آشنایی با روش کار دوربین‌های کنترل سرعت

دوربین‌های کنترل سرعت یکی از بحث برانگیزترین نکات رانندگی برای بسیاری از رانندگان است. اگر علاقه مند به این دوربین‌های اسرار آمیز هستید در ادامه با ما همراه باشید تا با روش کار دوربین‌های کنترل سرعت آشنا شوید.

به گزارش مسترماشین باز، آمار انجمن پیشگیری از تصادفات (RoSPA) نشان می‌دهد که سرعت نامناسب تا ۱۱٪ باعث آسیب، تا ۱۵٪ منجر به صدمات جدی و تا ۲۴٪ باعث مرگ و میر در جاده‌ها می‌شود.

تقریباً ۳۵۰ نفر سالانه در جاده‌های بریتانیا کشته و بیش از ۲۵۰۰ نفر به شدت مجروح می‌شوند؛ صرفاً به این دلیل که رانندگان با سرعت بالا رانندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸، در تجاوز از سرعت مجاز ۱۲ درصد از کل تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ شد. طبق گفته RoSPA، ۱۷۷ نفر در نتیجه سرعت غیرمجاز جان خود را از دست دادند.

برای مبارزه با این مشکل، دوربین‌های کنترل سرعت در مناطقی که تصادف بیشتری در آن رخ می‌دهد؛ قرار می‌گیرند تا باعث کاهش صدمات و مرگ‌ومیرهای ناشی از سرعت بالا شوند.

روش کار دوربین‌های کنترل سرعت

دوربین‌های کنترل سرعت با استفاده از آشکارسازهای تعبیه شده در جاده یا فناوری رادار، سرعت وسایل نقلیه را تشخیص می‌دهند.

همچنین دوربین‌های مادون قرمز خودروهایی را که از خط توقف عبور کرده و یا پس از قرمز شدن چراغ‌ها وارد تقاطع می‌شوند، تشخیص می‌دهند.

اگر سرعت وسیله نقلیه از حد مجاز بیشتر شود یا چراغ قرمز را رد کند، تصویر دیجیتالی از خودروی متخلف گرفته می‌شود.

دوربین چه چیزی را ضبط می‌کند؟

در صورت تشخیص تخلف، تصویر دیجیتالی خودرو ثبت می‌شود.

تصویر با وضوح و رنگی، نوع، برند و پلاک خودرو را نشان می‌دهد.

تصاویر دیجیتال شامل موارد زیر است:

  • تاریخ وقوع جرم
  • زمان وقوع جرم
  • جزئیات مکان دوربینی که عکس گرفته
  • جهت حرکت وسیله نقلیه متخلف
  • سرعت خودروی متخلف
  • محدودیت سرعت در جاده‌ای که دوربین در آن قرار دارد
  • لاینی که وسیله نقلیه در آن حرکت می‌کرد
  • سایر پارامترهای امنیتی و یکپارچگی

دوربین‌های کنترل سرعت ثابت و سیار

دوربین‌های کنترل سرعت ثابت دارای یک محرک تنظیمی برای جریمه‌ی افراد با سرعت بالا هستند، با این حال، مشخص نیست که بیشتر روی چه چیزی تنظیم شده‌اند؛ بنابراین دقیقاً مشخص نیست با بالا رفتن سرعت تا چه میزانی، خودروی شما جریمه خواهد شد.

مدل سیار توسط پلیس کنترل می‌شوند، بنابراین این به صلاحدید پلیس بستگی دارد که با بالا رفتن سرعت خودرو تا چه میزانی، شما را جریمه کند.

طبق قانون به محض اینکه از سرعت مجاز فراتر رفتید؛ مشمول جریمه سرعت غیرمجاز می‌شوید. بنابراین فرقی نمی‌کند؛ اگر قانون سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت را با سرعت ۶۰ یا ۷۰ کیلومتر در ساعت در یک بزرگراه بشکنید؛ قانون را زیر پا می‌گذارید و ممکن است جریمه شوید.

دوربین‌های کنترل سرعت از چه فاصله‌ای می‌توانند شما را جریمه کنند؟

فناوری کنونی دوربین‌های کنترل سرعت می‌تواند فیلم‌ها و تصاویر دقیقی از رانندگان از فاصله یک کیلومتری ثبت کند.

با این حال، اکثر دوربین‌ها از علامت گذاری‌های جاده برای اندازه گیری مسافت در طول زمان و تعیین سرعت شما استفاده می‌کنند.

دوربین‌های سرعت متوسط ​​SPECS می‌توانند میانگین سرعت را در فواصل بین ۷۵ متر تا ۲۰ کیلومتر محاسبه کنند. آن‌ها به ترتیب در بزرگراه‌هایی با فاصله حداقل ۲۰۰ متر از هم قرار دارند.

دوربین‌های کنترل سرعت در موقعیت‌های چند لاین چگونه کار می‌کنند؟

دوربین‌های کنترل سرعت و مادون قرمز می‌توانند با استفاده از آشکارسازهای تعبیه‌شده در جاده یا فناوری رادار، لاین های متعدد را رصد کنند.

انواع دوربین‌های کنترل سرعت

انواع مختلفی از دوربین‌های کنترل سرعت در بازار وجود دارد:

دوربین‌های کنترل سرعت ثابت

Gatso اولین دوربین سرعتی است که در بریتانیا نصب شد و به رایج‌ترین دوربین در جاده‌های بریتانیا تبدیل شده بود.

گاتسو، از راننده پشت فرمان عکس می‌گیرد، به این معنی که هیچ بحثی وجود ندارد که در زمان تخلف چه کسی پشت فرمان بوده است.

دوربین کنترل سرعت سیار

اکثر این دوربین‌ها توسط نیروهای پلیس محلی اداره می‌شوند و در نقاط مستعد تصادف که سابقه حوادث ترافیکی جاده‌ای در مدت سه سال یا بیشتر را دارند؛ قرار می‌گیرند.

این دوربین‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از ماشین‌های علامت‌دار یا بدون علامت گرفته تا دوربین‌های دستی که توسط افسران پلیس با استفاده از تفنگ‌های رادار و تفنگ‌های لیزری کار می‌کنند.

دوربین‌های سرعت متوسط

این دوربین‌ها از فناوری دیجیتالی خودکار خواندن پلاک (ANPR) برای ثبت تاریخ و زمان عبور از کنار دو دوربین استفاده می‌کنند و رایانه را قادر می‌سازد تا سرعت متوسط ​​شما را محاسبه کند.

دوربین‌های سرعت متغیر

دوربین‌های سرعت متغیر مانند دوربین‌های سرعت متوسط ​​کار می‌کنند؛ اما بعید است که هر روز هفته و هر ۲۴ ساعت روز فعال باشند.

این دوربین‌ها در بزرگراه‌های هوشمند زمانی که محدودیت سرعت برای کاهش ازدحام اعمال می‌شود یا در صورت آب و هوای نامناسب یا برخی خطرات دیگر استفاده می‌شود.

آیا آاپلیکیشن هایی که نزدیک شدن به دوربین کنترل سرعت را هشدار می‌دهند؛ قانونی هستند؟

هیچ قانونی برای ممنوعیت آشکارسازهای دوربین کنترل سرعت وجود ندارد، اگرچه آنها در بسیاری از کشورهای اروپایی غیرقانونی هستند.

ردیاب‌های دوربین سرعت به کاربران اجازه می‌دهند تا محل دقیق دوربین‌های سرعت را متوجه شوند.

این ردیاب‌ها به صورت دستگاه‌هایی روی داشبورد یا از طریق اپلیکیشن های مسیریابی در تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند.

ردیاب‌ها از فناوری GPS برای به‌روزرسانی مکان‌های دوربین سرعت از طریق تجربه شخصی کاربران یا دانلود داده‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

قابل اعتماد بودن و دقت دوربین‌های کنترل سرعت

سیستم‌های دوربین کنترل سرعت و مادون قرمز (شامل دستگاه ضبط دوربین دیجیتال و دستگاه اندازه‌گیری سرعت) که برای NSW انتخاب شده‌اند، برای اطمینان از دقت و قابلیت اطمینان، تحت یک ارزیابی و آزمایش جامع قرار می‌گیرند

کارشناسان هر سیستم دوربین را بررسی می‌کنند و صحت و عملکرد صحیح آن را قبل از شروع کار و پس از آن در فواصل زمانی معین بررسی می‌کنند.

دستگاه دوربین هر ۹۰ روز یکبار و دستگاه اندازه گیری سرعت حداقل هر ۱۲ ماه یکبار مطابق با الزامات قانونی فعلی بازرسی می‌شود.

پول‌های به دست آمده از جریمه‌های دوربین‌های کنترل سرعت در کجا صرف می شود؟

از سال ۲۰۰۰، مقامات محلی توانسته‌اند بخشی از پول جمع آوری شده توسط دوربین‌های سرعت را برای تأمین مالی طرح‌های منطقه‌ای استفاده کنند.

منبع: .rac.co.uk

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.