری ماشین

۵- گیره یا سیستم نگهدارنده را بردارید (سیستم نگهدارنده، باتری را در جای خود نگه می‌دارد) و قطعات و اتصال دهنده‌ها را کنار بگذارید تا از ریختن یا استفاده نادرست از آن‌ها جلوگیری کنید.

۶- باتری را با احتیاط زیاد بلند کنید (آمادگی داشته باشید، ممکن است باتری کمی سنگین باشد). اگر بست‌ها در بالای باتری قرار دارند، بر خلاف آن، می‌توانید از تسمه حمل باتری استفاده کنید.

۷- پایانه‌های متصل به انتهای کابل باتری را بررسی کنید تا از تمیز بودن و عدم زنگ‌زدگی آن اطمینان حاصل شود. اگر اینطور نیست، آنها را با استفاده از ابزار تمیز کننده ترمینال پاک کنید. تمیزکننده ترمینال یک ابزار ویژه است که بر روی قطب قرار می‌گیرد، با یک برس دیگر که درون گیره قرار می‌گیرد. در صورت عدم موفقیت یک قلم‌مو می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. هرچه قطب‌ها و گیره‌های ترمینال تمیزتر باشند، ارتباط بهتر و مثبت‌تری با باتری برقرار خواهد شد.

۸- باتری را طوری تنظیم کنید که قطب قرمز و مثبت با ترمینال مثبت و موقعیت کابل مطابقت داشته باشد.

۹- باتری جدید را وارد کنید. سپس آن را با گیره یا سیستم نگهدارنده ایمن کنید، اگر به یاد داشته باشید سیستم نگهدارنده قبلا از آن جدا شده بود.

باتری ماشین

۱۰- درپوش‌های پلاستیکی را بردارید، همان درپوش‌هایی که قطب‌های باتری را پوشانده‌اند. سپس روی آن مقداری “گریس لیتیوم” اسپری کنید، این کار برای جلوگیری از سولفاته شدن و زنگ‌زدگی انجام می‌شود.

۱۱- قبل از اتصال ترمینال مثبت به بست مثبت، ابتدا یک لایه نازک از گریس را در قسمت‌های باتری و پایانه‌ها قرار دهید. گریس برای جلوگیری از رسوب و زنگ‌زدگی اعمال می‌شود که می‌تواند از شارژ باتری جلوگیری کند. در صورت نداشتن گریس، می‌توانید از وازلین معمولی استفاده کنید. با استفاده از آچار، اتصال را محکم کنید تا سفت شود. سپس برای بست منفی و ترمینال منفی نیز تکرار کنید.

۱۲- سعی کنید باتری را تکان دهید. اگر حرکت می‌کند، گیره یا سیستم نگهدارنده را محکم کنید.

نکته:
– از رها کردن باتری قدیمی در زباله‌ها خودداری کنید. این باتری‌ها به شدت آلوده هستند و باعث صدمه به محیط زیست می‌شوند.

– به علت وجود اسید سولفوریک در باتری، در صورت برخورد مایع باتری با لباس یا پوستتان دچار آسیب خواهید شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. […] است باتری آن فرسوده شده باشد. معمولاً باید هر ۲-۴ سال باتری اتومبیل خود را تعویض کنید، در غیر این صورت باتری خودرو به طور مرتب خالی می‌شود. […]

  2. […] باید باتری آن را تعویض و اتصالات آن را تمیز کنید. اگر در تعویض باتری خودرو تجربه‌ای ندارید بهتر است این کار را به یک تکنسین سرویس […]

  3. […] واحد محسوب می‌شوند. با این حال، برخی باتری‌ها مانند باتری اتومبیل نمی‌توانند به مدت طولانی دوام بیاورند. به همین دلیل […]

  4. […] ارائه می‌شود و در صورت بروز هر گونه مشکلی می‌توانید باتری را تعویض کنید. به گفته این شرکت، شما می‌توانید انتظار عمر ۳ تا ۱۰ سال […]

  5. […] روش برای شارژ کردن باتری خودرو وجود دارد: اینکه باتری خودرو را تعویض کنید یا با یک شارژر خارجی آن را شارژ کنید. در شرایط عادی، هر […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.