چه زمانی لاستیک خودرو را تعویض کنید؟

تعویض لاستیک خودرو در زمان مناسب، یکی از مواردی است که برای حفظ و نگهداری از خودرو ضروری می‌باشد. عملکرد لاستیک در حفظ ایمنی، عملکرد و کارایی وسیله نقلیه بسیار مهم است، اما در بعضی مواقع لاستیک‌های خودرو شروع به فرسودگی می‌کنند و توانایی ترمزگیری و انقباض خود را از دست می‌دهند. اگر نمی‌دانید چه موقع باید به دنبال لاستیک‌های جدید باشید، چند نکته وجود دارد که می‌تواند شما را از این امر آگاه کند. برای بررسی لاستیک باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

آج لاستیک
آج لاستیک را با توجه به منطقه زندگی خود بررسی کنید. کارکرد اصلی آج لاستیک این است که آب را از زیر تایر کنار میزند. در نتیجه آب از طریق چاک‌های تایر به بیرون پاشیده می‌شوند و تایر با جادهٔ خشک تماس برقرار می‌کند. طبق استانداردها، زمانی که آج لاستیک به ۱٫۶ میلی‌متر برسد، تایر فرسوده و کهنه محسوب می‌شود، بنابراین باید لاستیک خودرو را تعویض کرد. قطر آج لاستیک نرمال در هر منطقه‌ای فرق می‌کند اما قطر کمتر از ۱٫۶ میلی‌متر در بیشتر مناطق جهان غیرایمن و غیرقانونی است. برای یافتن قوانین آج لاستیک با بخش حمل و نقل کشور خود تماس بگیرید یا از طریق ایمیل به آنها پیام دهید یا به وب سایت آنها مراجعه کنید.

سن تایر
لاستیک‌های شما چند ساله است؟ صرف نظر از سایش آج، تولید کنندگان وسایل نقلیه معمولاً توصیه می‌کنند لاستیک‌های خود را هر شش سال یکبار تعویض کنید. اکثر تولید کنندگان لاستیک توصیه می‌کنند لاستیک‎های خود را هر ۱۰ سال تعویض کنید. توصیه‌های سازنده را در مورد لاستیک‌های خود بررسی کنید.

تعویض لاستیک خودرو

کارکرد خودرو
اما سومین نشانه تعویض لاستیک خودرو مربوط به کارکرد خودرو است. در شرایط معمولی، حداکثر کارکرد یک لاستیک در حدود ۸۰ هزار کیلومتر است. کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که تاریخ مصرف لاستیک گذشته باشد یا کارکرد آن بیش از مقدار یادشده باشد، باید لاستیک خودرو را عوض کرد، حتی اگر آج لاستیک سالم باشد.

هوازدگی
هوا زدگی یا در معرض عوامل جوی قرار گرفتن یکی دیگر از عوامل اصلی تعویض لاستیک می‌باشد. لاستیک‌ها بی‌نهایت در معرض عناصر (گرما، سرما، برف، یخ و آب) قرار می‌گیرند. از آنجا که لاستیک یک ماده طبیعی است و به مرور زمان خراب می‌شود، باید از علائم احتمالی هوازدگی آگاه باشید. شاخص‌های متداول آن ترک‌های ریز در لاستیک و بین بلوک‌های آج است. اگر این ترک‌ها را مشاهده کردید (که مواد داخلی تایر را در معرض عناصر قرار می‌دهد)، لاستیک‌های شما باید فوراً تعویض شوند تا از بروز هرگونه صدمه یا مشکل در وسیله نقلیه جلوگیری شود.

لرزش
لرزش یکی دیگر از نشانه‌های تعویض لاستیک است که باعث عدم تعادل لاستیک می‌شود. یکی از مشکلات عمده تایر که می‌تواند باعث ایجاد لرزش شود، زمانی است که تسمه‌ها یا سیم‌های داخلی تایر جدا یا تعویض می‌شوند. اگرچه این کار با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما هنگام نصب تایر به دستگاهِ تعادل، کاملاً مشخص می‌شود.

برآمدگی
این معمولاً در یک تایر بعد از برخورد قابل توجه با یک سوراخ یا یک چاله ایجاد می‌شود. نقص تولید کننده نیز می‌تواند باعث این مسئله شود، اما کمتر دیده می‌شود. برآمدگی در اثر برخورد هوا بین آستر داخلی لاستیک و لایه‌های خارجی مواد (پارچه، فلز یا لاستیک) ایجاد می‌شود و در نتیجه در منطقه ضعیف بادگیر هوا شکل می‌گیرد. در صورت عدم توجه به این مشکل، برآمدگی می‌تواند آسیب جدی ایجاد کند.

تعویض لاستیک خودرو

اگر متوجه سایش نامنظم آج لاستیک شدید، اتومبیل خود را به تعمیرگاه ببرید. این وضعیت می تواند نشانه سوء استفاده از چرخ‌ها، فشار نامناسب، نیاز به چرخش تایرها یا موارد فوق باشد. صرف نظر از یک دلیل خاص، سایش ناهموار آج لاستیک نشانه آن است که باید خودرو را برای سرویس دهی به تعمیرگاه ببرید. اگر ساییدگی تایر شدید است و یا اگر تایرها خیلی سریع‌تر از حد انتظار فرسوده می‌شوند، وضعیت لاستیک و خودرو را بررسی کرده و قبل از تعویض لاستیک آن را اصلاح کنید. قطعات نامناسب می‌توانند عمر لاستیک را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

چند نکته برای ایمنی تایر در زمستان
چند نکته برتر برای اینکه در جاده‌های یخ زده زمستان در امان باشید:

– اطمینان حاصل کنید که لاستیک‌های خودرو از آج کافی برخوردار هستند و می‌توانند در جاده‌ها تعادل خود را حفظ کنند
– اطمینان حاصل کنید که لاستیک‌های خودرو حداقل یکبار در ماه و قبل از هرگونه مسافرت طولانی، به درستی باد شده‌اند.
– با دیدن هر گونه برآمدگی یا ترک، وضعیت لاستیک را بررسی کرده و اشیاء تعبیه شده در آج را جدا کنید.
– تایرهای مناسب زمستانی را در نظر بگیرید که برای کل زمستان مناسب باشند. لاستیک‌هایی را انتخاب کنید که در دماهای زیر ۷ درجه سانتیگراد، ایمنی بسیار بهتری دارند.
– برای بررسی تایر به نزدیکترین نمایندگی تولید کننده لاستیک مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. […] نامتعادل اگر هرگز لاستیک خودرو را تعویض نکرده‌اید و یا شاهد تعویض آن هم نبوده‌اید، […]

  2. […] لاستیک خودرو یکی از بخش‌های مهم خودرو محسوب می‌شوند و باید به آنها رسیدگی شود، اما اکثر رانندگان به آن‌ها توجهی ندارند مگر اینکه مشکلی برای تایرها رخ دهد. تایر‌های کم فشار یا معیوب می‌توانند موجب فرسایش قطعات خودرو یا تحمیل هزینه‌های اضافی مانند افزایش مصرف سوخت شوند. بنابراین باید باد تایر‌ها به صورت مداوم چک شود تا در حالت استاندارد قرار داشته باشند. در اینجا لیستی از مهمترین ملاحظات برای خرید یک باد کننده لاستیک آورده شده است. […]

  3. […] قسمتی از تاریخ ضرب سکه مشخص شد، در اسرع وقت اقدام به تعویض لاستیک […]

  4. […] نقلیه مناسب نیست. تنها سناریویی که فقط می‌توانید یک لاستیک را تعویض کنید زمانی است که بقیه تقریباً جدید […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.