نحوه محاسبه مصرف میزان سوخت

آیا قصد سفر به مکانی دور افتاده را دارید؟ در این مقاله اطلاعات مهمی را بیان کرده‌ایم که باید درباره میزان مصرف سوخت وسیله نقلیه بدانید. برای اطمینان از تأمین سوخت کافی، باید بدانید که چگونه مصرف سوخت را محاسبه کنید. این مطلب به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید در یک سفر باید چه مقدار سوخت اضافی همراه خود داشته باشید. آگاهی از میزان مصرف سوخت خودرو تنها به جنبه اقتصادی آن خلاصه نمی‌شود. بلکه یکی از راه‌های ساده برای تشخیص سلامت خودرو و عملکرد بهینه موتور ثبت میزان مصرف سوخت است.

نحوه مصرف میزان سوخت

محاسبه میزان مصرف سوخت کار دشواری نیست. شما باید دو نکته را یادداشت کنید: میزان سوخت موجود در باک و مسافتی که طی کرده‌اید.

به عنوان مثال، اگر باک را با “X” لیتر سوخت پر کرده‌اید و پس از ان “Y” کیلومتر مسافت طی شده است، باید Y را در ۱۰۰ ضرب کنید و سپس عدد را تقسیم بر X کنید تا متوجه شوید میزان مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر چقدر است.

فرمول مصرف سوخت: بنزین مصرف شده “X” ضربدر ۱۰۰ تقسیم بر مسافت طی شده “Y”

با استفاده از این فرمول می‌توانید به راحتی مقدار سوخت مورد نیاز وسیله نقلیه خود را برای عبور از یک مسافت خاص محاسبه کنید. بنابراین، اگر اتومبیل شما با مصرف ۶۰ لیتر سوخت ۵۰۰ کیلومتر را طی کند، میزان مصرف برابر است با:
۶۰*۱۰۰=۶۰۰۰
۶۰۰۰/۵۰۰=۱۲

این بدان معناست که اتومبیل شما برای عبور از ۱۰۰ کیلومتر مسافت ۱۲ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.

نحوه مصرف میزان سوخت

نحوه محاسبه مصرف سوخت در هر سال

فرمول یکسان است اما شما باید یک دفترچه یادداشت یا یک صفحه اکسل داشته باشید تا از میزان مصرف سوخت سالانه مطلع شوید. برخی از مدل‌های اتومبیل ممکن است سیستمی برای نگهداری اطلاعات داشته باشند و از طریق نمایشگر ارقام را نشان دهند. اگر ماشین شما خیلی پیشرفته نیست این مراحل را دنبال کنید تا محاسبه را با دقت انجام دهید:

باک بنزین را کاملا پر کرده و تعداد لیترها را یادداشت کنید.
شمارنده سفر را به صفر برسانید.
هنگام پر کردن باک، تعداد کیلومترهای طی کرده را یادداشت کنید.
مراحل را برای مدت مشخصی تکرار کنید.
اگر روال رانندگی شما در طول یک ماه یا یک سال تقریباً مشابه باشد می‌توانید مصرف سوخت را تخمین بزنید.

ارقام ماهانه را در یک برگ جداگانه یادداشت کرده و برای بدست آوردن نرخ مصرف سالانه عدد ترکیبی را محاسبه کنید.

بیان این نکته هم لازم است که مصرف سوخت تاکسی‌ها نسبت به خودروهای شخصی بیشتر می‌باشد چون عموماً تاکسی‌ها در ترافیک روزانه ساعت‌های زیادی را سپری می‌کنند. با این حال یادداشت برداشتن از مصرف سوخت به صورت مداوم و منظم، می‌تواند استاندارد خاص تاکسی‌ها را نیز برای رانندگان مشخص کند. می‌توانید کیلومتر طی شده را با صفر کردن مسافت سنج که در بالای کیلومتر شمار قرار دارد، نیز محاسبه کنید.

نتیجه
همانطور که اکنون می‌دانید با محاسبه مصرف سوخت به راحتی می‌توانید دریابید که در یک هفته یا یک ماه چند لیتر می‌سوزانید. شما فقط باید ارقام را پیدا کنید و سپس از آنها در فرمول استفاده کنید تا نتیجه نهایی را بدست آورید. به این ترتیب پیگیری هزینه‌های سوخت برای یک دوره معین نیز آسان‌تر می‌شود.

منبع: Fuel Consumption

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.