آیا واقعاً خودروهای الکتریکی برای محیط زیست مناسب‌ترند؟

نگرانی‌های روزافزون در مورد آلودگی‌های ناشی از موتورهای احتراقی باعث شده تا گرایش به سمت خودروهای الکتریکی بیشتر شود. طبق آمار منتشر شده توسط انجمن (SMMT)، فروش خودروهای الکتریکی در مقایسه با سال قبل بسیار افزایش یافته است.

به گزارش مسترماشین باز؛ با این که خودروهای الکتریکی (EV) به سرعت در حال رشد هستند؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا واقعاً این خودروهای برقی برای محیط زیست مناسب‌ترند؟

آلایندگی صفر

از لحظه‌ای که یک خودروی الکتریکی وارد جاده می‌شود؛ هیچ آلاینده‌ای از اگزوز تولید نمی‌کند، اما همچنان مقداری آلودگی از لاستیک و ترمز تولید خواهد شد. با این حال، تأثیر زیست محیطی، قبل از خروج یک خودروی الکتریکی از کارخانه رخ می‌دهد.

گزارشی از سوی آژانس محیط زیست اروپا (EEA) نشان می‌دهد که آلاینده‌های ناشی از تولید خودروهای الکتریکی با باتری (BEV) به طور کلی بیشتر از تولید خودروهای موتور احتراق داخلی (ICEV) است.

یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که انتشار CO2 ناشی از تولید خودروهای الکتریکی ۵۹ درصد بیشتر از تولید خودروهای موتور احتراق داخلی سنتی (ICEVs) است.

این انتشار و گازهای مضر بیشتر در فرآیند تولید باتری است، چیزی که طبق ادعای EEA می‌تواند اصلاح شود.

با این حال، هنگامی که یک وسیله نقلیه الکتریکی وارد جاده می‌شود؛ بخش عمده‌ای از آلاینده‌های آن قبلاً تولید شده است. در حالی که با وارد شدن خودروها با موتورهای احتراقی، یک دوره طولانی تولید گازهای گلخانه‌ای آغاز خواهد شد.

نگرانی‌های در مورد تولید باتری

بیشتر باتری‌های خودرو در چین، کره جنوبی و ژاپن ساخته می‌شوند.

گزارش EEA3 نشان داد که در چین، ۳۵ تا ۵۰ درصد از کل انتشارات تولید EV از مصرف برق برای تولید باتری است. این انتشارات تا سه برابر بیشتر از ایالات متحده است.

پیش‌بینی می‌شود در چین نسبت انرژی‌های تجدیدپذیر در برق از حالا تا سال ۲۰۲۵ به شدت افزایش یابد.

کاهش ۳۰ درصدی شدت کربن در سراسر جهان باعث کاهش ۱۷ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید باتری تا سال ۲۰۳۰ خواهد شد.

باتری‌های لیتیومی

باتری‌های لیتیومی موجود در خودروهای الکتریکی به طور معمول از فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و آهن تشکیل شده‌اند. بهبود تکنیک‌های تولید انرژی و فن‌آوری پیشرفته‌تر ساخت باتری باعث اتکای کمتری به مواد خام می‌شود. این بدان معناست که ماشین‌های الکتریکی سبزتر می‌شوند، زیرا وسایل مورد نیاز برای تولید و نیرو دادن به آن‌ها تأثیرات زیست‌محیطی کمتری خواهند داشت.

آیا لیتیوم و سایر فلزات کمیاب کافی برای رفع نیاز تولید باتری موجود است؟

به طور گسترده گزارش شده است که عرضه جهانی باتری‌های لیتیوم برای خودروهای الکتریکی در حال افزایش است.

در سطح جهانی، هم تولید باتری و هم تولید لیتیوم و سایر فلزات گرانبها به سرعت در حال افزایش است.

در سال ۲۰۱۸ قیمت‌های لیتیوم، کبالت، گرافیت و نیکل که همگی در تولید خودروهای برقی استفاده می‌شوند، پس از افزایش قیمت‌ها در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷۵ به میزان قابل‌توجهی کاهش یافتند که نشان می‌دهد بازارها به عرضه بلندمدت این فلزات اطمینان دارند.

باتری خودروهای الکتریکی چقدر دوام می‌آورد؟

اگر یک خودروی الکتریکی مدرن به خوبی نگهداری شود می‌تواند قبل از از دست دادن ظرفیت باتری، مسافت ۲۴۱۳۵۰ کیلومتر  و یا بیشتر را طی کند. اما اگر شارژر سریع روش غالب شارژ ماشین بوده، این رقم کاهش می‌یابد.

در برخی مواقع، هزینه‌ی بازیافت یا تعویض باتری بسیار بیشتر از ارزش خودرو است.

در حال حاضر هیچ فرآیند استانداردی برای بازیافت باتری‌ها وجود ندارد، اما در صورتی که راهکارهایی به کار گرفته شود خودروهای الکتریکی بیشتر از قبل دوستدار محیط زیست خواهند بود.

طبق گزارشان بازیابی مواد باتری‌ها می‌تواند منجر به کاهش ۶ تا ۵۶ درصدی انرژی و کاهش ۲۳ درصدی گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با تولید مجدد مواد شود.

آیا آینده وسایل نقلیه به سمت خودروهای برقی پیش خواهد رفت؟

شبکه ملی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۴۰ ۳۶ میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جاده‌های بریتانیا وجود داشته باشد. رقمی که قبل از برنامه دولت برای جلو بردن ممنوعیت فروش بنزین و گازوئیل جدید تا سال ۲۰۳۵ فاش شده بود.

همه چیز نشان می‌دهد که خودروهای برقی با باتری؛ آینده‌ی سیستم حمل و نقل هستند. در این میان ممکن است خودروهای هیبریدی و هیدروژنی نیز به رقابت با این خودروها بپردازند؛ اما از آنجا که این خودروها هنوز در ابتدای راه هستند؛ برنده خودروهای برقی هستند.

خودروهای هیدروژنی ممکن است آینده‌ای قوی در ژاپن داشته باشد، اما تنها از طریق سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ از سوی دولت.

تأثیر شارژ EV بر شبکه ملی

شارژ خودروهای برقی تاثیر زیادی بر میزان مصرف برق و شبکه‌ی ملی آن دارد. در این میان تأمین کنندگان برق سخت کار می‌کنند تا تقاضای اضافی ناشی از شارژ خودروهای برقی را پیش بینی کنند.

به طور مثال سیستم شبکه‌ی برق بریتانیا در سال ۲۰۱۹ تخمین زدند که ۶۳۰۰۰ خودروی برقی از شبکه خود شارژ می‌کنند و تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۴٫۱ میلیون خواهد رسید.

شارژ هوشمند چیست؟

شارژ هوشمند شامل زیرساخت‌ها و تعرفه‌های برقی است که به مالکان خودروهای برقی این امکان را می‌دهد در صورت شارژ در زمان‌های که مصرف برق پایین است؛ هزینه‌ی کمتری بپردازند.

به عنوان مثال، کاربری که تعرفه هوشمند را انتخاب کرده ممکن است ساعت ۶ بعد از ظهر خودروی برقی خود را به برق وصل کند، اما تا اواخر عصر همان روز که مصرف برق زیاد است؛ خودرو شارژ نشود.

نتیجه گیری: آیا خودروهای الکتریکی برای محیط زیست مناسب هستند؟

شواهد می‌گوید که اینطور هستند. تردیدی وجود ندارد که خودروهای برقی مناطق شهری ما را پاک‌تر و ساکت‌تر می‌کنند. در جاده آن‌ها میزان انتشار بسیار کمتری نسبت به خودروهای سوخت فسیلی دارند.

چالش موجود کاهش انتشار گازهای گلخانه از طریق تولید خودروهای الکتریکی است.

بنابراین تولید انرژی پاک‌تر، طرح‌های بازیافتی و بهبود فناوری باتری‌ها نیاز است تا این خودروها در فرایند تولید نیز دوستدار محیط زیست باشند.

منبع: rac.co.uk

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.