علت خالی شدن باتری ماشین

خالی شدن باتری ماشین مشکلی است که ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد. وقتی صبح زود قصد داریم با ماشین به سرکار برویم و ناگهان خودرو روشن نمی‌شود. در این شرایط اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید این است که باتری ماشین خالی شده است. اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

باتری اتومبیل مهمترین قطعه برای شروع رانندگی و روشن شدن وسیله نقلیه است. این نیرو را از موتور استارتر به شاخه‌های جرقه می‌فرستد و سوخت اتومبیل را روشن می‌کند و در عین حال به سیستم‌های دیگر نیز قدرت لازم را ارائه می‌دهد. این شامل روشن شدن چراغ‌ها، رادیو، تهویه هوا و موارد دیگر می‌باشد. در واقع دلیل تعبیه باتری در خودرو تامین برق لازم برای استارت زدن و روشن ماندن برخی از اجزای ماشین (چراغ و رادیو) هنگام خاموش بودن خودرو است. اما باتری ماشین ممکن است به ۸ دلیل زیر تخلیه شود:

۱- خطای انسانی
شاید شما هم این تجربه را داشته‌ باشید که به دلیل سهل انگاری یادتان رفته باشد چراغ‌های خودرو را خاموش کنید، یا موقع برگشت از محل کار آنقدر خسته هستید که اصلا فکرش را نمی‌کنید و چراغ‌های جلوی اتومبیل را روشن گذاشته یا آن را به طور کامل خاموش نمی‌کنید، یا حتی بعضی از چراغ‌های داخلی آن را روشن می‌گذارید، در نتیجه در طول شب باتری ماشین تخلیه می‌شود و صبح خودرو شروع نمی‌شود. اگر چراغ جلو را روشن گذاشته باشید، بسیاری از اتومبیل‌های جدید به شما هشدار می‌دهند، اما ممکن است هشدارهایی برای سایر اجزای آن وجود نداشته باشد.

۲- شارژ نامناسب
اگر سیستم شارژ خودرو به درستی کار نکند، باتری ماشین حتی در هنگام رانندگی نیز می‌تواند تخلیه شود. بسیاری از اتومبیل‌ها چراغ، رادیو و سایر سیستم‌های خود را از طریق دینام تغذیه می‌کنند که در صورت بروز مشکل در شارژ، می‌تواند باعث تخلیه باتری شود. گاهی ممکن است الترناتور تسمه‌های گشاد یا تنش‌گیرهای فرسوده داشته باشد که از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند.

خالی شدن باتری ماشین

۳- اتصالات باتری
گاهی ممکن است خالی شدن باتری ماشین از اتصالات باتری باشد؛ یعنی این اتصالات خراب شده یا شل شده باشند. در صورتی که در تعمیر خودرو سررشته دارید؛ این اتصالات را بررسی کنید، در غیر این صورت به یک متخصص مراجعه نمایید.

۴- الترناتور معیوب
دینام (Alternator) یا ژنراتور، تولیدکننده برق در ماشین است و وظیفه شارژ باتری را بر عهده دارد. یک الترناتور باتری را دوباره شارژ می‌کند و به سیستم‌های الکتریکی خاصی مانند چراغ، رادیو، تهویه هوا و پنجره‌های اتوماتیک قدرت می‌دهد. اگر الترناتور یک دیود بد داشته باشد، باتری خودرو می‌تواند تخلیه شود. دیود بد در الترناتور می‌تواند باعث گردش جریان شود، به طوری که در هنگام خاموش شدن موتور نیز شارژ می‌شود و صبح با یک باتری خالی مواجه می‌شوید.

۵- درجه حرارت شدید
آب و هوای بسیار گرم (بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت) یا بسیار سرد (زیر ۱۰ درجه فارنهایت) می‌تواند باعث افزایش بلورهای سولفات سرب شود. اگر ماشین در چنین شرایطی بیش از حد باقی بماند، ساخت سولفات می‌تواند به ماندگاری باتری آسیب برساند. در این شرایط به مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارید تا ماشین شارژ شود. بنابراین بهتر است ماشین را در پارکینگ‌های سرپوشیده و در دمای متعادل نگه دارید.

۶- درایوهای کوتاه
اگر بیش از حد از درایوهای کوتاه استفاده کنید ممکن است باتری شما قبل از زمان مصرف از بین برود. باتری خودرو هنگام روشن شدن اتومبیل بیشترین توان را از آن خود می‌کند. خاموش شدن وسیله نقلیه قبل از شارژ مجدد می‌تواند توضیح دهد که چرا باتری همچنان در حال خالی شدن است یا به نظر نمی‌رسد که دوام زیادی داشته باشد.

خالی شدن باتری ماشین

۷- خوردگی یا گشاد شدن کابل‌های باتری
در صورت خراب بودن اتصالات باتری، سیستمِ شارژ نمی‌تواند باتری را خاموش کند. اسیدِ باتری خورنده است؛ در این شرایط ممکن است خردگی باتری باعث خراب شدن اتصالات باتری شود. بنابراین باید آن‌ها را از نظر آلودگی و نشانه‌های خوردگی بررسی کرده و با استفاده از پارچه یا مسواک تمیز کنید. این کار را زمانی انجام دهید که ماشین کاملاً خاموش است. در صورت تمیز کردن سطوح، احتمال تخلیه باتری کاهش می‌یابد. کابل‌های سست، راه اندازی موتور را نیز دشوار می‌کنند، زیرا آنها نمی‌توانند جریان الکتریکی را به طور موثر انتقال دهند.

۸- باتری قدیمی
اگر باتری شما قدیمی یا ضعیف باشد، به طور کامل شاررژ نخواهد داشت. اگر ماشین شما به طور مداوم شروع به کار نمی‌کند، ممکن است باتری آن فرسوده شده باشد. معمولاً باید هر ۲-۴ سال باتری اتومبیل خود را تعویض کنید، در غیر این صورت باتری خودرو به طور مرتب خالی می‌شود. برخی خودروها به دلایل شرایط خاص زودتر از سایرین خراب می‌شوند و باید زودتر تعویض یا تعمیر شوند.

با باتری خالی چه باید کرد؟
داشتن یک باتری خراب که شارژ نمی شود، ناامید کننده است و علت فهمیدن آن می‌تواند مشکل باشد. با فرض اینکه علت تخلیه باتری خطای انسانی نباشد، شما به کمک یک مکانیک مجرب نیاز دارید که بتواند مشکلات الکتریکی خودرو را تشخیص دهد و آن‌ها را رفع کند.

منبع: Drain Car Battery

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.