نکات ضروری درباره شارژ و نگهداری باتری خودرو

شارژ باتری ماشین؟ آیا واقعاً لازم است؟ اگر چنین است چند بار و تا کی؟ آیا باتری‌های مدرن عاری از تعمیر و نگهداری نیستند؟ بسیاری از رانندگان این سؤالات را مدام از خود می‌پرسند. در مرحله اول به طور معمول آلترناتور باید باتری را در استفاده روزمره به میزان کافی شارژ کند. با این وجود موقعیت‌هایی وجود دارد که شارژ مجدد و سایر مراقبت‌ها می‌توانند تأثیر مثبتی بر عمر باتری خودرو داشته باشند. به عنوان مثال توصیه می‌شود قبل از سفر یا در هوای سرد باتری خودرو را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. همین مسئله در صورتی که وسیله نقلیه برای مدت طولانی در گاراژ می‌ماند هم صدق می‌کند.

گذشته از آلترناتور، باتری مهمترین مؤلفه در سیستم برقی هر خودرو محسوب می‌شود و در واقع تولید کننده قدرت خودرو می‌باشد. موتور، یعنی مهم‌ترین قسمت ماشین، از یک سری قطعات به هم متصل تشکیل شده است که نیروی حاصل از انفجار بنزین در محفظه احتراق را به نیروی دورانی (گشتاور) تبدیل می‌کند. هنگامی که موتور در حال کار است، باتری نقش مهمی در عملکرد صحیح تنظیم کننده ولتاژ متناوب بازی می‌کند.

بر خلاف سیستم‌های الکتریکی منسوخ شده که از ژنراتورها استفاده می‌کردند و می‌توانستند بدون باتری کار کنند، سیستم‌های برقی مدرن به منظور عملکرد صحیح خودرو به باتری احتیاج دارند. باتری مرده به معنای خودرویی است که راه اندازی نمی‌شود و یک آلترناتور مجبور است خیلی سخت کار کند، به همین دلیل شارژ و نگهداری خودرو بسیار مهم است.

شارژ کردن باتری

شارژ کردن باتری خودرو چگونه است؟

دو روش برای شارژ کردن باتری خودرو وجود دارد: اینکه باتری خودرو را تعویض کنید یا با یک شارژر خارجی آن را شارژ کنید. در شرایط عادی، هر وقت موتور کار کند، آلترناتور یا دینام، باتری را شارژ می‌کند. هنگامی که باتری از کار می‌افتد، یک شارژر خارجی بهترین راه برای شارژ مجدد آن است.

به همین دلیل است که هنگام ضعیف شدن باتری اجزای دیگر خودرو مانند چراغ‌های جلو، رادیو و… روشن نمی‌شوند و از قدرت آن‌ها برای روشن شدن خودرو استفاده می‌شود. با شارژ مجدد موتور، توانایی آلترناتور برای تولید برق نیز افزایش می‌یابد و دفعه بعدی که ماشین خود را روشن می‌کنید به طور طبیعی دوباره پر می‌شود.

نکته اصلی این امر این است که در برخی موارد ممکن است مبدل نتواند انرژی کافی را برای اجرای تمام لوازم جانبی خودرو تأمین کند. به عنوان مثال اگر سیستم تهویه مطبوع، برف پاک‌کن‌ها، چراغ‌های جلو، رادیو و سایر لوازم جانبی خودرو هنوز هم کار نمی‌کنند می‌توانید شارژر قوی‌تری را انتخاب کنید. هنگامی که این اتفاق می‎افتد، انرژی ذخیره شده در باتری باعث قطع شدن دستگاه می‌شود.

باتری چقدر می‌تواند شارژ شود؟
در صورت شارژ صحیح و در حالت مناسب، باتری ماشین به طور معمول در حدود ۱۲٫۴ تا ۱۲٫۶ ولت است و ولتاژ آن نباید به پایین‌تر از ۱۲٫۴ نزول کند. در صورتی که ولتاژ باطری کمتر از ۱۲٫۴۵ ولت (۷۵ درصد شارژ) است به این معناست که شارژ آن کم است و باید شارژ شود. در این صورت می‌توان با اتصال یک شارژر باطری قابل‌حمل به باطری خودرو یا رانندگی با خودرو به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت یا بالاتر آن را شارژ کرد. دقت داشته باشید شارژ یک باطری مرده با ولتاژ بیش از حد می‌تواند گاز خنک کننده هیدروژن را افزایش دهد که به نوبه خود باعث ایجاد شرایط خطرناکی می‌شود و ممکن است باتری منفجر شود.

شارژ کردن باتری

نگهداری باتری اتومبیل
گذشته از اینکه مطمئن شوید باتری سطح شارژ خوبی را حفظ می‌کند در درجه اول با عدم روشن شدن چراغ‌های جلو در طول شب، بیشتر باتری‌های اتومبیل به تعمیر منظم نیاز دارند.

الکترولیت که محلول اسید سولفوریک و آب است باید همیشه صفحات سرب را در هر سلولی پوشانده باشد زیرا قرار گرفتن صفحات در هوا می‌تواند با گذشت زمان مشکلاتی را ایجاد کند.

اگر وزن مخصوص در تمام سلول‌ها کم باشد باتری به طور معمول به شارژ نیاز دارد. اگر وزن مخصوص بعد از شارژ باتری باز هم کم باشد، این معمولاً نشانه مهمی برای تعویض باتری است. اگر وزن مخصوص فقط در یک سلول کم باشد، این نشانگر یک خطای داخلی است در این صورت شارژ باتری ممکن است خطرناک باشد.

اگرچه دینام قادر است باتری را در شرایط عادی شارژ کند اما باتری‌ها به دلایل مختلفی از بین می‌روند و بهتر است هرچند وقت یکبار باتری خودرو را چک کنید.

هنگام سرویس دهی، شارژ باتری یا نصب آن باید از عینک محافظ و دستکش استفاده کنید. این امر برای جلوگیری از اتصال کوتاه یا جلوگیری از اتصال پایانه‌ها با مواد فلزی یا رسانا ضروری است، زیرا در غیر این صورت خطر برق گرفتگی یا آسیب جسمی وجود دارد.

منبع: car battery charger maintenance

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.