نکات مهم درباره لاستیک خودرو

لاستیک یکی از اجزای مهم و پرکاربرد در خودرو است که باید همیشه از نظر شکل و کیفیت مورد توجه قرار بگیرد. در صورت عدم توجه به لاستیک ممکن است خسارت‌های مالی سنگین و اتفاقات جبران ناپذیری برایتان رخ دهد. لاستیک‌ خودرو به مرور زمان فرسوده می‌شود و برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار باید لاستیک ‌خودرو را مرتب بررسی کنید. نگهداری مناسب از لاستیک و رانندگی مناسب می‌تواند مسافت پیموده شده را به حداکثر برساند. در این مطلب مواردی بیان شده است که عمر لاستیک را افزایش می‌دهد و می‌توانید با رعایت آن‌ها با خیال راحت به رانندگی خود ادامه دهید.

۱- بررسی فشار لاستیک
این نکته بسیار مهم است که فشار تایرهای خود را هر دو سه هفته یکبار بررسی کنید. دقت داشته باشید که این کار را در مواقعی انجام دهید که لاستیک سرد است، زیرا این امر فشار “واقعی” را به شما نشان می‌دهد. معمولا هنگام رانندگی کردن لاستیک‌های خودرو گرم می‌شوند و فشار آن‌ها بیشتر می‌شود، در نتیجه فشار کاذب و بالاتری را نسبت به فشار واقعی نشان می‌دهند. اگر لاستیک‌های خودرو را زمانی بررسی کنید که آن‌ها داغ هستند، ۴ PSI اضافی را نسبت به فشار تایرهای سرد نشان می‌دهد.

۲- پیدا کردن فشار تایر
برای بررسی میزان فشار لاستیک می‌توانید فشار لاستیک توصیه شده را در لبه داخلی درب راننده پیدا کنید. در اکثر وسایل نقلیه، حداکثر فشار باد لاستیک بر روی جداره لاستیک قید شده است. اگر هنوز نمی‌دانید که این عدد را باید کجا پیدا کنید یا هنوز مطمئن نیستید که لاستیک شما باید چه فشاری داشته باشد، با فروشگاه محلی خود تماس بگیرید. اکثراً باد خودروها طبق دستور کمپانی سازنده و همچنین تجربه متخصصان روی ۳۰ تا ۳۲ psi تنظیم می‌باشند. باد زیاد لاستیک باعث ضعیف شدن ترمزها و ایجاد مشکل در زیر و بند ماشین می‌شود و باد کم لاستیک باعث افزایش مصرف سوخت و نابود شدن تایرها می‌شود.

۳- بررسی سایش آج
برای رانندگی ایمن و بی‌خطر، باید آج‌های لاستیک را بررسی کنید و در صورت مشاهدۀ سایش آنها را تعویض کنید. آج‌های لاستیک به مرور زمان و در اثر رانندگی از بین می‌روند. هرچه میزان آج لاستیک کمتر باشد، عملکرد ترمز و نحوه کنترل آن بدتر می‌شود. این خصوصیات در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است و ممکن است باعث عدم کنترل خودرو شود. حداقل عمق آج ۱٫۵۰ میلی‌متر است اما عملکرد کنترل و ترمز لاستیک از کمتر از ۳ میلی‌متر به خطر می‌افتد. بنابراین این نکته بسیار مهم است که لاستیک‌های خود را قبل از رسیدن به حداقل قانونی تعویض کنید.

لاستیک

۴- چک کردن عمق آج
آج لاستیک یکی از مهم‎ترین شاخصه‌های کنترل و چسبندگی خودرو است که در ترمزگیری، چسبندگی و اصطکاک، هندلینگ و بسیاری فاکتورهای مهم دیگر رانندگی نقش مهمی دارد. آج تایری که به شدت فرسوده شده است باعث می‌شود به درستی عمل نکند و موجب ناامنی در حین رانندگی شود. در بسیاری از کشورها عمق آج لاستیک ۳۲ اینچ در نظر گرفته شده است اما ساده‌ترین راه برای بررسی عمق آج لاستیک استفاده از سکه است. یک سکه ۱۰۰ تومانی را به طوری که عدد ۱۰۰۰ به سمت شما باشد، در میان آج‌های تایرقرار دهید. اگر قسمتی از تاریخ ضرب سکه مشخص شد، در اسرع وقت اقدام به تعویض لاستیک کنید.

۵- بازرسی‌های بصری
لاستیک‌های خود را به طور مرتب از نظر پارگی، آسیب و اجسام تعبیه شده بررسی کنید. حتی کوچکترین برش که به نظر می‌رسد سطحی باشد در واقع می‌تواند باعث نشت لاستیک شود. هنگام چک کردن فشار تایرهای خود به صورت دوره‌ای، لاستیک‌های خودرو را از نظر ظاهری بازرسی کنید. اگر فکر می‌کنید لاستیک سوراخ است برای ارزیابی حرفه‌ای به نمایندگی محل خود مراجعه کنید.

۶- درپوش دریچه تایر
بعضی مواقع هنگام چک کردن فشار تایرها یا فقط در هنگام رانندگی روزانه، درپوش‌های سوپاپ تایر جابجا نمی‌شوند. اینها ارزان هستند و می‌توانید به راحتی آنها را تعویض کنید. کلاهک یا درپوش‌ها مانع نفوذ رطوبت یا کثیفی به والو می‌شوند و لاستیک را از آب یا سایر مواد زائد آسیب دیده و فرسایش داخل آن نجات می‌دهند.

۷- لاستیک یدک
فراموش نکنید که تایرهای یدکی خود را به دلیل تَرَک و سائیدگی ناشی از افزایش سن مرتباً چک کنید. لاستیک‌های یدک اغلب آخرین راه حل هستند که در صندوق عقب ماشین پنهان شده و یا در جایی خارج از آن قرار می‌گیرند. مهم است که تایر را هر چند وقت یکبار بررسی کنید. لاستیک یدک باید حداقل هر ۵ سال یکبار تعویض شود.

لاستیک

۸- تعادل چرخ
تعادل منظم چرخ با وسیله نقلیه، استفاده از وسیله نقلیه را در جاده مرطوب و برفی بهبود می‌بخشد و با خیال راحت می‌توانید رانندگی کنید. یکی از جنبه‌های مهم تعمیر و نگهداری منظم وسیله نقلیه، بالانس چرخ‌های اتومبیل است که به شما اطمینان می‌دهد هر چرخ با تنظیم وزن خودرو برابر است. علائم رایج چرخ‌های نامتعادل شامل افزایش لرزش‌هایی است که از طریق فرمان احساس می‌شود و روی اجزای سیستم تعلیق، ساییدگی صورت می‌گیرد. چرخ و لاستیک نابالانس (نامیزان) به طور معمول ارتعاش یا لرزشی تولید خواهد کرد که به تدریج با افزایش سرعت خودرو بدتر می‌شود.

۹- تراز چرخ
تراز و چرخش چرخ‌ها باید هر چند وقت یکبار انجام شود تا از عدم سایش و افزایش عمر لاستیک اطمینان حاصل شود. تراز چرخ اطمینان می‌دهد که تمام چرخ‌های شما با خط وسط وسیله نقلیه مطابقت دارد. این باعث می‌شود وسیله نقلیه شما به درستی حرکت کند و هنگام رانندگی به یک طرف یا طرف دیگر کشیده نشود.

۱۰- تطبیق موارد
همیشه آج‌ها را در همان محور مطابقت دهید. عدم تطابق لاستیک می‌تواند باعث مشکلات حرکت شود. با توجه به ویژگی‌های متفاوت لاستیک‌های مختلف این نکته بسیار مهم است که لاستیک‌های خود را چک کنید تا با خودرو خود تناسب و مطابقت داشته باشد. استفاده از مارک‌ها و برندهای مختلف به خصوص در همان محور، می‌تواند باعث مشکلات شدید جابجایی شود و به دلیل اختلاف بارهای مختلف و سرعت باعث عدم تعادل خودرو شود.

منبع: ۱۰ simple tyre care tips

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. […] را بررسی کنید بررسی لاستیک راه آسان دیگری برای تشخیص این نکته است که در یاتاقان ها […]

  2. […] ساده می‌تواند شما را از خطر بزرگی نجات دهد. تنظیم باد لاستیک خودرو می‌تواند در کاهش مصرف سوخت و همچنین سالم ماندن […]

  3. […] دارای لبه‌های تیز و سخت هستند که باعث بروز ایراد در لاستیک خودرو می‌شوند. هرچه شرایط جاده بدتر باشد، احتمال پنچری […]

  4. […] نیز در وسایل نقلیه AWD بیشترین اهمیت را دارد. انتخاب لاستیک‌های زمستانی تصمیم عاقلانه‌ای خواهد بود. این […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.