چرا موتور خودرو جوش می‌آورد؟

جوش آوردن رادیاتور خودرو یکی از عمده‌‌ترین مشکلات خودرو و از رایج‌ترین دردسرهای غیر قابل پیش بینی در مسافرت‌های بیرون شهری است. سیستم خنک کننده خودرو، موتور ماشین و اجزای آن را از قرارگیری در معرض حرارت بالای ناشی از عملکرد موتور و احتراق در امان نگه می‌دارد که به مرور زمان باعث فرسودگی قطعات خودرو می‌شود. به همین دلیل عمدتاً این مشکل در اتومبیل‌های زیاد استفاده شده و قدیمی رخ می‌دهد.

چرا سیستم خنک کننده در اتومبیل بسیار مهم است؟
موتور احتراق داخلی هنگام کار گرمای زیادی تولید می‌کند، اگر سیستم خنک کننده (رادیاتور) به درستی عمل نکند، موتور ماشین بیش از حد داغ شده و آسیب می‌بیند، بنابراین نقش یک خنک کننده به اندازه روغن‌کاری مرتب چرخ دنده‌ها در ماشین اهمیت دارد.

علائم جوش آوردن خودرو

۱- علامت دماسنج پشت آمپر: خط نشانه دماسنج به سرعت بالا رفته و در حول محور وسط حرکت می‌کند، این اولین و بارزترین علامت جوش آوردن موتور است. همیشه در حین رانندگی به دماسنج توجه کنید زیرا این امر به شما این امکان را می‌دهد که قبل از اتفاق ناگوار به موقع اقدام نموده و از آسیب به موتور جلوگیری نمایید.

۲- کم شدن قدرت ماشین: به محض جوش آوردن رادیاتور شما متوجه می‌شوید که قدرت ماشین به طور قابل ملاحظه‌ای کم شده و دیگر آن شتاب قبلی را ندارد و در واقع خودرو به یکباره و هم زمان با بالارفتن دمای موتور قدرت خود را از دست می‌دهد.

۳- روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد: در بیشتر خودروها وقتی این چراغ روشن می‌شود جوش آوردن ماشین بسیار نزدیک بوده و ماشین در حال تحمل دمایی بالاتر از حد مجاز است.

علت جوش آوردن خودرو

۴- بیرون آمدن بخار از دریچه زیرین موتور: آخرین علامتی که ممکن است رخ دهد بیرون آمدن بخار از دریچه زیرین موتور است. پس از رویت این رخداد به سرعت ماشین را به کنار جاده کشانده و درب رادیاتور را بردارید و تا زمانی که موتور در حال خنک شدن است از خودرو استفاده نکنید.

در هنگام جوش آوردن خودرو چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟
اگر در هنگام جوش آوردن خودرو به موقع عمل کنید احتمالا اتفاق ناگواری نمی‌افتد و از آنجا که موتور خودرو نسبت به این مشکل تحمل بالایی دارد، خسارت وارد شده جزئی خواهد بود. از طرف دیگر اگر شما با یک ماشین جوش آورده برای مدت طولانی رانندگی کنید به موتور آسیب بسیاری وارد خواهدشد.

کلیه قسمت‌های سیستم خنک کننده ماشین (رادیاتور) کم و بیش گران ‌قیمت بوده و یا سیستم پیچیده‌ای دارد که کار را برای یک تعمیرکار در جایگزینی اجزای آسیب دیده دشوار می‌سازد. در کنار این دشواری در باز کردن و بستن دوباره اجزا، نکته مهم این است که یک قطعه کم وبیش گران و قابل تعویض خودرو می‌تواند در صورت عدم تعویض خسارت بزرگی به موتور وارد کند.

منظور از خسارت عمده واشر سرسیلندر منفجر شده و غیرقابل استفاده است که به معنای تعویض و خارج کردن سرسیلندر و یا تعمیر آن است. در هر صورت چه تعویض و چه تعمیر واشر سرسیلندر هر دو پر هزینه و دردسر ساز هستند. اگر ماشین خود را در هنگام بروز یک چنین مشکلی به گوشه خاکی جاده هدایت کنید از همه این موارد جلوگیری می‌شود و برای جلوگیری از این مشکل اندکی توجه به علائم و پیشگیری از بروز حادثه امری لازم و ضروری است.

منبع: overheating car

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] می‌شود، در مطلب قبلی این مطلب را بررسی کردیم که چرا موتور خودرو جوش می‌آورد در این مطلب علت جوش آوردن ماشین را بررسی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.