علت خرابی بخاری خودرو چیست؟

سیستم گرمایشی اتومبیل انرژی خود را از همان حرارت تولید شده توسط پیشرانه دریافت می‌کند و احتیاج به هیچ گونه منبع خارجی تامین انرژی و اخذ مستقیم نیرو از موتور (همانند کولر) ندارد. اما سوالی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که علت خرابی بخاری خودرو چیست؟ دلایل زیادی وجود دارد که چرا بخاری خودرو، کار خود را متوقف می‌کند. برای اینکه دریابید چه مشکلی در سیستم گرمایشی اتومبیل شما وجود دارد و چه کاری می‌توانید برای رفع آن انجام دهید ابتدا به بررسی اساسی اوضاع نیاز دارید. آیا باد بخاری خودرو سرد است یا اینکه بخاری اتومبیل به هیچ وجه کار نمی‌کند؟ اگر هوای سرد از دریچه‌های گرمایشی خارج شود حتی هنگامی که وسیله نقلیه گرم است ممکن است با یکی از مشکلات زیر دست و پنجه نرم کنید:

علت خرابی بخاری خودرو چیست؟

کمبود مایع خنک کننده و یا هوا گرفتن مجاری آبرسانی موتور
وسیله نقلیه را خاموش کنید و بگذارید موتور کاملاً خنک شود. خنک کننده مایعی است که درون سیستم خنک کننده خودرو جریان دارد و از داغ شدن و خراب شدن موتور جلوگیری می‌کند. مایع خنک‌کننده پس از گرم‌شدن ازطریق حرارت پیشرانه، به رادیاتور می‌رود و در آنجا در تماس با جریان هوا دوباره خنک می‌شود. اگر سطح مایع خنک کننده پایین باشد، احتمالاً ضد یخ به اندازه کافی داخل بخاری در گردش نیست و باید دوباره پر شود. پر کردن مایع خنک کننده ممکن است در کوتاه مدت مشکل را برطرف کند، اما سطح پایین خنک کننده اغلب نشان دهنده مشکل دیگری مانند نشت رادیاتور یا شلنگ است. اگر وسیله نقلیه، مایع خنک کننده را می‌سوزاند، ممکن است واشر سرسیلندر منفجر شده باشد که تعمیر آن بسیار گران است. اگر مایع خنک کننده به رنگ قهوه‌ای تیره باشد نشانه وجود زنگ زدگی در سیستم خنک کننده است.

گرفتگی لوله‌ها و مجاری آبرسانی به رادیاتور بخاری
کاپوت را بلند کرده و دمای اطراف محفظه بخاری را بررسی کنید (جایی که شیلنگ‌های رادیاتور وارد جعبه رادیاتور بخاری می‌شوند). مطمئن‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از یک دماسنج مادون قرمز است تا هیچ گونه تماسی با رادیاتور نداشته باشید. اگر یک شیلنگ همان درجه حرارت مایع خنک کننده و شلنگ دیگر سرد باشد ممکن است انسداد در رادیاتور بخاری ایجاد شده باشد. اگر وسیله نقلیه در یکی از شیلنگ‌ها سوپاپ دارد، عملکرد آن را بررسی کنید. اگر دریچه گیر کرده باشد و مانع از عبور مایع خنک کننده در رادیاتور بخاری شود احتمالاً این مسئله مشکل ایجاد کرده است.

علت خرابی بخاری خودرو

خرابی دریچه ترموستات
گاهی اوقات بخاری خراب نیست بلکه این دریچه ترموستات است که به بهترین وجه کار نمی‌کند. برای این کار باید دریچه ترموستات را بازرسی کنید. ماشین خود را روشن کنید و بگذارید آن را اجرا کند، در ضمن بخاری ماشین را روشن کنید. در حالی که موتور خودرو در حال گرم شدن است به نشانگرهای گرم و سرد روی داشبورد توجه کنید و ببینید آیا دما تغییر می‌کند یا خیر. اگر ترموستات خودرو خراب شود و مسیر آب بین موتور و رادیاتور همواره باز بماند، دمای مایع خنک کننده هیچگاه به دمای بهینه نخواهد رسید و در نتیجه، آب موتور نمی‌تواند انرژی کافی را در اختیار رادیاتور بخاری قرار داده و آن را به میزان کافی گرم کند، در نتیجه رادیاتور بخاری سرد مانده و انرژی گرمایی کمتری توسط فن دمنده به داخل کابین ارسال خواهد شد.

کافی نبودن آب موتور
گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنید.

خرابی فن و یا دمنده بخاری
یک علت خرابی بخاری خودرو که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. ابتدا فن دمنده را بررسی کنید، تقریباً در هر مدلی یک فن دمنده در زیر داشبورد قرار دارد. این فن هوای گرم را در ناحیه کابین به گردش در می‌آورد، اگر هوا از مجاری هوا عبور نمی‌کند ممکن است فن خوب کار نکند. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، موقعیت فیوز را پیدا کرده و به فیوز فن بروید. اگر فیوز فن درست کار می‌کند، بنابراین فن معیوب دلیل گرم نشدن وسیله نقلیه شما است.

منبع: Car heater not working

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.