علت روشن شدن نشانگر سیستم لغزش (Slip Light) و آموزش رفع آن

روشن شدن چراغ یا نشانگر مربوط به سیستم لغزش (Slip Light) به این معنی است که سیستم کنترل کشش خودروی شما مشکلی دارد.

به گزارش مسترماشین باز، خودروی شما مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای است که باعث می‌شود تجربه‌ی رانندگی کنترل شده و لذت بخش تری داشته باشید.

یکی از این سیستم‌ها، کنترل دینامیکی خودرو (VDC) است که برای بهبود کشش و توزیع گشتاور روی چرخ‌ها طراحی شده است. اگر مشکلی در کشش خودرو شما ایجاد شود؛ ممکن است نشانگر لغزش روی داشبورد روشن شود.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به معنای نشانگر سیستم لغزش می‌اندازیم و دلایل روشن شدن آن را ذکر می‌کنیم و در نهایت روش‌هایی برای برطرف کردن آن پیشنهاد می‌دهیم.

Slip Light یا چراغ نشانگر سیستم لغزش چیست؟

در صورت بروز مشکل در سیستم کنترل کشش، نشانگر سیستم لغزش روی داشبورد خودرو روشن می‌شود.

در این سیستم، سنسورها روی چرخ‌های خودرو قرار دارند و داده‌ها را به ماژول کنترل نیرو (PCM) منتقل می‌کنند.

با این داده‌ها، PCM برآورد می‌کند که آیا خودرو در یک چرخ خاص، کشش را از دست داده و یا به درستی عمل می‌کند و در نهایت می‌تواند به‌طور اتوماتیک نیرویی را که از موتور به چرخ‌های آسیب‌دیده وارد می‌شود را تنظیم کند تا کشش بهتری ایجاد شود.

در حالت عادی، نشانگر لغزش برای یک ثانیه روشن می‌شود تا دوباره خودرو کشش مورد نیازش را به دست آورد. سپس، دوباره خاموش می‌شود. با این حال، زمانی که نشانگر لغزش روشن شده و روشن بماند؛ یک مشکل بزرگ در خودرو رخ داده است.

علت روشن شدن نشانگر لغزش در داشبورد

شایع‌ترین علت روشن شدن نشانگر لغزش، معیوب بودن سنسور چرخ یا ABS معیوب است. همچنین این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی ماژول کنترل ABS یا سیم کشی معیوب باشد.

شایع‌ترین دلایل روشن شدن نشانگر لغزش در خودرو:

سنسور چرخ معیوب

سنسورهای چرخ که با نام سنسور ABS نیز شناخته می‌شوند؛ وظیفه ارسال داده‌ها به PCM را دارند. روی هر چرخ یک سنسور قرار دارد.

هنگامی که یک چرخ با سرعتی متفاوت از چرخ‌های دیگر حرکت می‌کند؛ سنسور به PCM علامت می‌دهد که کشش از بین رفته است.

با این حال، زمانی که سنسور چرخ خراب باشد؛ داده‌های اشتباه به PCM ارسال کرده و باعث اختلال در عملکرد سیستم کنترل کشش می‌شود. اگر این اتفاق رخ دهد؛ نشانگر لغزش روی داشبورد و همچنین چراغ هشدار ABS روشن خواهد شد.

حلقه‌های ABS معیوب

در هر چرخ، حلقه‌های ABS نیز وصل شده است. دلیل اینکه سنسور چرخ قادر است؛ سرعت چرخ را تعیین کند؛ حلقه‌ی ABS است. در واقع سنسورها برای اندازه گیری سرعت به حلقه‌ها نیاز دارند.

هنگامی که یک حلقه ABS خراب می‌شود؛ سنسور، سرعت چرخ را اشتباه تعیین می‌کند. با این اطلاعات نادرست، داده‌ی اشتباه به PCM ارسال می‌شود. این مشکلات باعث می‌شود نشانگر سیستم لغزش روشن شود.

معیوب بودن واحد کنترل ABS

واحد کنترل ABS مغز کل عملیات نامیده می‌شود. این بخش حیاتی سنسورهای ABS را کنترل کرده و با کنترل فشار ترمز با کمک مدولاتور ABS پاسخ می‌دهد.

هنگامی که واحد کنترل ABS معیوب شود؛ چراغ ABS و چراغ سیستم لغزش روشن خواهد شد. در این شرایط با یک اسکنر تشخیصی، می‌توان مشکل را پیدا کرد.

سیم کشی خراب و معیوب

سیستم ABS شامل سیم‌های زیادی است که همه آنها باید در شرایط خوب و سالمی باشند تا سیگنال‌ها را ارسال کنند. اگر بین سنسور چرخ و واحد کنترل ABS سیم معیوبی وجود داشته باشد؛ چراغ‌های هشدار سیستم لغزش روشن خواهد شد.

گاهی اوقات، یک سیم فقط شل می‌شود و به راحتی می‌توان آن را دوباره وصل کرد. با این حال، پیدا کردن سیم معیوب سخت است.

رفع مشکلاتی که باعث روشن شدن نشانگر سیستم لغزش می‌شوند:

برای خاموش کردن نشانگر سیستم لغزش، باید بفهمید که خطا از کجاست؟

اگر نشانگر روشن و دوباره خاموش شد؛ احتمالاً در جاده‌ای لغزنده رانندگی می‌کنید و سیستم همانطور که باید کار می‌کند و مشکلی وجود ندارد.

اما اگر نشانگر روشن شد و دیگر خاموش نشد؛ ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که باید تعمیر شود.

اگر نشانگر لغزش به دلیل خراب بودن سنسور چرخ روشن شد؛ این بخش باید تعویض شود. در برخی شرایط، می‌توانید سنسور را تمیز کرده و دوباره آن را نصب کنید.

اگر مشکل از سنسور نیست؛ بهتر است نگاهی به سیم‌کشی‌ها بیندازید تا مطمئن شوید که اتصالات و سیم‌ها سالم هستند. درصورتی که سیم کشی فرسوده است؛ بهتر است آن را تعویض کنید.

اگر نیاز به تعویض واحد کنترل ABS باشد؛ هزینه‌ی شما اندکی بیشتر خواهد شد.

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن مشکل استفاده از یک اسکنر OBD2 سازگار است.

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.