زبان ماشین و هشت نکته در مورد درک آن

اتومبیل‌ها زبان فنی و خاص خود را دارند که همه افراد از آن آگاهی کامل ندارند. در واقع، بیشتر افراد درباره کاپوت و نحوه کار با آن اطلاعات دقیقی ندارند. اما لازم نیست که متخصص باشید تا بدانید چگونه ماشین خود را در حالت مناسبی قرار دهید، کافی است برخی از جزئیات را در مورد زبان اتومبیل‌ها بدانید تا مشخص شود زمان تعمیر یا تعویض آن فرا رسیده است. شما می‌توانید نکات مفیدی را در این مقاله بیاموزید.

نحوه انتخاب خودرو متناسب با نیاز شما

امروزه اتومبیل‌های متنوع و بسیاری وجود دارد که ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک از آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. برای اینکه بتوانید از خودروی خود بصورت درست و اصولی نگهداری کنید باید خصوصیات و ویژگی‌های آن را خیلی خوب بدانید. این نکته بستگی به این دارد که خودرویی متناسب با نیاز خود پیدا کنید.

  • اگر شما تنها هستید ماشین مناسب برای یک نفر احتمالاً یک مدل جمع و جور است. اینها ماشین‌های کوچک با دو یا چهار درب هستند که فضای زیادی ندارند اما هنوز هم راحت هستند.
  • خانواده‌ها به فضا و ثبات نیاز دارند، به همین دلیل بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند به مینی‌ون‌ها علاقه زیادی دارند. این نوع خودروها فضای زیادی دارند و بسیار پایدار هستند.
  • اگر به دنبال ارزان‌ترین گزینه‌ها هستید خودروهای کوچک با موتور کوچک و مصرف کم گاز بهترین گزینه هستند.
  • اگر به یک ماشین لوکس علاقه دارید می‌توانید یک خودروی شاسی بلند بزرگ، یا یک ماشین اسپرت لوکس خریداری کنید.

دانستن نیازهای ماشین بهترین راه برای اطمینان از نگهداری صحیح آن است، اما درک زبان آن آسان نیست. اگر می‌خواهید بدانید که ماشین شما چه می‌گوید و محور زبان مکانیکی خودروی خود باشید بهترین گزینه این است که به نکات ارائه شده در مطلب زیر نگاهی بیندازید.

نکاتی درباره درک زبان ماشین

کتابچه راهنمای مالک را بخوانید

در هر لیستی درباره نکات مربوط به خودرو توصیه می‌شود که کتابچه راهنمای خودرو را به عنوان کتاب مقدس مطالعه کنید. خودروها ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که جزئیات زیادی دارند و از مدل به مدلی دیگر تغییر می‌کنند. توجه به دفترچه راهنمای خودرو و رعایت هر توصیه‌ای از سوی سازنده خودرو بسیار حائز اهمیت است زیرا از این طریق شما به اتومبیل خود بهترین عملکرد را می‌دهید و می‌دانید که کدام روش‌ها برای آن مناسب‌ترین است.

زمان تعویض روغن موتور

به چراغ‌ها توجه کنید

هر اتومبیل دارای سیستم پیچیده‌ای از چراغ‌های هشدار دهنده است و به گونه‌ای طراحی شده است که به شما اطلاع می‌دهند آیا مکانیک آن مشکلی دارد یا خیر. این چراغ‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای درک ماشین هستند و باید به آن‌ها توجه کنید. از آنجا که این چراغ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اطمینان حاصل کنید که مکانیک همه موارد را چک می کند و عملکرد آنها به درستی انجام می‌شود.

مایعات را بررسی کنید

روغن موتور، مایع خنک کننده، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و مایع فرمان برخی از مایعاتی هستند که برای عملکرد صحیح خودرو ضروری هستند. چک کردن این موارد در تعمیر و نگهداری اتومبیل نقش اساسی دارد زیرا اگر یکی از این موارد در صورت بروز نشت از بین برود، ممکن است در معرض تصادف رانندگی یا ایجاد صدمه به موتور قرار بگیرید. دفترچه راهنمای خودرو به شما می‌گوید که کجا و چگونه می‌توانید به راحتی آنها را چک کنید (به جز روغن هیدروماتیک، که باید توسط مکانیک انجام شود). همیشه قسمت زیر ماشین را بررسی کنید، ممکن است حوضچه‌ای از مایعات زیر آن باشد که نشانۀ نشت خودرو می‌باشد.

به فشار تایرها توجه داشته باشید

فشار مناسب تایرها برای عملکرد خوب خودرو ضروری است. یک تایر ضعیف و کم باد می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال می‌تواند به لبه چرخ آسیب برساند یا در سیستم فرمان خودرو مشکلاتی ایجاد کند. می‌توانید فشار تایر را خودتان بررسی کنید یا سریعاً در کارگاه مکانیک خود متوقف شوید و از او بخواهید که این کار را انجام دهد.

به ماشین خود گوش دهید

در ابتدا شما نمی‌دانید چگونه می‌توانید صدای موتور سالم را با صدای موتور آسیب دیده تشخیص دهید. اما به مرور زمان، بعد از اینکه با صداهای معمولی ماشین خود آشنا شدید، یاد خواهید گرفت که صداهای مشکوک را شناسایی کنید. این نکته بسیار مهم است که به محض تشخیص سر و صدای عجیب و غریب ماشین خود را برای بررسی به تعمیر گاه ببرید.

باد کننده لاستیک

بدنه اتومبیل خود را بررسی کنید

این ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما این یک قانون اساسی برای نگهداری اتومبیل است. هر روز در جستجوی برآمدگی‌ها، لکه‌های مایع یا خراش‌ها به نمای بیرونی خودرو نگاهی بیندازید. بررسی کنید که پنجره‌ها و قفل‌ها از نظر ظاهری خوبی باشند و هیچگونه موارد غیر طبیعی وجود نداشته باشد.

ماشین خود را بی عیب و نقص نگه دارید

شستشو و واکس زدن اتومبیل فقط یک موضوع زیبایی شناختی نیست، بلکه به حفظ وضعیت کلی ماشین و زبان ماشین هم کمک می‌کند. با تمیز نگه داشتن آن می‌توانید از ظاهر آن مراقبت کنید و از تشکیل زنگ جلوگیری کنید. همچنین تمیز کردن لاستیک‌های خودرو باعث افزایش عمر آن‌ها و جلوگیری از لاستیک‌های صاف خواهد شد. موارد عامل انسداد را خارج کنید و مطمئن شوید که هیچ لایه‌ و گل و لایی در کف خودرو وجود ندارد.

مکانیک مورد اعتماد خود را پیدا کنید

داشتن ارتباط خوب با مکانیک برای یادگیری زبان ماشین بسیار مهم است زیرا او مترجم خواهد بود. مکانیکی را پیدا کنید که صبر داشته باشد تا تمام جزئیات مورد نیاز برای درک خودرو را توضیح دهد. همچنین، اطمینان حاصل کنید که او فرد مورد اعتمادی است.

منبع: language of car

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.