آشنایی با انواع واکس خودرو

واکس و پولیش یکی از مهم‌ترین روش‌های محافظت از بدنه خودرو در برابر خراش و آلودگی هستند و از فرسایش رنگ خودرو در اثر اشعه فرابنفش جلوگیری می‌کنند. در واقع هدف اصلی از واکس زدن، محافظت از بدنه خودرو در برابر خراش و آلودگی‌هاست و‌ اکسایش و زنگ زدگی را به تاخیر می‌اندازد. با واکس لایه‌ای میان سطح بدنه خودرو و محیط بیرون قرار می‌گیرد، بنابراین تماس مستقیم ذرات کثیف موجود در هوا، گرد و خاک، اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت با رنگ و بدنه خودرو به حداقل خواهد رسید. امروزه انواع واکس با مارک‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند، اما چگونه بهترین واکس را متناسب با نیاز خودروی خود انتخاب کنید؟ در اینجا یک راهنمای مفید برای درک این تفاوت‌ها وجود دارد.

دو نوع واکس اصلی وجود دارد که به اشکال مختلفی به وجود می‌آیند. اگرچه آنها دارای کیفیت‌های مختلفی هستند اما استفاده از هر دو محصول نتایج بسیار خوبی را به بار می‌آورد.

انواع واکس خودرو: طبیعی و مصنوعی

۱- واکس طبیعی کارنوبا

واکس کارنوبا یا همان Carnauba Wax از برگ درخت نخل برزیلی گرفته می‌شود و به نام‌های موم برزیلی و موم نخل هم مشهور است. این ماده با با ماده‌ای مثل ترپتین یا موم زنبور عسل ترکیب می‌شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. موم کارنوبا درخشش و زیبایی گرم و عمیقی به وسیله نقلیه می‌بخشد و براقیتی ماندگار ایجاد می‌کند. این واکس برای رنگ مشکی یا سایر رنگ‌های اتومبیل تیره هم ایده‌آل است. این ماده برای محافظت از رنگ خودرو در برابر آلاینده‌ها عالی بوده و یک براقیت عمیق را باقی می‌گذارد. با این حال، موم کارنوبا در مقایسه با موم مصنوعی به سرعت از بین می‌رود اما می‌تواند تا چهار ماه دوام داشته باشد. نکته دیگری که باید به خاطر بسپاریم این است که در دو رنگ اصلی – زرد و سفید – به چشم می‌خورد که روشی برای تفکیک نمرات مختلف است. رنگ زرد از موم خالص کارنوبا و همچنین گران‌ترین آن تهیه شده است.

واکس طبیعی کارنوبا

۲- موم مصنوعی (همچنین به عنوان سیلانت رنگ شناخته می‌شود)

موم مصنوعی بیشتر به عنوان سیلانت رنگ شناخته می‌شود و از پلیمرهایی ساخته شده است که می‌توانند با رنگ بپیوندند. بسیاری از دارندگان خودرو به دلیل دوام بالای آن موم مصنوعی را ترجیح می‌دهند، بسته به مارک مورد استفاده شما و شرایط آب و هوایی منطقه حداکثر ۱۲ ماه طول می‌کشد. موم مصنوعی همچنین از رنگ خودرو در برابر عناصر محافظت می‌کند اما درخششی که در آن ایجاد می‌شود مطابق با موم کارنوبا نیست.

انواع مختلف واکس

هر دو واکس کارنوبا و سیلانت به شکل‌های زیر ارائه می‌شوند. در نحوه کار هر نوع موم تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. درک این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین مورد را انتخاب کنید.

۱- واکس خمیری

واکس خمیری قدیمی‌ترین شکل در بین انواع واکس خودرو است. این واکس بافت بسیار سختی دارد به همین دلیل کار کردن با آن روی سطح می‌تواند کمی مشکل باشد. برای تسهیل کار ممکن است لازم باشد برای گرم کردن سطح، ابتدا موتور خودرو روشن شود. واکس خمیری کارنوبای طبیعی برای دستیابی به سطح درخشان، زیبا و براق بسیار عالی است. این درخشش به دلیل افزودن سایر مواد مانند روغن‌های طبیعی به موم است. مارک‌های زیادی به صورت واکس خمیری ارائه می‌شوند مانند موم Ultimate Paste Wux Meguiar و Garage Premium Griot’s Garage Premium Carnauba Paste Wax.

انواع مختلف واکس

۲- واکس مایع

واکس مایع در مقایسه با واکس خمیری از بافت صافی برخوردار است، بسیاری از افراد این واکس را ترجیح می‌دهند زیرا استفاده از آن راحت‌تر است و مدت کوتاهی زمان می‌برد (چه با دست و چه با ماشین). واکس مایع حتی اگر موم طبیعی کارنوبا باشد برای افزایش طول عمر با پلیمرهای مصنوعی تقویت می‌شود. ما محصولاتی مانند موم نهایی مایع Meguiar و Wax Gold California خالص کارنوبا را توصیه می‌کنیم.

۳- واکس اسپری

واکس‌هایی که به صورت اسپری ارائه می‌شوند یک روش سریع و مناسب هستند، به خصوص اگر لایه موم شما از بین برود و نیاز به تقویت بیشتری داشته باشید. این واکس‌ها با فرمولاسیون قوی خود باعث می‌شوند تا مدت‌ها رنگ بدنه اتومبیل براق بماند و ظاهری فوق العاده براق و جذاب به بدنه خودرو می‌دهد. با این حال، این‌ها جایگزین واکس خمیر یا حتی واکس مایع نیستند زیرا سریع از بین می‌روند. با این وجود همیشه خوب است که چنین محصولی را به همراه داشته باشید (موم Ultimate Quik Wax Turtle Wax Express Shine Spray Car Shine Spray Car و غیره).

۴- واکس رنگی

واکس رنگی یک واکس رنگدانه است که برای مطابقت با رنگ‌های مختلف طراحی شده است. ایده کلی این است که این موم نقایص نقاشی مانند خراش‌ها را پر خواهد کرد. با این حال بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه و کارشناسان این محصول را به عنوان یکی از حیله‌های بازاریابی رد می‌کنند، زیرا بیشتر وسایل نقلیه مدرن دارای یک پوشش شفاف در بالای پوشش پایه هستند که رنگ آن را حمل می‌کند. بنابراین استفاده از موم رنگی روی پوشش شفاف بی‌فایده است. علاوه بر این کسانی که این محصول را آزمایش کرده‌اند از نتایج آن راضی نیستند.

نکته: فراموش نکنید که تمام آلودگی‌ها را از سطح خودرو پاک کنید و سپس به عمل واکس زدن ادامه دهید. می‌توانید انواع مختلفی از موم اتومبیل را انتخاب کنید که به بهترین وجه متناسب با نیازها و خواسته‌های شما باشد.

منبع: types of car wax

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] که کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می‌کند موم و واکس خودرو از رنگ ماشین محافظت می‌کند. این ماده نه تنها از آسیب […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.