آشنایی با علائم هشدار دهنده پشت آمپر

همانطور که بدن انسان سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند که نشان دهنده هشدار و وجود مشکل در بدن است، وسایل نقلیه نیز با ارسال سیگنال‌هایی مشکلات خود را اعلام می‌کنند. سیگنال‌های الکتریکی از طریق هشدارهایی ارسال می‌شوند که داشبورد خودرو را روشن می‌کنند تا به ما هشدار دهند که چیزی به توجه نیاز دارد. لیست زیر شامل ۱۴ سیگنال متداول داشبورد است که همه ما باید از آن آگاه باشیم. تمام اتومبیل‌ها به طور یکسان ساخته نشده‌اند و ممکن است در پیام تصویری روی داشبورد تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، اما تقریبا شبیه همین مواردی است که در اینجا ذکر می‌کنیم. سعی کنید این هشدارها را نادیده نگیرید، زیرا برخی می‌توانند جدی باشند!

نماد هشدار ترمز ضد قفل
این بدان معناست که در سیستم ترمز ضد قفل مشکلی وجود دارد که نیاز به تشخیص یا رفع مشکل دارد. ترمز ضد قفل یا ای‌بی‌اس یک سامانهٔ ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل‌ شدن چرخ‌های اتوموبیل در هنگام ترمز گرفتن توسط راننده می‌شود. اگر چراغ ترمز چشمک می‌زند یا به طور متناوب روشن و خاموش می‌شود و تغییری در پدال ترمز ایجاد نمی‌شود در اسرع وقت وسیله نقلیه را به یک تعمیرگاه واجد شرایط نشان دهید؛ اما اگر چراغ به طور دائم روشن می‌شود وسیله نقلیه را به طرف جاده ببرید و با یک تعمیرگاه واجد شرایط تماس بگیرید.

نماد هشدار کیسه هوا
این بدان معناست که در یک یا چند کیسه هوا یا کل سیستم ایربگ مشکل وجود دارد. سیستم ایربگ یا کیسه هوا یک وسیله ایمنی مهم است که بعد از برخورد خودرو با موانع سخت در کسری از ثانیه باد می‌شود و بین سر و بدن سرنشینان با اجزاء داخل خودرو حائل می‌شود. بعد از آن هم به سرعت بادش خالی می‌شود، همه این اتفاقات در زمان بسیار کوتاه و با سرعت بالا اتفاق می‌افتد. در صورت هشدار ایربگ بلافاصله وسیله نقلیه خود را به یک مرکز خدمات واجد شرایط نشان دهید تا مشکل تشخیص داده شود.

نماد هشدار باتری
این بدان معنی است که سیستم شارژ اتومبیل، انرژی کمی دارد. علت روشن شدن چراغ باتری می‌تواند یک کابل باتری شل یا پوسیده باشد یا سایر اجزای اتصال دهنده سیستم شارژ مشکل داشته باشد، یا ممکن است مشکل از دینام یا تنظیم کننده ولتاژ باشد. در این مواقع اولین کاری که باید انجام بدهید این است که مواردی که از باتری انرژی می‌گیرند را خاموش کنید، به جز چراغ‌های جلو در صورت رانندگی در شب. این شامل سیستم تهویه هوا و گرمایش، موسیقی، چراغ‌های داخلی و سایر لوازم جانبی مانند گرم کن صندلی است. تا زمانی که به جایی امن نرسیدید ماشین خود را خاموش نکنید، چون ممکن است دوباره روشن نشود.

نماد هشدار باتری

نماد هشدار دمای موتور
این چراغ در اکثر خودروها به رنگ قرمز است و علت روشن شدن آن این است که موتور بیش از حد گرم و یا در حال گرم شدن بیش از حد است. بهترین کار کنار زدن خودرو و توقف کامل برای خنک شدن موتور است، در غیر این صورت هزینه‌های گزافی به شما تحمیل خواهد شد. این نماد همچنین به رنگ آبی دیده می‌شود و این بدان معنی است که دمای مایع خنک کننده کمتر از آن حدی می‌باشد که برای عملکرد بهینه موتور مورد نیاز است. معمولاً هنگام صبح وفتی اتومبیل خود را روشن می‌کنید این نماد روشن می‌شود و به محض گرم شدن وسیله نقلیه نماد ناپدید می‌شود.

نماد هشدار موتور
این می‌تواند به معنای چندین چیز باشد: سنسور اکسیژن نیاز به تعویض دارد، درپوش گاز آسیب دیده یا از بین رفته است، مبدل کاتالیزوری نیاز به تعویض دارد، سنسور جریان هوای جمعی نیاز به تعویض دارد یا شاخه‌های جرقه‌ای نیاز به تعویض دارند. اگر این روشن شود به این معنی است که در موتور خودرو مشکلی وجود دارد. گاهی ممکن است این هشدار به یک مشکل الکتریکی جزئی منجر شود، اما در بعضی موارد ممکن است چیزی باشد که اگر بلافاصله بررسی نشود به آسیب‌های بیشتر و اساسی‌تر منجر شود. در این شرایط حتما ماشین خود را به مکانیک برسانید.

نماد هشدار سوخت
این بدان معناست که سوخت خودرو در حال اتمام است و شما باید به زودی سوخت گیری کنید.

نماد هشدار مه شکن
این بدان معناست که چراغ مه شکن روشن است. این چراغ‌ها به شما کمک می‌کنند تا در هنگام رانندگی در هوای مه آلود دیده بهتری داشته باشید؛ البته در شرایطی که دید کافی وجود دارد نیازی به استفاده از آنها نیست.

نماد هشدار فشار روغن
روشن شدن این چراغ به شما هشدار می‌دهد که سطح روغن خودرو شما کم شده است و یا فشار سیستم روغن کاری به شکل قابل توجهی افت پیدا کرده است. با روشن شدن ناگهانی این هشدار موتور خودرو در خطر نیست ولی در معرض خطر قرار دارد و باید فورا به آن توجه کنید. این وضعیت می‌تواند به سادگی کم بودن فشار روغن باشد یا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی موتور باشد. مشکل این است که شما نمی‌دانید مشکل جدی است یا خیر، بنابراین بهترین مسیر عملی آن این است که بلافاصله کنار بکشید، موتور خود را خاموش کنید و از مکانیک کمک بخواهید.

نماد هشدار فشار روغن

نماد هشدار فشار لاستیک
این هشدار بدان معنی است که فشار در یک یا چند لاستیک خیلی کم است و باید فورا منشاء آن را بررسی کنید.

نماد هشدار سیستم ضد لغزش
این بدان معناست که در سیستم ضد لغزش مشکلی وجود دارد و ممکن است کاملاً خاموش باشد. این سیستم در همکاری با سیستم ترمز ضد‌قفل کار می‌کند و از سنسور‌های آن برای کنترل لغزش چرخ‌ها استفاده می‌کند.

نماد هشدار کنترل کشش
این بدان معنی است که سیستم کنترل کشش خودرو درگیر است. سیستم کنترل کشش یا TCS سیستمی است که از هرزگردی چرخ‌های محرک در هنگام گاز دادن از حالت سکون و یا در عین حرکت جلو گیری می‌نماید. در این شرایط سرعت را آهسته کنید و به وسیله نقلیه خود اجازه دهید مجدد کشش خود را بازیابد. چراغ باید خاموش شود اما اگر روشن شود می‌تواند مشكلی اساسی در سیستم كنترل كشش ایجاد كند.

نماد هشدار کمربند ایمنی
این بدان معناست که لطفاً کمربند ایمنی خود را ببندید. این کار به یک معاینه حرفه‌ای احتیاج ندارد اما احتمالاً مهمترین جنبه رانندگی است. استفاده از کمربند ایمنی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای نجات جان افراد و کاهش صدمات در تصادفات است، با این وجود میلیون‌ها نفر به آن توجهی نمی‌کنند.

نماد هشدار چراغ امنیتی
این بدان معناست که شما ممکن است به یک کلید با فرستنده مناسب احتیاج داشته باشید و یا اینکه سیستم ضد سرقت خودرو مشکلی داشته باشد.

نماد هشدار سیستم تعلیق
این هشدار مواقع متفاوتی روشن می‌شود که معنی وجود یک ایراد در سیستم تعلیق، تعویض دنده و یا بالارفتن دمای روغن سیستم تعلیق را بدهد. سیستم تعلیق قسمتی از خودرو است که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق وارد نشود. این سیستم دقیقا بین شاسی و چرخ های خودرو کار گذاشته شده است.

منبع: warning signs on your car dashboard

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. […] است به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا دریابید که چراغ‌های هشدار دهنده روی داشبورد چه معنایی دارند و با جدی‌ترین آنها آشنا شوید. اگر […]

  2. […] روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد: در بیشتر خودروها وقتی این چراغ روشن می‌شود جوش آوردن […]

  3. […] اتومبیل دارای سیستم پیچیده‌ای از چراغ‌های هشدار دهنده است و به گونه‌ای طراحی شده است که به شما اطلاع می‌دهند […]

  4. […] از حد نرمال خواهد بود و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، چراغ هشدار در داشبورد خودرو روشن می‌شود تا شما را از این افزایش غیرطبیعی دمای کار […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.