نحوه صحیح استفاده از خودروهای هیبریدی

خودرو هیبریدی نسلی از خودروهای دوستدار طبیعت است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از نقاط فروش خودروهای هیبریدی است. اما این بسیار مایوس کننده است که صرفه جویی در مصرف سوخت وعده داده شده توسط خودروسازان را نادیده بگیرید. گاهی مصرف سوخت در خودروهای هیبریدی افزایش پیدا می‌کند، دلیل این امر چیست؟ خوب، دلیل آن بسیار ساده است زیرا می‌تواند ناشی از جهل شما در نحوه صحیح استفاده از خودروهای هیبریدی باشد! نکات سادۀ ارائه شده به شما کمک می‌کند تا به یک اقتصاد سوخت چشمگیر برسید.

چگونه از خودروهای هیبریدی به نحو صحیح استفاده کنیم؟

عادت‌های رانندگی شخصی بر عملکرد ماشین تأثیر می‌گذارد. خودروهای هیبریدی نسبت به اتومبیل‌های سنتی بنزینی حساس‌تر هستند، بنابراین سبک‌های غلط رانندگی احتمالاً بیشتر بر آنها تأثیر می‌گذارد. برای افزایش مسافت پیموده شده توسط خودروهای هیبریدی و بهبود عملکرد کلی آن‌ها این پیشنهادات را دنبال کنید:

برای فاصله‌های کوتاه از حالت EV استفاده کنید

رانندگی در حالت EV به معنای بیرون کشیدن نیرو از باتری است. در حالت EV خودرو از قدرت الکتریکی با توجه به شرایط استفاده می‌کند، از سوی دیگر در حالت HEV پیکربندی پلاگین در مصرف باتری شبیه یک هیبرید معمولی است. این ویژگی پتانسیل را برای رانندگی کارآمد ایجاد می‌کند، اما شما باید با دقت از این حالت استفاده کنید. در این حالت، ماشین قدرت کمی دارد، بنابراین برای مسافت‌های کوتاه با سرعت کم بهترین نتیجه را کسب می‌کند. هنگام رانندگی در پارکینگ یا بیرون آوردن اتومبیل از گاراژ یا رفتن برای خرید، از آن استفاده کنید. با شتاب در این حالت، باتری را هدر خواهید داد.

استفاده از خودروهای هیبریدی

برای رانندگی در بزرگراه به حالت ECO تغییر دهید

هدف اصلی این گزینه کاهش مصرف سوخت با کاهش سطح شتاب است. با این وجود اگر ندانید چگونه ماشین هیبریدی را به روشی صحیح هدایت کنید، نمی‌توانید به اثر دلخواه برسید. حالت ECO سرعت یا قدرت موتور را تغییر نمی‌دهد به جز کاهش حساسیت شتاب دهنده که باعث می‌شود از سوخت کمتری استفاده شود. ECO یا همان Economy در اصل راهی برای کنترل مصرف سوخت خودرو است. سیستم ECO باعث می‌شود تا استهلاک ماشین کاهش پیدا کند و همین امر، عمر خودرو را بیشتر می­‌کند.

سرعت خود را پایین نگه دارید

بازده سوخت خودروی هیبریدی زمانی کاهش خواهد یافت که شما با سرعتی بیش از ۵۵ مایل یا ۸۸ کیلومتر رانندگی کنید. اگر شما با ست کردن کروز کنترل روی سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید، سعی کنید در سراشیبی آن را خاموش کنید. سعی کنید در بزرگراه‌ها با سرعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید. با فعال کردن کروزکنترل، در این صورت احتمال کمتری وجود دارد که سرعت خود را با سرعت افزایش دهید.

استفاده از خودروهای هیبریدی

از ترمز سخت خودداری کنید

فشار ناگهانی پدال ترمز برای انواع وسایل نقلیه مضر است و در خودروهای هیبریدی باعث از بین رفتن قدرت می‌شود. اصطکاک موجود در ترمزها به سرعت برق را تخلیه می‌کند. عمل سریع به سیستم ترمز احیا کننده زمان کافی نمی‌دهد تا به مرحله اجرا برسد و انرژی از دست رفته را بازیابی کند. ترمز احیا کننده به شما این امکان را می‌دهد تا توان باتری ماشین خود را تقویت کنید. هیبریدها از یک تکنولوژی موسوم به ترمز احیا کننده (regenerative braking) بهره می‌برند این به این معنی است که انرژی تولید شده توسط ترمزها که به عنوان گرما درخودروهای معمولی هدر می‌رود برای شارژ باتری هیبریدی خود استفاده می‌شود. شما باید هنگامی که یک چراغ ترمز از فاصله قابل رویت است فشار را روی پدال کاهش دهید تا زمان کافی برای بازگشت انرژی به سیستم فراهم شود. در صورت آشنایی با مسیر عمدتاً امکان پذیر است و می‌توانید توقف را پیش بینی کنید.

حالت آزاد کمک خواهد کرد

درست مانند خاموش شدن قبل از ترمز، حالت آزاد نیز به ماشین هیبریدی کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته را بازیابی کند. یک مدل ترکیبی می‌تواند وقتی راننده پا را از پدال گاز خارج کند، هر انرژی چرخشی را به برق تبدیل کند. این انرژی مجدد باعث افزایش قدرت باتری می‌شود که به نوبه خود انرژی بیشتری را در زمان رانندگی تأمین می‌کند.

منبع: drive hybrid car efficiently

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.