علائم بالانس نبودن چرخ خودرو

چرخ‌ها یکی از زیرمجموعه‌های سیستم تعلیق هستند که وزن خودرو را تحمل کرده و ارتباط نهایی بین ماشین و زمین را برقرار می‌کنند. وقتی لاستیک خودرو به ویژه مدل‌های جدید کاملاً متعادل و بدون عیب و نقص باشند، منجر به سواری فوق العاده راحت و امن می‌شوند. واقعیت این است که هنگام حرکت خودرو، حتی نقص‌های کوچک نیز می‌توانند مانند نقص اصلی احساس شوند و گاهی خسارت‌های جبران ناپذی را رقم بزنند؛ به همین دلیل تعادل و بالانس لاستیک‌ها بسیار مهم است. تمامی ضربه‌های وارد شده بر خودرو، در مرحله اول به چرخ‌ها وارد می‌شود و این چرخ‌ها هستند که باید به کاهش ارتعاشات کمک کنند. وقتی که وزن خودرو به طور مساوی در اطراف تایر توزیع می‌شود، لاستیک‌ها متعادل می‌شوند. لاستیک‌های متعادل برای افزایش کارایی، عمر لاستیک و ایمنی آن بسیار مهم هستند و در صورت بالانس نبودن باید آن‌ها را بالانس کنید. در واقع بالانس چرخ خودرو‌ها، به معنای تعادل و هم‌راستایی چرخ‌ها می‌باشد و در صورت بالانس یا متعادل نبودن، پیامدهای منفی فراوانی صورت می‌گیرد. بالانس نبودن چرخ خودرو کاملاً مشخص است زیرا ممکن است هنگام رانندگی متوجه یک یا چند مورد از ناهنجاری‌های زیر شوید. به محض اینکه متوجه هر یک از علائم زیر شدید، چرخ‌ها و لاستیک‌های خود را سریعاً چک کنید و در صورت لزوم آنها را بالانس کنید.

لرزش‌ها و ارتعاشات در فرمان خودرو
یکی از اولین علائم هشدار دهنده بالانس نبودن چرخ خودرو، احساس لرزش در فرمان است. تنها کمی اختلاف وزن در لاستیک کافی است تا لرزش قابل توجهی ایجاد شود. هنگامی که عدم تعادل با پوسیده شدن لاستیک‌ها همراه می‌شود وضعیت بدتر می‌شود. در نتیجه لرزش افزایش می‌یابد و کل کابین وسیله نقلیه از جمله اتاق و صندلی‌های جلو و عقب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سایر مشکلات می‌تواند باعث ایجاد لرزش‌هایی مانند لاستیک آسیب دیده یا مشکلات موجود در مونتاژ چرخ شود. برای جلوگیری از این وضعیت خطرناک، تشخیص سریع این مشکل بسیار مهم است. بطور کلی، به رانندگان توصیه می‌شود در هر ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه بالانس دوره‌ای لاستیک‌های خودرو را انجام دهند.

بالانس نبودن چرخ خودرو

مشکلات حرکت در فرمان
بالانس نبودن چرخ خودرو، با دشوارتر شدن حرکت فرمان و به تاخیر انداختن زمان پاسخ‌دهی فرمان یک تجربه رانندگی ناراحت کننده ایجاد می‌کند. مهمتر از همه، شما قادر نخواهید بود به راحتی در یک جهت مشخص رانندگی کنید. از آنجایی که وسیله نقلیه دیگر قادر به رانندگی مستقیم نیست ممکن است تصادفاتی رخ دهد که غیر قابل اجتناب هستند.

پوشش‌های ناهموار لاستیک
این نکته بسیار مهم است که مرتباً آج‌های لاستیک را بررسی کنید، زیرا آنها در مورد متعادل بودن لاستیک‌های خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. ساییدگی آج‌های لاستیک می‌تواند در اثر بالانس نبودن چرخ خودرو یا سایر مشکلات مربوط به فرمان یا چرخ‌ها ایجاد شود. عدم بالانس، باعث سایش غیر یکنواخت لاستیک‌ها می‌شود و باعث می‌شود که یکی از لاستیک‌ها زودتر از دیگری از بین برود. همچنین ممکن است لاستیک تا حد پارگی پیش رود که این وضعیت در هنگام رانندگی می‌تواند یک وضعیت خطرناک باشد. چرخاندن لاستیک می‌تواند یک راه حل موقت باشد تا زمانی که پول برای تعویض لاستیک‌های خیلی فرسوده داشته باشید. لاستیک‌های جدیدی که نصب می‌شوند باید بلافاصله بالانس شوند.

بالانس نبودن چرخ خودرو

کاهش پایداری خودرو
اگر چرخ‌های خودرو به خوبی بالانس نباشد، در سرعت‌های بالا و در سر پیچ‌ها این موضوع به سرعت خود را نشان می‌دهد.

خرابی زودرس قطعات
همانطور که می‌دانیم کلیه ضربات در زمان حرکت و علی‌الخصوص دست‌اندازها و ناهمواری‌ها به چرخ‌های خودرو وارد می‌‌شود و پس از عبور از چرخ‌ها به سیستم تعلیق، جلوبندی و … آسیب وارد می‌کند. در گذر زمان و در صورت بالانس نبودن چرخ خودرو، این نیروهای مخرب می‌توانند به خرابی سایر قطعات و کاهش طول عمر مفید آن‎ها منجر شوند. هنگامی که لاستیک‌ها متعادل نباشند یاتاقان، جلوبندی و سایر اجزای مونتاژ چرخ تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند، بنابراین فرسودگی بیشتر از حد معمول را تجربه می‌کنند. اگر تایرهای نامتعادل به موقع برطرف نشوند باید علاوه بر لاستیک‌ها قطعات دیگری را نیز تعویض کنید.

افزایش مصرف سوخت
لاستیک‌های نامتعادل فشار بیشتری به موتور خودرو وارد می‌کنند، زیرا مقاومت ایجاد شده از عدم تعادل باعث می‌شود موتور برای نگه داشتن وسیله نقلیه سخت‌تر کار کند، در نتیجه موتور در این شرایط به سوخت بیشتری احتیاج پیدا می‌کند. وقتی مصرف سوخت سریع‌تر از حد معمول است، لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید. بالانس نبودن چرخ‌ها، عملا بازدهی کلی سوخت را پایین آورده و مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد.

منبع: symptoms of unbalanced tires

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.