انواع بوی بد خودرو و روش‌های از بین بردن آن

علاوه بر چراغ‌های هشدار داشبورد، بوها یکی از علائم خطری هستند که نشان می‌دهند مشکلی در خودروی شما وجود دارد؛ در این مقاله با  ۱۰ نوع بوی بد خودرو و روش‌های از بین بردن آن آشنا می‌شوید.

به گزارش مسترماشین باز، از بوی سوختن لاستیک گرفته تا تخم‌مرغ‌ فاسد، خودروها زمانی که با یک مشکل رو به رو می‌شوند؛ بوهای بدی تولید می‌کنند. بنابراین باید همیشه به بوی بدی که در حین روشن شدن خودرو و زمانی که در جاده هستید تولید می‌شود؛ توجه کنید.

درست مانند بررسی‌های بصری، شناسایی بوهای مختلف و مشکلات مربوط به آنها نیز می‌تواند در تشخیص مشکلات خودرو به شما کمک کند.

تشخیص زودهنگام این مشکلات می‌تواند از خرابی‌های بزرگ‌تر جلوگیری کند و به طور بالقوه در هزینه‌ی تعمیرات صرفه جویی کند.

انواع بوی بد خودرو و روش‌های از بین بردن آن

بنابراین، چه بوهایی نشان دهنده‌ی چه مشکلاتی در خودرو شما هستند؟ در اینجا به ۱۰ بویی که هرگز نباید نادیده بگیرید اشاره خواهیم کرد.

بوی سوختگی

اگرچه موتور خودرو برای کارکردن در دمای بالا طراحی شده است؛ اما هرگز نباید بوی سوختگی بدهد.

اگر موتور خودروی شما بوی سوختگی یا دود می‌دهد؛ ممکن است دو دلیل برای آن وجود داشته باشد: گرم شدن بیش از حد یا مشکلات در روغن موتور.

به طور کلی اگر موتور بیش از حد گرم شود؛ یک چراغ هشدار باید روی داشبورد ظاهر شود.

اگر فشار روغن کم و یا روغن نشتی داشته باشد؛ بوی سوختگی و دود استشمام می‌شود. مانند مشکل گرمای بیش از حد، در صورت وجود نقص در سیستم روغن، چراغ هشدار داشبورد روشن خواهد شد.

بوی کاغذ سوخته

سوزاندن کاغذ بوی خاصی دارد؛ بنابراین باید به راحتی آن را تشخیص دهید.

اگر در حین رانندگی ناگهان بوی سوختن کاغذ حس کردید؛ به احتمال زیاد از کلاچ که رویه‌های آن حاوی کاغذ است؛ متصاعد می‌شود.

بوی کلاچ بسیار رایج است و همیشه به معنای مشکل نیست.

اغلب زمانی ایجاد می‌شوند که یک راننده از کلاچ به درستی استفاده نمی‌کند؛ مثلاً آن را تا نیمه راه می‌فشارد. این باعث می‌شود کلاچ بلغزد و سطح آن بیش از حد گرم شود و بوی سوختگی کاغذ ایجاد شود.

در حین رانندگی، سعی کنید از پدال کلاچ زیاد استفاده نکنید. اگر بوی سوختن کاغذ از بین نرفت؛ ممکن است لازم باشد روکش‌های کلاچ را تعویض کرده و دنده را بررسی کنید.

بوی سوختن لاستیک

اگر یک راننده‌ی بدلکار هالیوودی هستید؛ بوی سوختن لاستیک ممکن است بیشتر به لاستیک‌های خودرویتان مرتبط باشد.

اما برای رانندگان عادی، بو به احتمال زیاد از محفظه موتور، به خصوص تسمه‌ها و شیلنگ‌ها است.

موتورهای خودرو دارای مجموعه‌ای از تسمه‌ها و شیلنگ‌های لاستیکی است؛ هنگامی که یکی از آن‌ها از کار می افتد یا خیلی سفت می‌شود؛ بوی لاستیک سوخته متصاعد می‌کند.

بیشتر بخوانید: دلایل استشمام بوی سوختگی در خودرو حین رانندگی

بوی تخم مرغ فاسد

بوی تخم مرغ گندیده ممکن است مربوط به مبدل کاتالیزوری باشد.

این بخش که در اگزوز برخی خودروها قرار دارد؛ برای تبدیل سولفید هیدروژن به دی اکسید گوگرد طراحی شده است. هنگامی که از کار می افتد گوگرد به بیرون متصاعد می‌شود و این همان مقصر اصلی بوی تخم مرغ فاسد است.

البته هنوز هم بسیاری از خودروهای مدرن دارای مبدل کاتالیزوری نیستند؛ بنابراین بعید است این چنین بویی را استشمام کنید.

بوی شیرین و شربت

این بوی غیرمعمول ممکن است در حین پارک کردن خودرو یا زمانی که استارت می‌زنید؛ پخش شود.

اگر متوجه بوی شیرین و شربت شده‌اید؛ به احتمال زیاد سیستم خنک کننده‌ی خودرو نشتی دارد و مایع خنک کننده/ضد یخ از سیستم مهر و موم شده‌ی آن خارج شده است.

ضد یخ خودرو حاوی اتیلن گلیکول است؛ یک ترکیب شیمیایی که به دلیل بوی شیرینش شناخته شده است.

هنگامی که سیستم خنک کننده نشتی دارد؛ این مایع می‌تواند از زیر خودرو تخلیه شده و روی جاده بریزد و بوی شیرینی ایجاد کند.

در صورت نشتی، تعمیر سیستم خنک کننده نه تنها برای جلوگیری از گرمای بیش از حد خودرو اهمیت دارد؛ بلکه برای محیط زیست، حیوانات خانگی و حیات وحش نیز حیاتی است.

حیوانات با بوی شیرین جذب می‌شوند؛ بنابراین هر گونه نشتی که ممکن است در زیر خودروی شما جمع شده باشد؛ را تمیز کنید.

بوی کپک زدگی

وقتی هوا در بهار گرم‌تر می‌شود؛ ممکن با روشن کردن تهویه، بوی مشابه کپک زدگی را استشمام کنید.

با گذشت زمان، سیستم‌های تهویه مطبوع ممکن است با گرد و غبار، خاک و زباله مسدود شوند؛ در این حالت با روشن کردن تهویه، بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد.

علاوه بر این رطوبت در سیستم تهویه می‌تواند باعث ایجاد کپک شود.

راه حل؟

از ضد عفونی کننده خودرو استفاده کنید تا بوی بد و باکتری‌ها از بین بروند. اگر هنوز مشکلی در تهویه هوا وجود دارد؛ خودروی خود را برای شارژ مجدد تهویه به تعمیرگاه ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ها برای پاک کردن کپک از خودرو

بوی دود / اگزوز

اگر در حین رانندگی متوجه بوی دود شدید؛ به خصوص زمانی که در حال حرکت هستید یا به آرامی رانندگی می‌کنید؛ فوراً در جای امنی توقف کنید و از خودرو خارج شوید.

بوی دود می‌تواند نشان دهنده نشتی در اگزوز باشد؛ به این معنی که میزان خطرناکی از مونوکسید کربن ممکن است وارد کابین شود.

نشت اگزوز اغلب به دلیل خوردگی ایجاد می‌شود؛ این خردگی و زنگ در لوله‌ها، در نهایت باعث ایجاد سوراخ‌ها یا ترک‌های کوچک می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد؛ بخارهایی که قرار است از طریق لوله اگزوز خارج شوند؛ در زیر خودرو باقی می‌مانند و از کف وارد کابین می‌شوند.

اگر متوجه بوی دود در کابین شدید و نشتی در سیستم اگزوز مشاهده کردید؛ هرچه سریع‌تر با نزدیک‌ترین مرکز تعمیرات خودرو تماس بگیرید.

سوختن پلاستیک

اگر در حین رانندگی، بوی تند سوختن پلاستیک حس کردید؛ فوراً خودرو را پارک کرده و از آن خارج شوید.

اولین چیزی که باید بررسی کنید؛ زیر خودرو است. گاهی اوقات زباله‌های جاده، مانند کیسه‌های پلاستیکی، زیر خودروی شما گیر می‌کنند و به دلیل گرمای اگزوز ذوب می‌شوند. در این صورت تا جای ممکن زباله را با یک وسیله امن از سطح اگزوز پاک کنید؛ در غیر این صورت ممکن است خطر آتش سوزی وجود داشته باشد.

در غیر این صورت؛ کاپوت را باز کرده و سیم‌کشی داخل خودرو به‌ویژه اطراف باتری را بررسی کنید.

مشکلات باتری یا معیوب بودن سیستم الکتریکی می‌تواند باعث ذوب شدن بخش‌های پلاستیکی خودرو شود؛ بنابراین مهم است که این موارد را بررسی کنید.

بوی بنزین یا گازوئیل

یکی از مهم‌ترین بوهایی که ممکن است در حین رانندگی استشمام کنید؛ بوی بنزین و سوخت است. اگر بوی بنزین یا گازوئیل به مشامتان برسد؛ چه زمانی که خودرو پارک است و چه زمانی که در حال حرکت هستید؛ ممکن است نشتی بنزین رخ دهد که نباید نادیده گرفته شود.

نشت بنزین و سوخت در خودروهای مدرن نادر است و تنها زمانی اتفاق می‌افتد که مهر و موم‌های اطراف محفظه‌ی سوخت خراب شود. اما اگر متوجه تغییر ناگهانی در سطح سوخت یا بوی شدید بنزین شده‌اید؛ توقف کرده و خودرو را خاموش کنید و با مرکز کمک‌های جاده‌ای تماس بگیرید.

سوختن مو یا بوی سوختن فرش

ترمزهای خودرو در صورتی که بیش از حد گرم شوند؛ بوی سوختن مو یا فرش می‌دهند.

ترمزها می‌توانند با نیروی تهاجمی یا استفاده بیش از حد بسیار گرم شوند؛ مثلاً در حین رانندگی از یک تپه طولانی شیب دار ممکن است این بو را حس کنید.

نکته نگران کننده در مورد بوی بد ترمز این است که وقتی ترمز بیش از حد گرم می‌شود؛ دیگر کارایی آن مثل قبل نیست.

بنابراین اگر در حین رانندگی در سراشیبی بوی سوختن مو احساس کردید؛ دنده‌ی خود را به دنده کم تغییر داده و از ترمز استفاده کنید تا بار قرار گرفته روی ترمزهای خودرو کاهش یابد.

اگر در حین رانندگی معمولی متوجه بوی ترمز شدید؛ ممکن است مشکل ترمز دستی باشد که به درستی آزاد نمی‌شود یا لنت ترمز بسیار فرسوده شده است. در هر صورت اگر متوجه‌ی مشکلی در ترمزهای خود شدید؛ فوراً آنها را بررسی کنید.

منبع: holtsauto

بیشتر بخوانید: مهمترین علت بوی بد ماشین و راه‌های رفع آن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.