مقایسه ارتفاع صندلی موتورسیکلت های مختلف

ارتفاع صندلی موتورسیکلت به طور جدی بر میزان تسلط شما در راندن موتورسیکلت تأثیر دارد؛ به خصوص برای موتورسواران مبتدی.

به گزارش مسترماشین باز، برخی از موتورسیکلت‌ها ارتفاع صندلی کمتری نسبت به سایرین دارند.

میانگین ارتفاع صندلی یک موتورسیکلت ۸۰۳ میلی متراست. پایین‌ترین ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌ها، به کروزرهایی با ارتفاع متوسط ​​صندلی ۶۸۶ میلی‌متر تعلق دارند؛ در حالی که بلندترین ارتفاع صندلی متعلق به موتورسیکلت‌های اسپرت با ۸۶۴ میلی‌متر ارتفاع است.

موتورسیکلت یاماها YZ 125 با ارتفاع صندلی ۹۸۰ میلی متربلندترین ارتفاع صندلی را به خود اختصاص داده است؛ هارلی سافتیل اسلیم با ۶۴۸ میلی متر، پایین‌ترین ارتفاع صندلی موتورسیکلت را دارد.

اگر یک موتورسوار مبتدی هستید؛ در حین خرید بهتر است به این فاکتور توجه کنید؛ در غیر این صورت آنقدرها اهمیت ندارد.

البته در صورتی ک قد خیلی بلند و یا کوتاهی دارید؛ بهتر است موتورسیکلت با ارتفاع صندلی مناسب‌تری را تهیه کنید.

بهترین راه برای تشخیص اینکه با موتورسیکلت راحت هستید یا خیر، سوار شدن و آزمایش آن است.

موتورسیکلت‌های اسپرت دوگانه بلندترین ارتفاع صندلی‌ها را در بین همه‌ی موتورسیکلت‌ها دارند؛ در حالی که کروزرها کمترین ارتفاع صندلی‌ را به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین، حداکثر و حداقل ارتفاع صندلی بر اساس نوع موتور سیکلت

بیایید نگاهی کوتاه به ارتفاع صندلی هر نوع موتورسیکلت داشته باشیم:

ارتفاع صندلی موتورسیکلت خاکی

صندلی موتورسیکلت‌های خاکی بزرگسالان به لطف سیستم تعلیق آن، که می‌تواند پرش‌های وسیع‌تری انجام دهد؛ بسیار بلند است. موتورسیکلت‌های خاکی همچنین دارای چرخ‌های بزرگ و فاصله زیاد از سطح زمین هستند. برای اینکه صندلی در موقعیت مناسب باشد و آسیب نبیند؛ نمی‌توان آن را به گیره‌های پا نزدیک کرد؛ بنابراین ارتقاع صندلی اندکی بالاتر قرار داده می‌شود.

ارتفاع متوسط ​​صندلی موتورسیکلت‌های خاکی یا موتور سیکلت اسپرت دوگانه ۳۴٫۲ اینچ (۸۶۹ میلی متر) است.

بلندترین موتورسیکلت خاکی یاماها YZ 125 مسابقه‌ای با ارتفاع صندلی ۳۸٫۶ اینچ (۹۸۰ میلی متر) است. موتورسیکلت خاکی با کمترین ارتفاع صندلی، متعلق به Yamaha PW 50 kiddies با ۱۸٫۷ اینچ (۴۷۵ میلی متر) ارتفاع است.

ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌های ماجراجویی یا همان ادونچر

موتورسیکلت‌های ادونچر عموماً موتورسیکلت‌های بسیار بزرگ با موتورهایی با ظرفیت بالا هستند. آن‌ها همچنین باید بتوانند به راحتی در جاده‌های خاکی و پر از سنگ ریزه حرکت کنند. این شرایط مستلزم سیستم تعلیق بلند، فاصله زیاد از سطح زمین و چرخ‌های بزرگ، مشابه موتورسیکلت‌های خاکی است.

ارگونومی راحت و موتور بزرگ باعث شده تا صندلی در موتورسیکلت‌های ادونچر در ارتفاع بالاتری قرار داده شود.

ارتفاع متوسط ​​ موتورسیکلت‌های ماجراجویی ۳۳٫۱ اینچ (۸۴۱ میلی متر) است که از ۹۳ درصد موتورسیکلت‌های خیابانی بلندتر است.

BMW R 1250 GS Adventure بلندترین موتورسیکلت ماجراجویی با ارتفاع صندلی ۳۵ اینچ (۸۸۹ میلی متر) است.

موتورسیکلت ماجراجویی با کمترین ارتفاع صندلی، BMW F 750 GS و هارلی دیویدسون Pan America 1250 Special با ارتفاع صندلی ۳۱٫۱ اینچ (۷۹۰ میلی متر) هستند.

ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌های خیابانی

موتورسیکلت‌های خیابانی در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها، مانند موتورسیکلت‌های اسپورت، قد بلندی دارند تا در مسیرهای مسابقه‌ای حرکت کنند. سایر موتورسیکلت‌های خیابانی کوچک و سبک هستند تا در حین رفت و آمد در شهر و در ترافیک به راحتی عبور کنند.

میانگین ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌های خیابانی ۳۲ اینچ (۸۱۳ میلی متر) است. هوندا CB 650 R مثال خوبی برای موتورسیکلت‌های های خیابانی با اندازه متوسط است. این موتورسیکلت به اندازه موتورسیکلت‌های مسابقه پیست تهاجمی نیست، اما از یک موتورسیکلت معمولی اسپرت تر است.

بلندترین موتورسیکلت خیابانی یاماها R1M با ارتفاع صندلی ۳۳٫۹ اینچ (۸۶۱ میلی متر) است.

سوزوکی DR-Z 400 SM بلندتر است (۳۵ اینچ)، اما یک موتورسیکلت اسپرت دوگانه با لاستیک‌های خیابانی به حساب می‌آید. پایین‌ترین ارتفاع صندلی به هوندا گروم کوچک و عجیب و غریب با ارتفاع صندلی تنها ۳۰ اینچ (۷۶۲ میلی متر) تعلق دارد.

ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌های تورینگ

موتورسیکلت‌های تورینگ بزرگ و سنگین هستند و برای رفت و آمد در بزرگراه طراحی شده‌اند. در واقع، وزن متوسط موتورسیکلت‌های تورینگ ​​تقریباً به اندازه سنگین‌ترین رزمناو است.

به طور کلی، موتورسیکلت سواران تورینگ، مسن‌تر هستند؛ بنابراین موتورسیکلت‌های تورینگ معمولاً ارتفاع صندلی کمتری دارند تا راحت‌تر بتوان هر دو پا را صاف روی زمین در حالت سکون قرار داد. این کار باعث می‌شود که تعادل این موتورسیکلت‌های سنگین در پشت چراغ قرمز آسان‌تر شود.

میانگین ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌های تور ۲۸٫۷ اینچ (۷۲۹ میلی متر) است که کمتر از کوتاه‌ترین موتورسیکلت خیابانی، هوندا گروم کوچک است.

بلندترین موتورسیکلت تورینگ یاماها تریسر ۹۰۰ GT با ارتفاع صندلی ۳۳٫۵ اینچ (۸۵۱ میلی متر) است. کاوازاکی Concours 14 با ارتفاع صندلی ۳۲٫۱ اینچ (۸۱۵ میلی متر) یکی از بلندترین ارتفاع صندلی در موتورسیکلت‌های تورینگ را به خود اختصاص داده است.

موتورسیکلت تورینگ با کمترین ارتفاع صندلی، هارلی دیویدسون Road Glide Special با ارتفاع صندلی تنها ۲۵٫۹ اینچ (۶۵۸ میلی متر) است.

تقریباً تمام موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون ارتفاع صندلی کمتری نسبت به موتورسیکلت‌های تورینگ ژاپنی دارند.

ارتفاع صندلی موتورسیکلت‌های کروزر

موتورسیکلت‌های کروزر به دلیل حرکت بسیار کم سیستم تعلیق، مرکز ثقل پایین، زاویه چنگک کم عمق و فاصله بسیار کم از سطح زمین، ارتفاع صندلی پایینی دارند.

موتورسیکلت‌های کروزر برای سوار شدن بر روی آسفالت صاف طراحی شده‌اند.

همچنین لازم نیست موتورسیکلت‌های کروزر به اندازه موتورسیکلت‌های ورزشی در پیچ‌ها خم شوند؛ بنابراین فاصله از زمین چندان مهم نیست. زاویه چنگک کم عمق اجازه می‌دهد تا سواری با ثبات‌تری در بزرگراه داشته باشید.

ارتفاع صندلی یک موتورسیکلت کروزر متوسط ​​تنها ۲۷ اینچ (۶۸۶ میلی متر) است که از پایین‌ترین موتورسیکلت ‌ خیابانی (هوندا گروم کوچک) پایین‌تر است.

سوزوکی بلوار C90T با ارتفاع صندلی ۲۸٫۳ اینچ (۷۱۹ میلی متر) بلندترین ارتفاع صندلی را در بین موتورسیکلت‌های کروزر دارد.

هارلی اسپورتستر S کمی بلندتر است (۲۸٫۹ اینچ)، اما بیشتر یک موتورسیکلت خیابانی است تا یک رزمناو واقعی.

پایین‌ترین ارتفاع صندلی در رزمناو، هارلی دیویدسون سافتیل اسلیم با ارتفاع صندلی تنها ۲۵٫۵ اینچ (۶۴۸ میلی متر) است.

ارتفاع صندلی موتورسیکلت چقدر اهمیت دارد؟

برای موتورسوران بسیار با تجربه، ارتفاع صندلی مهم نیست. زیرا می‌تواند با هر ارتفاعی در هر جاده‌ای رانندگی کند.

برای یک موتورسوار معمولی نیز ارتفاع صندلی در بیشتر موقعیت‌ها مشکل ساز نمی‌شود. اگر از تکنیک‌های صحیح استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید با هر نوع موتورسیکلتی رانندگی کنید.

البته در محیط‌های سخت مانند سربالایی‌های صخره‌ای، حتی موتورسوران با تجربه نیز می‌توانند با مشکل مواجه شوند.

حرکت در میان گل یا ماسه غلیظ، در صورتی که ارتفاع صندلی به قدری بلند است که پاها روی زمین نمی‌ماند؛ بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است. موتورسیکلت با ارتفاع صندلی کوتاه‌تر، کار را در این شرایط آسان‌تر می‌کند.

البته بیشتر موتورسیکلت‌های با ارتفاع صندلی بالا، بسیار سبک هستند. وزن متوسط ​​ موتورسیکلت‌های خاکی تنها ۹۸ کیلوگرم است که در مقایسه با موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای متوسط ​​ که وزن آن‌ها ۲۲۶ کیلوگرم است؛ بسیار سبک‌ترند.

نتیجه

اگر تازه وارد و مبتدی هستید؛ موتورسیکلتی را تهیه کنید که بتوانید هر دو پای خود را صاف روی زمین بگذارید. در این صورت کنترل بیشتری روی موتورسیکلت دارید.

منابع: adventurebiketroop

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.