دلایل کشیدن شدن خودرو به یک سمت در حین رانندگی

رانندگی با خودرویی که همیشه به سمت راست یا چپ کشیده می‌شود؛ هم آزار دهنده است و هم بسیارخطرناک. با ما همراه باشید تا با دلایل کشیدن شدن خودرو به یک سمت در حین رانندگی آشنا شوید.

به گزارش مسترماشین باز، شایع‌ترین دلیلی که خودرو در حین رانندگی، شتاب و یا ترمز به سمت راست یا چپ کشیده می‌شود؛ تراز نبودن چرخ‌ها یا فشار نامناسب لاستیک است. همچنین این مشکل ممکن است ناشی از مشکل در بلبرینگ چرخ یا سایر قطعات سیستم تعلیق باشد.

علل کشیده شدن خودرو به یک سمت در حین رانندگی

  1. باد تایر

این ساده‌ترین دلیل کشیده شدن خودرو به یک سمت است که رفع آن نیز بسیار آسان و کم هزینه خواهد بود. زمانی که میزان باد تایرها یکسان نیست؛ خودرو در حین رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود.

اگر فشار و باد یک تایر نسبت به بقیه خیلی زیاد یا کم باشد؛ ارتفاع آن نسبت به بقیه لاستیک‌ها تغییر می‌کند. این مشکل منجر عدم تراز لاستیک‌ها می‌شود.

بنابراین به تعمیرگاه بروید تا باد لاستیک‌ها را تنظیم شده و خودرو تراز شود.

  1. تراز چرخ

اگر لاستیک‌ها مشکلی ندارند؛ ممکن است مشکل از چرخ باشد. اگر چرخ‌ها و محورهای آن سالم و تراز نباشد؛ خودرو در حین رانندگی به یک سمت تمایل دارد.

شما می‌توانید با نگاه کردن به فرمان این مشکل را تشخیص دهید.

  1. بلبرینگ چرخ خراب

یاتاقان‌های چرخ به مرور زمان فرسوده و خراب می‌شوند و ممکن است با نشانه‌هایی متوجه این مشکل شوید. قبل از اینکه مشکل کشیده شدن خودرو به یک سمت بروز کند؛ شما حتماً با مسائلی مانند صدای سابیده شدن تایرها و یا لرزش فرمان رو به رو شده‌اید.

زمانی که بلبرینگ چرخ خراب شود؛ باید خودرو را نگه دارید؛ رانندگی با بلبرینگ‌های خراب، بسیار خطرناک است.

  1. فرسوده شدن سیستم تعلیق یا فرمان

اگر مشکل لاستیک یا بلبرینگ چرخ نیست؛ باید عمیق‌تر به موضوع نگاه کنید. در برخی شرایط، ممکن است سیستم فرمان یا سیستم تعلیق خراب شده باشد.

به طور کلی، سیستم تعلیق و فرمان باید سالانه مورد بررسی قرار گیرند.

دلایل کشیده شدن خودرو به یک سمت در حین ترمز

Car Pulling

  1. لنت ترمز آسیب دیده

اگر یکی از لنت ترمزها آسیب ببیند و یا کیفیت لنت ترمز پایین باشد و دچار ترک خوردگی شود؛ در حین ترمز مخصوصاً ترمز شدید، خوردو به یک سمت کشیده می‌شود.

با گذشت زمان، ترک لنت ترمز ممکن است عمیق‌تر ‌شود و در نتیجه مواد اصطکاکی ترمز خارج ‌شوند. با کم شدن مواد لنت ترمز، عملکرد سیستم توقف خودرو با مشکل مواجه می‌شود و علیرغم ترمز ضعیف، خودرو شما در حین ترمز گرفتن به یک سمت جاده تمایل دارد.

  1. مشکل در کالیپر ترمز

کالیپر ترمز بخشی جدایی ناپذیر از سیستم توقف خودرو است که می‌تواند باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت شود. اگر کولیس‌ها به درستی نگهداری نشوند؛ ممکن است بچسبند.

هر زمان که کالیپر ترمز چسبنده شود؛ نیروی ترمز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، باعث می‌شود که خودرو به یک سمت کشیده شود.

دلایل تمایل و کشیده شدن خودرو به یک سمت در حین شتاب گیری

car-acceleration-

  1. تعلیق نامناسب

اگر در حین شتاب گیری متوجه کشیده شدن و تمایل خودرو به یک سمت شدید؛ در بیشتر مواقع مشکل مربوط به تراز سیستم تعلیق است.

در داخل لاستیک‌ها تسمه‌های شعاعی وجود دارد. این تسمه‌ها، لاستیک را به شکل دایره‌ای نگه می‌دارند. اما با ایجاد مشکل در تراز خودرو، تسمه‌ها می‌توانند بشکنند؛ که در این صورت تایر شکل دایره‌ای خود را از دست داده و در نهایت در حین شتاب گیری به یک سمت متمایل می‌شود.

برای رفع این مشکل، به یک تایر جدید و تراز کردن خودرو نیاز دارید.

  1. سیستم تعلیق آسیب دیده

سیستم تعلیق برای خنثی کردن فشار و حرکت روان روی دست اندازها و چاله وچوله های جاده طراحی شده است. این سیستم باعث می‌شود شما در حین رانندگی سواری نرم و بهتری را تجربه کنید.

اگر در حین شتاب گیری متوجه شده‌اید خودروی شما به یک سمت تمایل دارد؛ مشکل در سیستم تعلیق خودرو استم. مکن است یک جزء آسیب دیده یا شل شده باشد. در این شرایط بازرسی کامل سیستم تعلیق توصیه می‌شود.

دلایل کشیده شدن خودرو به یک سمت در حین رانندگی بعد از تراز کردن چرخ‌ها

شایع‌ترین دلیلی که باعث می‌شود خودروی شما بعد از تراز کردن چرخ‌ها به یک سمت کشیده شود؛ تراز نشدن درست آن‌ها است.

اگر تعمیرکار این کار را به درستی انجام ندهد؛ خودرو شما در حین رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود. علاوه بر این ممکن است مشکل در سیستم تعلیق باشد.

اگر فشار باد لاستیک‌های خودرو را چک کردید و خودرو در یک راستا قرار دارد؛ اما همچنان احساس می‌کنید خودرو به یک سمت تمایل دارد؛ ممکن است مشکلات جدی‌تری وجود داشته باشد.

بنابراین بررسی کامل بلبرینگ چرخ، ترمز، سیستم تعلیق و سیستم فرمان ضروری است.

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.