علائم خرابی درب باک بنزین خودرو

درب باک بنزین که به عنوان درب پرکننده سوخت نیز شناخته می‌شود یک مؤلفه ساده اما مهم است که در اکثر قریب به اتفاق اتومبیل‌های سواری و کامیون‌ها وجود دارد. هدف آنها ساده است؛ برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و زباله به داخل مخزن بنزین و همچنین تهیه یک مهر و موم مطمئن ساخته شده‌اند. باک بنزین یا همان مخزن سوخت مخزنی است که از بنزین یا سوخت خودرو پر می‌شود و از عوامل بسیار مهم جهت به حرکت درآمدن خودرو و حتی استارت خوردن خودرو است. این باک، مخزن سوخت را تمیز نگه می‌دارد و باید کاملاً بی‌عیب و نقص و ایمن باشد زیرا این مخزن مملو از ماده‌ای اشتعال‌زا به نام بنزین است که می‌تواند حادثه‌ساز و خطرناک باشد. در صورت عدم وجود مخزن بنزین سوخت تمیز نخواهد بود و تمام گازهای سمی آن در جو آزاد می‌شوند. نبستن درپوش باک بنزین در خودرو تاثیر مستقیم بر مصرف سوخت دارد. به دلیل فرّار بودن بنزین، این مایع در صورت نبستن درپوش باک تبخیر می‌شود و مصرف سوخت را بین ۱ تا ۲ درصد افزایش می‌دهد. با تشخیص علائم خرابی درب باک بنزین می‌توانید به موقع تعویض آن را انجام دهید.

علائم خرابی درب باک بنزین

هر بار که سوخت را پر می‌کنید، درب باک بنزین برداشته می‌شود و این باعث می شود که این درب در معرض سایش و پارگی قرار بگیرد. اکنون که می‌دانید دریچه گاز چیست، بیایید علائم احتمالی خرابی آن را تشخیص دهیم:

گشاد شدن درب باک بنزین

اولین علائم خرابی درب باک بنزین گشاد شدن درب باک است، همانطور که گفتیم هر بار برای پر کردن سوخت باید درب باک برداشته شود در نتیجه با گذشت زمان درپوش باک شل می‌شود. بنابراین در حالی که درب باک را محکم می‌کنید در صورت سفت نشدن درب باک نشانه این است که شما نیاز به تعویض درپوش دارید. همچنین ممکن است هر بار که درب باک را محکم می‌کنید، صدای خاصی شنیده شود.

خرابی درب باک بنزین خودرو

استشمام بوی بنزین

یکی دیگر از علائم احتمالی خرابی درپوش سوخت استشمام بوی بنزین است. اگر مهر و موم درب باک آسیب ببیند یا فرسوده شده باشد، ممکن است بخارهای سوخت از مخزن گاز نشت کنند، در نتیجه در اثر بخارهای فرار بوی بنزین استشمام می‌شود.

روشن شدن چراغ هشدار

همچنین ممکن است هنگام شل شدن درب باک با روشن شدن چراغ چک خودرو مواجه شوید. با این وجود چراغ چک خودرو به علت‌های مختلفی روشن می‌شود، شما باید کدها را بررسی کرده و علت اصلی آن را تأیید کنید.

خرابی درب باک بنزین خودرو

سفت نشدن کامل درب باک بنزین

یکی از شایع‌ترین علائم خرابی درب باک بنزین این است که درپوش به درستی سفت نمی‌شود. اکثر درپوش‌های گازی به محض سفت شدن صدای کلیک یا تلنگر می‌دهند، اگر درپوش صدای کلیک ندهد یا اینکه صدای تلنگر بدهد ولی دوباره شل شود، این ممکن است نشانۀ این باشد که درب باک نیاز به تعویض دارد.

چگونه می توان درب باک بنزین را تعویض کرد؟

تعویض درب باک خودرو بسیار آسان است و ممکن است این روند برای تمام خودروها یکسان نباشد. برای راهنمایی بیشتر باید دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید. برای اتومبیل‌های استاندارد هنگامی که درب باک جدیدی خریداری می‌کنید، باید درب پوش قدیمی را خارج کنید. کلید را به سمت چپ بچرخانید تا درپوش گاز خارج شود. اکنون درپوش جدید را بگیرید و آن را در محلی قرار دهید که در سمت راست بچرخد. درپوش باکی که به تازگی نصب شده است نباید برآمده باشد در غیر اینصورت هنوز شل است.

منبع: symptoms of failing gas cap

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] باک بنزین را کاملا پر کرده و تعداد لیترها را یادداشت کنید. شمارنده سفر را به صفر برسانید. هنگام پر کردن باک، تعداد کیلومترهای طی کرده را یادداشت کنید. مراحل را برای مدت مشخصی تکرار کنید. اگر روال رانندگی شما در طول یک ماه یا یک سال تقریباً مشابه باشد می‌توانید مصرف سوخت را تخمین بزنید. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.