بررسی علت لرزش فرمان و راه‌های رفع آن

وقتی می‌خواهید با اتومبیل خود از یک مکان به مکان دیگر بروید، یک فرمان لرزان می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد. در حالی که این مشکل ممکن است یک مشکل ساده به نظر برسد اما یک فرمان لرزان می‌تواند نشان دهنده مسائل جدی و مهمی باشد که باید به سرعت رسیدگی شوند. در حالی که لرزش فرمان بیشترین آسیب را به لاستیک وارد می‌کند اما چند مسئله دیگر نیز تحت تاثیر لرزش فرمان قرار می‌گیرند. در اینجا پنج علت لرزش فرمان آورده شده است.

چرخ نامتعادل
اگر هرگز لاستیک خودرو را تعویض نکرده‌اید و یا شاهد تعویض آن هم نبوده‌اید، حتما نمی‌دانید که لاستیک‌های خودرو باید بالانس باشند. این کار به همین سادگی نیست و باید مطمئن شوید که همه آنها در یک اندازه و با کیفیت یکسان هستند. هنگامی که یک تایر جدید روی رینگ قرار می‌گیرد، باید متعادل باشد تا اطمینان حاصل شود که وزن آن به طور مساوی در کل چرخ توزیع می‌شود. اگر چرخ‌های خودرو حتی مقدار بسیار کمی هم نامتعادل باشند، باعث لرزش بیش از حد فرمان و احتمالاً کل خودرو می‌شود. بسیاری از اتومبیل‌های جدیدتر که دارای سیستم تعلیق سبک هستند، دچار مشکلات چرخ نامتعادل می‌شوند. چرخ‌های نامتعادل می‌توانند به بروز مشکلات بیشتر در آج و سایر اجزای فرمان و سیستم تعلیق کمک کنند. برای رفع این مشکل تمام چرخ‌های خودرو را متعادل کنید و حتماً هر تایر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز هم به طور مساوی و بدون مناطق آسیب دیده حرکت می‌کنند. در صورتی که لاستیک‌ها فرسوده باشند نیز لرزش فرمان رخ می‌دهد، پس برای رفع مشکل حتما لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید.

تنظیمات نادرست
یکی دیگر از مشکلات رایج چرخ، تنظیمات نادرست است که باعث لرزش فرمان می‌شود. احتمالاً مشکوک‌ترین مقصر، تنظیمات نادرست سیستم تعلیق خودرو و عدم قرارگیری صحیح چرخ‌های خودرو است. سعی کنید از رانندگی بیش از حد بروی چاله‌ها خودداری کنید و برآمدگی‌های سرعت و مسیرهای ریلی را آهسته طی کنید تا تراز وسایل نقلیه اتومبیل خود را تا حد ممکن حفظ کنید.

علت لرزش فرمان

بلبرینگ‌های خراب
بلبرینگ‌های توپی چرخ برای درست کار کردن اتومبیل بسیار حیاتی هستند و اگر روغن کاری نشود، آسیب می‌بیند یا می‌شکند، نتیجه آن می‌تواند یک فرمان لرزان و مشکلات دیگر باشد. بلبرینگ‌های خودرو اجازه می‌دهد چرخ‌های خودرو بدون اصطکاک به درستی چرخانده شوند و همچنین از وزن اتومبیل پشتیبانی می‌کند. بلبرینگ‌ها به محور یا مونتاژ توپی متصل می‌شوند، بنابراین هنگامی که به درستی کار نکنند به طور مستقیم بر میل لنگ تأثیر می‌گذارند و به لرزش فرمان منجر می‌شوند.

مشکلات تعلیق
سیستم تعلیق خودرو شامل ساختار پیچیده‌ای از جِرم فنربندی‌شده، فنر، کمک‌فنر و جِرم فنربندی‌نشده است که چرخ ها را به بقیه اتومبیل متصل می‌کند. سیستم تعلیق علاوه بر به حداقل رساندن ضربات، سر و صداها و لرزش‌های داخل کابین، در نحوه کنترل و ترمز خودرو نیز تاثیرگذار است. سیستم تعلیق می‌تواند به مرور زمان دچار مشکلات بسیاری شود، گرچه تشخیص این موضوعات ممکن است دشوار باشد اما پس از کشف به راحتی حل می‌شوند. برخی از رایج‌ترین مشکلات تعلیق که ممکن است علت لرزش فرمان باشد عبارت است از اتصالات سست، عدم تعادل میل لنگ و شل بودن کمک فنر. اگر متوجه لرزش فرمان شدید و فکر می‌کنید که مربوط به مسئله تعلیق است، به زمان وقوع لرزش توجه کنید. ممکن است هنگام افزایش سرعت یا در زمانهای کاملاً تصادفی باعث لرزش فرمان شود. دانستن زمان لرزش به شما کمک می‌کند تا مشکل را به طور موثرتری تشخیص دهید. انجام یک بررسی کامل از کل سیستم تعلیق به شما کمک می کند علت این مشکل را پیدا کنید.

مشکلات ترمز
اگر هنگام ترمز متوجه شدید که فرمان خودرو تکان می‌خورد، این احتمال وجود دارد که علت لرزش فرمان از ترمزهای خودرو باشد. لنت‌های ساییده، اتصالات سست یا دیسک‌های ترمز خراب همگی می‌توانند به لرزش فرمان منجر شوند و بسیاری از این موارد با علائم دیگری نیز همراه است. بیشتر مشکلات لرزش هنگام شتاب، چرخاندن یا حفظ سرعت خاصی رخ می دهد. مشکلات ترمز از این جهت منحصر به فرد است که هنگام ترمز بروز می‌کند، بنابراین می‌توانید با رعایت کردن برخی موارد کمی راحت‌تر از سایر مشکلات آن را حل کنید. پس از تشخیص اینکه ترمزهای خودرو علت لرزش فرمان هستند، عناصر مختلف سیستم ترمز را بررسی کنید تا علت دقیق لرزش را پیدا کنید. ممکن است به تعویض بخشی از آن، تمیز کردن آن یا محکم کردن برخی قسمتهای سست آن نیاز داشته باشید.

منبع: Steering Wheel Shakes

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] اولین علائم هشدار دهنده بالانس نبودن چرخ خودرو، احساس لرزش فرمان است. تنها کمی اختلاف وزن در لاستیک کافی است تا لرزش […]

  2. […] اولین علائم هشدار دهنده بالانس نبودن چرخ خودرو، احساس لرزش در فرمان است. تنها کمی اختلاف وزن در لاستیک کافی است تا لرزش […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.