بهترین روش‌ها برای پاک کردن کپک از خودرو

کپک نوعی قارچ است که در شرایط مرطوب و نمناک رشد می‌کند و می‌تواند خیلی سریع گسترش پیدا کند. وقتی ماشین خود را ماه‌ها در چنین محیطی نگهداری می‌کنید احتمال رشد کپک در داخل آن وجود دارد. شما باید نحوه پاک کردن کپک از خودرو را بدانید تا از آسیب بیشتر آن جلوگیری کند. کپکِ بدبو ناخوشایند است و در صورت عدم رسیدگی فوری به هر سطحی آسیب می‌رساند. به یاد داشته باشید که برای سلامتی شما نیز مضر است زیرا می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند و افراد مبتلا به آسم از تنگی نفس رنج ببرند.

نحوه پاک کردن کپک از خودرو

شما باید یاد بگیرید که چگونه از کپک موجود در خودرو خلاص شوید زیرا کپک با سرعت باورنکردنی پخش می‌شود. از یک نقطه کوچک شروع شده و در طی چند روز همه جا را می‌گیرد.

آماده سازی را انجام دهید

اول از همه شما باید خود را با پوشیدن لباس ایمنی آماده کنید. تجهیزات حفاظت شخصی باید شامل عینک ایمنی، دستکش و ماسک صورت باشد که می‌تواند از پخش ذرات بر روی بدن جلوگیری کند. اتومبیل را به مکانی منتقل کنید که تابش مستقیم آفتاب داشته باشد و درها و پنجره‌ها را باز کنید. حداقل نیم ساعت آن را باز بگذارید تا رطوبت فضای داخلی گرفته و خشک شود. سپس، کپک‌های بزرگ (در صورت وجود) را با یک مسواک قدیمی بشکنید و بردارید. برای تمیز کردن کپک‌های دیگر از خلا sp خشک و مرطوب استفاده کنید. برای از بین بردن بقیه کپک‌ها باید از هر یک از روش‌های زیر استفاده کنید.

نحوه پاک کردن کپک از خودرو

سرکه سفید بزنید

سرکه سفید مایعی اسیدی است که می‌تواند کپک را از بین ببرد و از رشد مجدد آن جلوگیری کند. مزیت استفاده از این ماده این است که به هیچ نوع از مواد اعم از وینیل، چرم یا پارچه آسیب نمی‌رساند. در صورت وجود کپک روی صندلی‌های ماشین، این بهترین ماده تمیز کننده است. در صورت وجود کپک در فرش اتومبیل نیز به خوبی کار خواهد کرد.

سرکه سفید مقطر و آب تمیز را با نسبت ۴: ۱ مخلوط کنید. در صورت پخش شدن زیاد کپک می‌توانید از سرکه رقیق نشده نیز استفاده کنید. مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و آن را روی مناطق آسیب دیده اسپری کنید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با یک تکه پارچه تمیز کنید.

همچنین می‌توانید با مخلوط کردن نیمی از فنجان سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و چهار لیتر آب گرم از محلول دیگری استفاده کنید. هم روی سطح سخت و هم روی سطح نرم کار می‌کند.

بعد از تمیز کردن ممکن است بوی سرکه در داخل ماشین پخش شود. جای نگرانی نیست برای چند ساعت خودرو را در فضای باز بگذارید و درها و پنجره‌ها را باز نگه دارید.

از نمک برای پاک کردن کپک از خودرو استفاده کنید

نمک می‌تواند عامل ارزان اما موثر دیگری برای از بین بردن کپک از فضای داخلی خودرو باشد. ممکن است فکر کنید که این راه حل برای تمیز کردن کپک از ماشین بسیار ساده است اما نگران نباشید مطمئناً موثر است.

مقداری نمک غیر یددار بر روی آب تمیز مخلوط کرده و با کمک یک بطری اسپری مخلوط را بر روی مناطق آسیب دیده اسپری کنید. صبر کنید تا رطوبت خشک شود و پوسته‌های نمک تشکیل شود. سپس پوسته‌ها را مسواک زده یا از خلا vac برای پاک کردن همه ذرات استفاده کنید.
نحوه پاک کردن کپک از خودرو

از پاک کننده‌های آنزیمی برای پاک کردن کپک از خودرو استفاده کنید

کپک سیاه در خودرو احتمالاً سرسخت‌ترین و خطرناک‌ترین نوع کپک است. در این صورت نمی‌توانید آن را با محلول سرکه یا نمک ساده حذف کنید. برای از بین بردن کپک در اتومبیل و جلوگیری از رشد مجدد آن از پاک کننده‌های آنزیمی استفاده کنید که کپک را از بین می‌برند. این پاک کننده‌ها را در بیشتر فروشگاه‌های سخت افزار و خرده فروشی خواهید یافت.

ممکن است برخی تصور کنند که آمونیاک یا سفید کننده گزینه خوبی برای از بین بردن کپک است اما اینها نه تنها باعث لکه‌دار شدن سطوح می‌شوند بلکه آمونیاک در واقع به رشد کپک کمک می‌کند.

کپک را با روغن گل میخک بردارید

روغن میخک نوعی روغن ضروری است که در از بین بردن هجوم قارچی به صورت شگفت آور عمل می‌کند. این ماده یک ضد عفونی کننده قوی است که کپک را از بین می‌برد و از رشد آنها جلوگیری می‌کند.

یک چهارم قاشق چای خوری روغن میخک را با یک لیتر آب تمیز مخلوط کنید. محلول را بر روی مناطق آسیب دیده اسپری کرده و پس از چند دقیقه با حوله میکروفیبر بمالید. همچنین می‌توانید با مخلوط کردن سرکه سفید، جوش شیرین و چند قطره روغن میخک یک محلول خمیر مانند درست کنید. آن را روی لکه‌های آلوده به کپک بمالید و با مسواک قدیمی آن را پاک کنید. صبر کنید تا خمیر خشک شود و سپس با یک پارچه تمیز پاک کنید. بیش از حد از روغن میخک استفاده نکنید زیرا می‌تواند به سطوح ظریف داخل خودرو آسیب برساند و پوست را تحریک کند.

نتیجه
همه این روش‌ها در مورد نحوه تمیز کردن کپک از خودرو موثر هستند. برای از بین بردن کپک از اتومبیل، نیازی به صرف هزینه ندارید. با این حال گاهی اوقات آلودگی کپک خیلی سخت یا گسترده می‌شود و ممکن است به یک سرویس تمیزکاری حرفه‌ای نیاز داشته باشد. در این صورت، شاید لازم باشد مقدار زیادی پول خرج کنید.

منبع: clean mold out of car

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کوروش می گوید

    خیلی عالی…ببخشید منظور از پاک کننده آنزیم دار چی هست؟؟ مثلا پودر لباسشویی؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.